Angående kompetensbeviset....

Masse

Trådstartare
...vet inte om det ska vara en nytråd eller om jag skulle fortsatt på en av de gamla, men.....

Ju mer jag läser om hur folk reagerar på det här ju mer börjar inse att att de som har eller håller på att skaffa sina bevis inte är de som egentligen behöver dem. Inte så att de inte behöver dem enligt lagen utan att de inte behöver dem för de är seriösa aktörer på hästmarknaden och har redan koll på reglerna som gäller djurskyddet och hur man hanterar hästar. De som hade behövt utbildningen är ju egentligen de som enligt lagen inte behöver. För det kommer fram så mycket okunskap om vad som gäller och hur man transporeterar hästar på ett säkert sätt.

Proffsen har redan idag bra koll på det här, inte minst för att många inte kan riskera sina hästar med dåliga transporter. Vissa har ju hästar som kostar sju siffriga belopp. Man vet om både regler och risker, för inte vill man t ex att hästen ska få transportsjuka för att man inte vet vad man gör. Inte vill man heller bli klassad som oseriös för att man åker fast i en kontroll med en undermålig transport.

Så egentligen de som behöver utbildningen och kunskapen är de som inte har vanan och kunskapen att transportera sin egen häst. D v s de som har häst i mindre skala och utan "ekonomisk vinning".

Sv: Angående kompetensbeviset....

Det är precis som all annan verksamhet med hästar tycker jag. T ex så blir många som har 1-2 hästar i ett garage eller liknande aldrig kontrollerade eftersom de är svåra att hitta dem eller beroende på att vissa kommunen bara kontrollerar större hästverksamheter. Det är nästan alltid de skötsamma som "drabbas" då de t ex anmäler sig frivilligt och vill göra saker rätt och lagligt.

Kan bara hålla med!
Jag tänkte inte så långt när jag startade tråden. Men hela Buke är ju ett slående exempel hur många som inte egentligen har några baskunskaper. Viktiga kunskaper som borde vara ett krav för att få ha häst. Men som hamnar mellan stolarna för att de är för små för att omfattas av lagstiftningen.

Eftersom jag är ny här så har jag inte hängt med i ev. andra trådar i ämnet, och eftersom ni verkar kunna detta med kompetensbeviset så har jag en fråga:

Jag vill veta om jag behöver det. Jag är inte företagare, kör enbart hästen till hovis, ev. vet.besök, diverse träningar och så småningom kanske någon liten tävling. Kan ibland köra kompisens häst också eftersom hon varken har dragbil eller transport. Tar aldrig betalt för detta (hon betalar bensinen bara).

På din beskrivning och som det är utformat för tillfället innan tolkningen av lagen är helt klar. Så låter det som om du skulle kunna klara dig utan kompetensbevis. Den förslaget til den svenska tolkningen innehåller ett krav på ekonomisk verksamhet och det låter det inte som om du har på din beskrivning. Men det är den svenska tolkningen. I Danmark skulle du nog ha haft kompetensbevis för att uppfylla deras krav. Både för att du tävlar och tränar (anses som värde ökande på hästen) och för du transporterar en annans häst.

Ok. Tack. Nu tror jag ju inte att värdet på min häst ökar - oavsett hur mycket jag tränar och tävlar (mycket låg nivå). Hästen är nämligen en 20-årig travare. Och bäst i världen. :)

knapplån....

Jag har haft egen häst i snart 30 års tid och alltid bara som hobby. Men jag har upplevt att de senaste tio -femton åren hela tiden blivit gradvis svårare att ha häst. Det kommer hela tiden fler och fler regler och de regler som redan finns skärps hela tiden.

Att hela tiden försöka leva upp till nya regler kostar pengar ofta väldigt mycket pengar. Och på saker som egentligen vare sig gör från eller till för hästarna själva. ( Som tex hästpassen).

Avgifterna blir fler och fler. Då menar jag kringavgifter som inte har diekt med hästens vård att göra.

Jag har alltid vinnlagt mig om att sköta mina hästar väl och har haft väldigt lite skador och sjukdomar på mina hästar. Dessutom har mina hästar jag hittills haft blivit mycket gamla...vilket också är ett tecken på en bra skötsel.

Jag skulle hellre vilja kunna lägga avgifter etc direkt till mina hästars fromma än att kasta dem i gapet på myndigheterna i form av kontrollavgifter.

Jag har många gånger funderat på att driva någon form av hästverksamhet som bisyssla i mindre skala. Kanske ge lite lektioner, ha ett eller två ston och avla eller liknande. Men jag är tvingad att hålla mig till en 2-3 hästar eftersom med alla nya regler skulle en eller två hästar till troligen innebära att jag måste bygga om stallarna mer eller mindre fullständigt vilket skulle kosta ett antal hundratusen kronor. Investeringspengar som inte finns och som inte skulle betala sig heller inom överskådlig tid.

Och för stallar som faktiskt redan har bra luftväxling, sjyssta utrymmen för upp till kanske 5-6 hästar upp till d-ponnystorlek gödselplatta av storlek som med råge klarar så många hästar.

Jo jag förstår också att alla nya regler är avsedda att förbättra hästhållningen i landet, men jag tror inte att det fungerar så.

De som sköter sina hästar dåligt av olika orsaker kommer fortsätta att köra på som vanligt eftersom de redan skiter i alla föreskrifter. Fler regler påverkar dessa personer bara marginellt.

/KT

Jag vet ju hur du har dina djur, så ta det inte som något påhopp på "alla" som har mindre antal. Jag tivlar inte en sekund på att dina djur mår bra. Men jag har varit på andra ställen som har betydligt sämre djurhantering.
För att inte tala om vissa små "stall" där de nästan behövs skohorn för att få in eller ut en häst ur det, inga eller väldigt små hagar m m. Allt för att kunna ha sin häst hemma.

Håller med. De som lagen är ute efter att komma åt är ju dels de som skiter i djurens välbefinnande och redan bryter mot otaliga lagar och förordningar när de kör djur och dels de som inte vet vad man bör tänka på när man transporterar en häst längre sträckor. Ingen av de grupperna kommer man åt med den här nya lagen, även om förstnämnda grupp nu får ytterligare en förbrytelse att svara för om de faktiskt skulle åka fast. De som skaffar kompetensbeviset är ju de som (för det mesta) redan vet vad som gäller.

Jag tycker att det är jättebra att jobba med djurskyddsfrågor inom transportområdet, men tror att effekten skulle bli betydligt bättre med mer kontroller och hårdare straff än med mer regler.

Ja jag vet att det ska vara för djurens skull men det känns som om all glädje med att ha djur nästan helt är borta.

Allt är kringgärdat av rigorösa regler.

Och det känns så himla jobbigt. Jag kan inte njuta av att ha djuren, jag bara går hela tiden och oroar mig för att nånting kanske är fel härhemma och att man kommer bli påkommen och uthängd som djurplågare..

Lite samma känsla som att man alltid känner sig skyldig när man ser en polisbil fastän man absolut inte har anledning till att känna sig skyldig.(Om nu förstår hur jag menar...)

Det känns som om att man snart inte kan ha en liten guppy ens utan att ha doktorsexamen i oceanologi och med en anläggning i denna stil hemma :mad::

fichhhhhh2.jpg

portrait

För annars är det synd om djuren....:cry:

(Jag har ju precis lyckats smälta detta med hästpassen....)

/KT

Men hästpassen är ju inte krånligare än registreringsbevisen, egentligen?
Det var ju inte ens svårt att byta från registreringsbevis till pass?

De flesta lagar inom djurskyddet är i stort sett bara sunt förnuft. Andra kan te sig lite fåniga när man sysslar i liten skala och mängden papper kan också bli lite fånig.

Mitt favoritpapper (efter kursen) måste ändå vara artikel 4! <- :rofl:

Andra kan te sig lite fåniga när man sysslar i liten skala och mängden papper kan också bli lite fånig.

Ja det är ungefär som alla blanketter man ska fylla i hela tiden om man är arbetslös...man blir helt matt!

( Jag antar att jag har en lätt släng av blankettnoja!)

/KT

Och jag är nog blankettbög :o

Jag råkade yppa att jag inte är helt emot listor när jag var på jobbet så jag misstänker en större mängd pappersarbete är på väg åt mitt håll. Chefen avskyr och vill helst stå i kassan och jag är nästan (men inte riktigt) tvärtom.

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 527
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 056
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama