Ångbehandlade spannmål bättre?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Mozart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 114
M

Mozart

Är det någon som upplevt att hästar med känsliga magar tolererar sk ångbehandlat (som t ex eggersman har i sina muslisorter) spannmål bättre än vanligt? Jag undrar därför att jag hade eq ute till min häst och hon tyckte att hästen var lite väl öm över njurarna, vilket då skulle bero på sorten av kraftfoder. Hästen är också lite aningens lös i magen, det är visserligen bollar men lite rinnigt. Hon äter just nu 10 kg hösilage, 1 kg havrefri salsa och ett kg lusernpellets + loppfrö och mineraler. Enligt beräkning ska detta täcka hennes behov. Blev rekommenderad att byta ut salsan till cura caballo fibre vitality mix i stället. Det blir dock en stor priskillnad + att jag måste fortsätta ge lusernen. Funderade då på om det inte kan vara ide att prova att byta ut all salsa mot någon ångbehandlad sort som då skulle vara mer lättsmält, då finns det ju lite billigare sorter än CC'n. Eller är det någon som har erfarenhet av CC'n som ett mirakelfoder?

Tacksam för alla ideer :bump:

/M

Sv: Ångbehandlade spannmål bättre?

Tror inte en häst kan bli öm i njurarna av överskottsstärkelse som rinner ner i grovtarmen!

Men stärkelsen i processad spannmål – mikrad, kokt, upphettad på annat sätt- tas upp lättare i tunntarmen och ställer till mindre bekymmer i grovtarmen.

CCfodret skulle jag aldrig köpa - spannmål och äpplen med div kryddor, skal och hö för 330 SEK säcken
HH

Senast ändrad av en moderator:

Tja, det var det jag också tyckte - hutlöst dyrt. Då kanske jag ska byta till t ex eggersman classic i stället för salsan och fortsätta ge lusern? Finns det några andra märken som är ångbehandlade förutom eggersman? Krafft tex?

/M

Om du bara är ute efter processad spannmål varför inte köpa bara det, borde bli billigast. Mikroniserad majs t ex finns i lös vikt. HH

Min lokala kvarn. Finns också några träffar på nätet. HH

Dynavena är också ångbehandlat...tror jag betalar 273:- /25kg

Räknade på majs. Skulle i princip kunna ersätta 1 kg salsa med 0.5 kg majs + 100 g mineraler och i övrigt fodra som nu. Det borde ju gå att göra ett ganska tvärt foderbyte då salsan innehåller en del majs och hon redan är invand på det.

Hmm, får se om jag hittar en återförsäljare nära mig..

Betfor hade varit OK också - tyvärr är det lite problem på vintern hos oss då det är uteboxar. Stallägaren vill helst inte ge det.

/M

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka