Får hålla med dig där. Det är väl märkligt att många antingen överdriver ströandet eller missköter det. Fast just nu är det väldigt bra i mitt stall, de flesta är vettiga och slösar inte i onödan.
Men vi har haft folk uppstallade som inte vetat ett dyft om hur man ströar en box. Ett sto (deras första egna häst) stod inne om nätterna på ca en halv bal halm?! Det var en liten hög i mitten. Sen bytte de till torv och då en tunn tunn bädd som var genomblöt för de la aldrig in nåt nytt... suck. Men då skällde chefen på dem och gav dem en "kurs" i hur man mockar
Själv har jag torv, ska bli bädd men det tar ju ett tag, har bara gått en knapp vecka. Just nu har jag nog lite för lite torv, men det blir iaf inga betongytor tomma.
Ja just det! Någon skrev innan att ett bra riktmärke är att golvet inte syns på morgonen. MEN, är det verkligen nog?
Kan inte bädden vara för hård och tunn även om den inte går igenom så att säga?
När min häst stod på halm hade jag en rejäl tjock bädd och då sov hästen alltid liggandes om natten. Nu har hon inte vad jag kan se, sovit liggandes sedan vi flyttade hit, men så är ju allt nytt också. Men kanske behöver hon mer torv också? (Har öst in 4-5 stora skottkärror fulla)
Bädden är viktigare än många tror, tycker jag det verkar som. Ska ju vara torrt och fint också
Men mocka ut rent spån, det är ju bara vansinne.