Ånglok, vart är bromsen??

Sv: Ånglok, vart är bromsen??

Hästen är genomgången av vet, hovis och massör. Tänderna kollade senast för tre veckor sen. Tränare har kollat utrustning, och hon funkar likadant barbacka. Min kompis är den enda som rider henne och har själv ridit in henne och det konstiga är att hon blir värre och värre nu helt plötsligt, efter två år..
Tror dock största boven är tidsbrist från ryttarens sida, får klämma in sina ridpass och det blir ofta i skymningen, lite stressat..:( Men på-skjutningen ska jag tänka på nästa gång, som sagt inte jag som rider så jag ska kolla. Alla idéer är bra idéer när man står och stampar..

Jag hade inte suttit "bakåt" som du säger utan snarare avlastat.
Din sits trycker på och du skjuter fram hästen, men drar antagligen samtidigt i tygeln. Det är kanske det som gör hästen stressad och förvirrad?

Håller med dig i det avseendet, man ser skrämmande många som försöker på det sättet, när det inte fungerar betslar man upp och det blir bara värre. Och många är inte medvetna om det då "luta dig tillbaka och sakta av" är ett tämligen vanligt begrepp på ridskolor, vilket många gånger också består av att man skjuter fram hästen istället.

TS. testat uppresande tygeltag? Har en erfarenhet av att det brukar lugna ned dem lite, när det inte dras bakåt. Hästens huvud bromsar sig själv också.

För syrran tog det två år att få hästen att kunna skritta någorlunda vettigt, men hon får fortarande återfall.

Hur länge har ni hållt på?
Varför kan det inte vara någon som leder hästen tills den fattar vad ryttaren vill?

För syrran tog det två år att få hästen att kunna skritta någorlunda vettigt, men hon får fortarande återfall.

Hur länge har ni hållt på?
Varför kan det inte vara någon som leder hästen tills den fattar vad ryttaren vill?

Alltså poängen är inte att hästen inte fattar, hon har ju redan kunnat alltihop. Helt plötsligt är hon bara supervrång.(Har alltid varit vrång men nu slår hon rekord) Denna dam är som sagt dominant utav helsicke, och blir verkligen ARG när hon inte vill göra saker.. Spelar ingen roll om jag leder, hon vill inte mer för det..

Haha! Låter exakt som våran häst, hon blir jättearg ibland när man t ex ger henne en skänkelhjälp eller gör nåt hon inte förstår..
Bara att kämpa på! Bakslag får man alltid när man håller på med hästar.. tyvärr!

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 474
Senast: mackan
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 898
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama