Ånglok, vart är bromsen??

lynxlady

Trådstartare
Nu folket, vill jag ha tips här! Min kompis har en kallblodstravare på 9 år. Hon köpte henne som 7-åring, oinriden men körd. Hon promenerade måånga låånga timmar i skogen och befäste sitt ledarskap innan hon satt upp. Det gick bättre och bättre, hon är nu inriden men inte jätteskolad om man säger så. Hästen kan göra skänkelvikningar och förstår olika tygeltagen, olika skänklar, jobbar under sig, osv. Hon går undan för min kompis och visar att kompisen är chefen.

Problemet är att hon alltid varit springig och djävulskt bossig. Hon är drottning i hagen.. Rider jag förbi henne så hugger hon efter oss och blir skiiitsur! Hon har länge försökt dra iväg i full fräs när man ska trava, för att inte tala om galoppera.. Springer med huvudet på bogen eller vid sidan, spelar ingen roll, kutar ändå. NU har hon dessutom tappat skritten! Bara taktar och drar iväg som ett ånglok så fort hon får en chans, spelar ingen roll om det är i skogen eller på ridbanan. Vi har gjort halt vid varje stolpe, serpentiner, halt-och-backa-några-steg, femtioelva andra övningar som tvingar henne att tänka till och ja, hon bromsar just under tillfället men så fort hon får en chans så vroooom... Kollat sadeln, inget obehag. Hon blir inte stressad och springer, utan mer "nu jävlar" och så iväg. Bytt femtioelva bett, vet inte riktigt vad man ska ta till längre, slut på idéer!!:eek:

(Ja, vi har en tränare 2 mil bort i ridhus, som säger "låt henne springa då", men det är liiite svårt i detta fall då hon skulle springa tills hon stupade eller bröt nåt..:crazy:)

Sv: Ånglok, vart är bromsen??

Byt tränare :) Då kanske ni kommer i underfund med problemen. Svårt när man inte sett hästen och inte heller kan se den direkt efter att man provat någonting, segt det här.

Jag vet, det är svårt att förklara. Vi har ingen annan tränare i någorlunda närhet, och min kompis har inte råd att ta HEM tränaren vilket borde göras.. Nej, det jag tänkte på var mest förslag på övningar.

Jag är inte ensam om detta problem , bra :p
Min åplle, kollblodstravare 9 år , henne har jag haft i 6 mån.
hon kan också ha sina dagar när hon bara bröötar på , och skiter fullständigt i vad jag göra elelr inte gör, hon är helelr inte skolad, men hon flyttar sej för skänkeln klarar formen i skritt och i traven blir hon som en pansarvagn , men sen rä hon itne så bra musklad än heller , men när hon blir stark och börjar takta och hålla på , då mjuknar jag i händerna och pratar med henne, och i början när jag red henne så kutade hon bara iväg i traven med huvudet i luften , försökte då trava henne på STOORA volter , det gick lite bättre.
Igår på min ketion när jag hade med min häst för första gånen gjorde vi en bra övning:
Vi gjorde volter vid varje hörnpassering, och när vi kom ut på spåret igen ställde jag hene så att hon gick med huvudet inåt , och innerskänkeln håller emot så att hon inte springer in , sen svängdejag in på en stor mittvolt och i den volten gjorde jag mindre volter.
Väldigt bra övning då hon gärna springer iväg på raksträckor , men nästan direkt efter hörnet kommer det en ny volt, och då har hon igen chans att kuta iväg :)
Lycka till ! :)

Senast ändrad av en moderator:

Okej, men vi gör lite försök här då. :D

Hur gör ni/du när en avsaktning/halt skall ske? Halvhalter, hur tar hästen dem? Vilket bett har ni? I vilka ögonblick upplever ni att hon faktiskt är lugn?

Min tanke vad får hon för foder, hur mycket energi får hon? Min ena valack får ex.vis inte kraftfoder innan ridningen för då blir han rena rama atombomben. Nu ger jag bara kraftfoder de dagarna de rids. Min andra valack behöver däremot energi innan passet då jag vill ha lite mer krut än vad han presterar annars.

Övriga dagar får de bara hö de går på lösdrift och mineralbalja finns i hagen men de får alltså inte mer energi än den energin som finns i höet.

Jag har dessutom ett sto hemma som jag rider till åt en väninna och henne låter jag bara springa på men dels är jag i paddocken och dels är det pga andra orsaker som felriden från början men det verkar inte din kompis häst vara och då är det ju annorlunda.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter precis som min kallblodstravare, med skillnaden att vi inte har haft hjälp av nån tränare.

Lär hästen vad ett one-rein-stop innebär. Det är absolut ingen permanent lösning, men då kan h*n åtminstone inte sticka mer. Min häst sket i allt jag gjorde, hon bara sprang i början. Sen lärde jag henne ORS, och då KAN hon inte sticka hur gärna hon än vill :p Hon försöker fortfarande ibland, men inser snart att det inte är lönt. Nu försöker hon alltmer sällan, dessutom känner man som ryttare att även om hästen sticker så får man ALLTID stopp på den. En ganska skön känsla efter x antal okontrollerade galopper i 200 blås :grin:

Rid ETT STEG I TAGET.
Förstår inte vitsen med att galoppera en sån häst om den redan i traven drar iväg all världens väg.

Jag hade ridit milijoner övergångar, aldrig tillåtit hästen att smygöka tempot utan varit benhård på det. Om hästen är nog skolad hade jag ridit mkt skolor och undvikit att rida den bara "rakt fram" utan uppgift. En sån häst måste ridas med tanke och planering och man får inte tumma en millimeter på tempot.

Håller med föregående talare.
Om hästen försöker schava iväg, stanna, backa. Stå stilla tills DU bestämmer att ni går igen. Låt hästen skritta på lös tygel tills den börjar trava, då stannar du, backar. Osv osv osv.

Och du är inte ensam, syrran hade samma problem med sin häst och hon har gjort exakt sådär. Hästen gav sig efter några månader (får tyvärr återfall ibland, men det är bara att träna på).
Var extremt konsekvent. Det ska ALDRIG gå att smygöka!

Lär hästen att DU bestämmer gångarten!

Just ja! skulle tillägga lite mer.
Vissa dagar är Sessan (som hästen heter) helt knasig i huvet. Då brukar syrran göra såhär:
Först värmer hon upp hästen genom att böja, ställa lite, försöka hålla hästen i skritt. Sen är det dags för hästen att jobba! Slutor, öppnor, skänkelvikningar, håll igång hela tiden så att hästen tänker istället för att springa på!
Trava inte förrän hästen kan gå avslappnat på korta såväl som långa tyglar. Sen gäller samma ändlösa arbete i trav och därefter i galopp...
ett hemskt slit med såna hästar men å andra sidan får du det tusen gånger igen i form av oändlig arbetsvilja!

Senast ändrad:

Svarar alla;
Först av allt så är det inte jag som rider henne, bevare mig väl.:D;)
Jag sitter på varmblodet med gummibett som förskräckt tittar på när de fajtas..:eek:
Att jag skriver vi är för att vi hjälps åt med idéer och jag ger förslag på hur hon ska göra.. Men nu tryter idéerna.
Hon jobbas på volt efter volt efter volt, spelar ingen roll, hon springer på tvären.. Hon jobbas bara i skritt nu (nja, hon taktar ju då skitsnabbt i snigeltempo alltså), galopperade gjorde vi förut innan det blev så här. Het har hon alltid varit men inte okontrollerbar, nu blir hon värre och värre. Hon rids på vanligt 3delat tränsbett, funkar bättre än 2delat då hon ÄR en av dem som nötknäpparen kommer fram på.. (Sett det live, hon gapar när hon hänger sig på bettet, smack så vek det upp sig i gommen och sen kastade hon med huvudet..) Skarpare funkar inte riktigt heller, hon blir stressad och tappar all uppmärksamhet.
Vi har alltid kört på det där med att stanna, rygga, eller volta, men det har liksom tappat poängen nu för hon lyssnar inte.. Vi gör dem fortfarande men det funkar ju inte kanonbra precis. Volterna går fortare och fortare om man envisas, oftast blir det att man måste bromsa och då trillar hon glatt ur volten oavsett förhållande tygeltag. Halvhalterna, ja hon märker när man gör dem men skiter i dem:devil:! Krafft Grund serveras
damen, inte mycket, nån näve efter ridning. Hon är BLÖT av svett efter ridningen, fast hon bara har "skrittat". Lugn? När hon kommit hem ungefär, står i hagen med mat..

Tilläggas bör; hon har ALLTID skrittat när hon fått hel-lång tygel. Alltid. Tills för nån månad sen, det finns inte längre..

Senast ändrad:

Har hon ont någonstans? Hur ser munnen ut?

Jag skulle inte rida någon häst på tredelat bett, men det är min åsikt det.

Hon är kollad, både kroppen och munnen. Spelar som sagt ingen roll vilket bett, hon kör det typiska "kallblodstravartaktandet" och VILL inte gå sakta. Jag red en hingst för ca 10 år sen som var likadan, låg som en betongklump på bettet vad man än gjorde för övningar, och fick han så var det 180 knyck.. Kombination av "vinnarskallen" och en obändig tjurighet..

Agility kanske? Då måste hon ju använda skallen..:idea:

Jag har haft en häst som var lite ångloksvarianten. Låt aldrig hästen bestämma ett enda steg. Rid bara det som du som ryttare behärskar. Hästen ska ju hela tiden göra som du som är ledare har bestämt. Om man inte behärskar "snabb" trav så rider man bara tex 5 steg trav och sedan skritt igen. När hästen står still får den inte dra tyglarna ur händerna på dig osv osv. Hela tiden konsekvent, ryttaren bestämmer. Så skulle jag tackla det hela tills man kan utöka till 10 travsteg osv.

Hur är hon när hon när man går promenader med henne ute då?

Hon vet sin plats när man går med henne, försöker aldrig gå förbi, håller sig på sin plats.

Pad; Lättare sagt än gjort, det startar så fort man sätter sig i sadeln nu för tiden.. Och ledarskapet sitter från marken, hon utmanar aldrig..

Jag hade inte suttit "bakåt" som du säger utan snarare avlastat.
Din sits trycker på och du skjuter fram hästen, men drar antagligen samtidigt i tygeln. Det är kanske det som gör hästen stressad och förvirrad?

Nej, jag sa inte att man satt bakåt, hon frågade om man drog uppåt eller bakåt, så jag sa bakåt. Sitsen är rörlig om det krävs, inte bakåt men ingen "låsning" heller.

ok då förstod jag fel.

Det finns några möjliga orsaker. Om hästen som du säger funkar på marken skulle jag tro att beteendet vid ridning kan bero på följande:

*Hästen har ont
*Hästen har en felaktig tillpassad sadel eller utrustning
*Hästen har en ryttare som gör fel

Möjligt att det kan röra sig om en kombination av ovanstående punkter.

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 474
Senast: mackan
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 898
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama