Angående sommarbete!

L

Lord Owen

Jag såg att det fanns flera tidigare trådar om detta men jag skriver min egne iaf. :smirk:

Hur stor tycker ni att en sommarhage ämnad för sommarbete ska vara? Hur tycker ni att de ska se ut? Hur länge ska hästarna få gå?

Jag hade inte min häst på sommarbete i somras, han reds regenlbundet hela sommaren men gick i stor hage på vår gård ute dygnet runt med andra hästar så det var väl som sommarbete fast med ridning. Sedan fick han vila tre veckor i augusti.

Är det på något sätt bättre att låta hästarna vila på vintern och rida hela sommaren eller tvärtom? :confused:

Sv: Angående sommarbete!

Storleken på ett bete varierar väll beroende på hur många hästar som går i hagen. Jag går på ögonmått och kan därför inte ge några exakta siffror.

Jag tycker att ett bete ska ha både öppen mark och lite terräng. Lite träd och kanske en kulle eller annan terräng, samtidigt som hästarna ska kunna springa i solen på plan mark. Det ska ha lite av varje. Själv har jag oftast förmånen att växla mellan två hagar under sommaren, en öppen med bara lite träd och kullar och en skogshage med vatten och snår.

En häst bör gå sålänge som möjligt i sånna hagar. Helst året om tycker jag. Man brukar som längst ha hästen ute dygnet runt mellan maj-juni och aug-sep. Lite beroende på vädret. Har man tillgång till utevistelse dygnet runt längre och vädret är bra så tycker jag att man ska låta hästen gå ute så länge som möjligt. Men annars är det maj-juni till aug-sep.

Min häst rids också hela sommaren, med vila vissa helger eller veckor om jag ska bort eller tycker att han behöver stå lite. Men han behöver ridas regelbundet för att må bra. Lite action i tillvaron. ;)

Vad som är bäst beror ju på. Egentligen är det nog bäst för hästen att den får stå på sommaren av den anledningen att den just går ute dugnet runt. Därav får den motion och stimulans hela tiden. Den tappar då heller inte lika mycket muskulatur. En häst på bete håller igång rätt bra.

Dock är ju ridmöjligheterna oftast större på sommaren och man ställer ibland gärna av på vintern för att det ändå är svårt att rida om det är hårt och halt. Men vinterhagen är oftast mindre, där finns inget gräs att tugga på och hästen står helt stilla i en box halva dygnet. Den faller muskelmässigt lättare, blir uttråkad och stel.

Men det beror ju på hur länge den får stå. En vecka hit eller dit är ingen fara. Jag tycker att man ska låta hästen gå året om, om inte hästen föredrar annat. Sen kan man ställa av några gånger på sommaren och kanske ev. någon vecka under vintern mest för att hästen ska få vila hjärnan. Annars mår hästen bra att motioneras.

Jag har för mig att man ska ha minst 1,5 ha bete/häst, men jag kan minnas fel.

Där jag brukade ha min häst är det gott om öppen mark men även en hel del skog/skogsdungar som är i stort sett regntäta som dom kan ta skydd i . Sen att dom inte gör det är ju en annan sak :smirk: Men de har valmöjligheten iaf.

Vi brukar släppa våra så fort vädret tillåter, det brukar bli i slutet av maj/början av juni. Sen får de gå på betet till slutet av augusti. Ca 3 månader alltså.
För 2 år sedan(tror jag att det var), gick dom ända till slutet av september, vädret var så fint. Men vi fick stödfodra sista månaden, det var inte mkt bete kvar då. Och det är ju skönt för en annan också, att slippa mocka, ta in/utsläpp osv sålänge det bara går..
Om min häst ska ha vila så föredrar jag att ställa av henne på vintern när det är kallt och hårt. på sommaren är det ju bara för underbart att rida! Detta år kommer hon dock inte att få någon vila öht, hon har fått vila tillräckligt under sina 2 år som konvalecent! Nu ska här jobbas!! :D

Här uppe är ju våran betesperiod väldigt begränsad. Ibland funderar man, om man verkligen har nån sommar, eller bara lite sämre sparkföre....
Brukar försöka ta hästen på bete i juni, och 5-8 veckor fram, lite beroende på hur tävlings säsongen ser ut. Har flera inte sååå stora betes hagar, som jag skiftar emellan. Betet räcker gott å väl att göda två hästar dessa få veckor. Vet inte hur mycket i hektar jag har, men jag flyttar hästarna så fort jag ser att det börjar bli glest mella stråna, och absolut innan det hinner bli upptrampat.
Under betet så vilar min häst totalt, då hon tränas och tävlas i övrigt. Lägger dessutom in en vintervila över jul och nyår

Senast ändrad:

Jag tycker att den beteshagen vi hade ifjol till min fd medryttarhäs var kanon. Vet inte hur många ha den var på men den var stor och öppen men med skogsdungar där dem kunde gå in vid dåligt väder vilket det var hela sommaren mer eller mindre. Fanns också vatten naturligt i hagen.

Jag tycker det är bättre att göra lite mindre hagar av en stor äng så man kan byta å låta gräset växa upp igen + att parasiterna inte sprids lika mkt då.Men man ska ju inte ha så liten hage att de inte kan springa, sommarbeten ska ju vara större än en rasthage :smirk:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 152
Senast: Masqueradee
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka