Angående mankhöjd.

I

izis

Har en fundering angående mankhöjden på mitt Islandsto,hon är född 2006 och mäter nu 129 cm.Hur mycket mer ska man kunna förvänta sig att hon växer till färdigväxt?Både stoet och hingsten ligger på ca 140 cm.Vore jättetacksam för svar.Mvh Novis på denna ras.:confused:

Sv: Angående mankhöjd.

Då bör hon hamna där, eller nånstans under.

Isisar växer i upp till 6 års ålder ungefär

Nu mätte jag Jorunn i går och hon mättes till 135 cm hög nu i våras var hon 133 cm.
När jag köpte henne som 3½ åring kan hon inte ha varit större än ca 128-129 cm hög.

Jag tror hon hade varit runt 140 idag om hon inte fått föl så pass tidigt hon fick som 4 åring..
Att under sitt 3 e år lägga all fokus och energi på att tillverka ett friskt föl gör att hennes egna kropp hamnar på prio 2 på listan så att säga.

Om jag har tur växer hon en sista gång nu på våren och under sommaren när näringen i gräset kommer så hon kanske kan bli 138 cm.
Hon upplevs att vara minst 145 när man rider henne eftersom hon är bastant liten dam så bär hon upp långa ryttare väldigt bra!

Har en fundering angående mankhöjden på mitt Islandsto,hon är född 2006 och mäter nu 129 cm.Hur mycket mer ska man kunna förvänta sig att hon växer till färdigväxt?Både stoet och hingsten ligger på ca 140 cm.Vore jättetacksam för svar.Mvh Novis på denna ras.:confused:

Det är inte så självklart att hon kommer bli som sina föräldrar det beror på om de nedärver mindre eller större än medel! Hon blir säkert inte så hög. Våra ettåringar är över 130cm.

Jag har ju oxå införskaffat mig en såndär hög en;)
Hon är en 06:a och ca 144cm drygt
skulle jag tippa då vallacken min är 142cm och hon är en bit över han;)

hon är ju bara 2år gammal så hon kan växa mycket till.
129 för en 2åring är väl normalt.
i det läget kan man nog titta på hur höga föräldrarna är och inte fokusera så mycket på hur hög hästen är i dagsläget för det tycker jag låter som en normal höjd.
vissa växer ju allt när de är jättesmå och andra lite senare men köper man en 4åring kan man ju inte förvänta sig att den ska växa 5-10cm till tex. då är det nog rättså stopp även om det kan hända några cm till.

men sen har det inte bara att göra med stoet o hingsten, min hästs föräldrar är 136 vs 137 och min häst är 126-130(måste slutmäta honom någon dag) så han blev inte ens knappt 130 alltså så han blev mindre än båda sina föräldrar.

min ettårings mamma är 138cm hög och hennes mamma är 135ca men hennes pappa är 146 så där var det mamman som tog över mest men sen kan ju generna slå igenom istället ner till min unghäst så att han blir hög.
men just nu är han "ovanligt liten" just för att han är född väldigt sent på året men tror annars att han är i normal höjd för sin ålder.
jag tippar på att han blir runt 138-140.
hans mamma är som sagt 138 och hans pappa 144.

Jag har ju oxå införskaffat mig en såndär hög en;)
Hon är en 06:a och ca 144cm drygt
skulle jag tippa då vallacken min är 142cm och hon är en bit över han;)

men då har troligen den 2åringen växt det mesta vad den ska växa och inte blir så mycket större.
det är så olika hur de växer.
min ettåring är som sagt liten nu men han ligger lite efter men hans bror o andra sidan är säkert 135 nu som ettåring minst.
men hans mamma är 146 och pappan är 144.

Liknande trådar

Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 080
Senast: Gabby_Ossi
·
L
Avel Jag har tänkt att betäcka mitt Hannoveranare sto nästa år. Men då jag inte kan något alls om avel eller betäckningar och så så skulle...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Pazuzu
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: elfi
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar