Angenäma jobbproblem

hjärter_dam

Trådstartare
Jag sitter i en knepig situation just nu som jag skulle behöver er input på, ett minst sagt angenämt problem men ändock problematiskt.

Jag har precis fått en fast tjänst på en avdelning där jag egentligen inte vill jobba. Har jobbat där förut och känner att jag är klar med det och inte längre utvecklas, dessutom kommer jag för långt ifrån den delen av vår affärsidé som är min styrka, både fysiskt och organisatoriskt. Idag blev jag erbjuden ett vikariat på en annan del av företaget. Jobbet är utvecklande och mycket närmre det jag vill göra och det jag är bra på. Chefen som rekryterar har sett det jag gjort på tidigare jobb, är mycket imponerad och har gett mig erbjudande om en tjänst som är både rolig och utvecklande på ett sätt som min fasta tjänst inte är.

Mitt dilemma är då dels att jag inte vill släppa min fasta tjänst för ett vikariat, dels att jag känner mig velig och otrogen mot chefen på min fasta avdelning där jag precis har börjat. Är rädd att jag ska bränna broar internt som gör det svårare för mig att gå vidare efter ett eventuellt vikariat. I den bästa av världar hade jag tagit tjänstledigt från min fasta tjänst för att vikariera men frågan är hur min nuvarande chef ställer sig till det.

Det handlar ju till syvende och sist om vad jag lovat kontra vad jag vill. Hur hade ni resonerat i en liknande situation? Hur självisk får man vara i jobbet?
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Det handlar ju till syvende och sist om vad jag lovat kontra vad jag vill. Hur hade ni resonerat i en liknande situation? Hur självisk får man vara i jobbet?
Vaddå lovat? Var inte lojal när det gäller din karriär. Om jag var du skulle ta tjänstledigt från den fasta tjänsten, ta vikariatet (men givetvis begära högre lön än den du har nu, förbered dig noga här). Sen skulle jag jobba järnet för att få bli kvar. Företagsledningen borde se positivt på att en anställd vill bli kvar inom företaget.
gulan
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Jag skulle ha diskuterat läget med min chef. Du vet ju inte hur han/hon ställer sig till tjänstledighet, kan vara värt att ta reda på?
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Jag är på din linje. Tycker det verkar klokt.

TS: Hur många tror du tänker på sin arbetsgivares situation när de ansöker om föräldraledighet? Jag tycker nog lätt att du kan åtminstone höra dig för ang tjänstledighet. Det är ingen som tackar en anställd för att man tänker på AG istället för sig själv.
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Prata med din chef innan du bestämmer någonting eller tar ut någonting i förskott. Man vet ju aldrig vad chefen tycker och tänker innan man frågat och pratat med denne.
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Tack för er input! Jag har pratat med en peron som är neutral i det här fallet och hen ska dra i några trådar för att försöka lösa det här till det bästa.
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Prata med din chef innan du bestämmer någonting eller tar ut någonting i förskott. Man vet ju aldrig vad chefen tycker och tänker innan man frågat och pratat med denne.
Risken är att chefen inte alls tycker det är någon lysande ide.
Jag har en vän som precis har gjort en TS, därför svarade jag på denna tråd. Hon hade å sin sida arbetat på samma avdelning i 15 år och sökte en tjänst som ska vara i 1år inom samma företag. Det blev ett herrans liv och protester från hennes chef som tog upp saken på högre instans.
Jag tror inte det ses med blida ögon när en nyrekryterad vill ta tjänstledigt för en annan tjänst i samma företag. Då måste ju chefen utlysa dennes tjänst.
gulan
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Jag tror inte det ses med blida ögon när en nyrekryterad vill ta tjänstledigt för en annan tjänst i samma företag. Då måste ju chefen utlysa dennes tjänst.
Fast man vet aldrig vad som händer och hur läget ser ut. Kanske är det så att chefen precis fått reda på att inför nästa år så måste de spara massor med pengar på den avdelningen eftersom vissa saker kommer att dras in eller omorganiseras.

Kanske blir chefen lite lättad över att ha "problemet" löst inför nästa år.

Det är ju trots allt bara ett vikariat och det är ju trots allt bara en kortare tid. Inom samma företag dessutom.
 
Sv: Angenäma jobbproblem

Efter att ha fått input från flera håll bestämde jag mig för att stanna kvar på min fasta tjänst. Vet inte om jag gjort rätt men det känns ok. Dyker det upp andra, ännu mer intressanta, erbjudanden är jag mer tillgänglig där än om jag är upplåst på ett vick. Har fått indikationer på att det kan dyka upp annat av intresse till hösten.

Tack för era tankar och råd!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Emine
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 762
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp