Sv: Ångrar mitt hästköp!
Stackars dig - men jag tror inte det kan vara ett dolt fel om hästen ändrat humör.
Som de andra skrivit är det vanligt med ändrat beteende när man byter stall och ägare. Det tar tid för hästen att "landa" och känna sig bekväm med nya rutiner, ny miljö och nya kompisar. Så här års så finns det ju ytterligare en sak som kan påverka ett stos humör; brunsten!
Men jobba mycket från marken, var tydlig (inte brysk!) så hon förstår att hon kan lita på dig och att hon ska respektera dig. Ta promenader så ni kommer ut från gården och försök få följa med en kompishäst när ni rider ut i början. När det lugnat ner sig så kommer du förhoppningsvis att ha samma goa häst som du provred.
Det finns några saker som kan ställa till det.
Är det en f.d. ridskolehäst? Tänk då på att hon förmodligen inte alls är van att ridas ut ensam och att hon är van att få jobba mycket, kanske flera timmar om dagen, fem dagar i veckan.
Hur mycket träffade du hästen före köpet? När ridskolan här la ner var det en tjej som köpte den suraste och grinigaste hästen som bara funkade med en enda person (skötaren). Tjejen hade provridit i 10 minuter, i ridhuset (jag tror hon inte var ensam där heller) och var inte ens med när hästen gjordes i ordning

När hon åkte iväg var vi många som tyckte synd om henne och undrade om hon skulle fixa det, för det var ett synnerligen bestämt och otrevligt sto! Men har du träffat ditt sto flera gånger före köp och provridit och hanterat henne och sett att hon är trevlig, så är hon det förmodligen också - i alla fall under omständigheter som hon trivs i.
Skiljer sig stallmiljön mycket från det hon är van vid? Det finns hästar som uppskattar lite liv och rörelse, lika väl som det finns hästar som uppför sig som om de aldrig sett en bil på gårdsplan förut! De flesta hästar vill i alla fall ha lugn och ro och kan tycka att en ridskolemiljö med skrikiga och hoppiga ungar blir för mycket. Fundera över om hon inte trivs med något.
Om du känner att du kanske skulle kunna bli lite rädd för henne - ta hjälp i tid så hon inte tar över, då får du svårare att upprätta ledarskapet.
Lycka till och grattis till din nya häst!