jag har också varit väldigt avogt inställd till detta och alltid (vi pratar 20 talet år) argumenterat att hästar som klipps SKA täckas, no matter what.
dock har jag faktiskt börjat backa och modifiera detta under senare år, ju mer jag sett, och ju vanligare det blivit att klippa och ju mer jag läst på om hur hästen och temperatur hållning hos hästen, studier runt täcken osv, fungerar.
skulle nu säga såsom att:
1) beror MYCKET på hur hästen klipps.
2) beror JÄTTE MYCKET på vilken tillgång till foder hästen har.
3) beror jätte mycket på hur "observant" och tillgänglig ägaren eller skötaren är, till att anpassa sig och observera den otäckade, men klippta hästens behov.
för att förklara dessa påståenden så är det jag menar att:
om hästen tex är spår eller täckes klippt och har MAT, så klarar den sig väldigt bra ner till MYCKET låga tempereaturer utan täcke.
med punkt 3 så syftar jag till att TORRT men kallt väder klarar de flesta hästar väldigt bra - värre är det med nederbörd som regn och snö och tex i samband med blåst.
har en person i mitt stall sen några år tillbaks som täckes klipper hästen (hela halsen, undersidan av magen och upp till jumskarna, lämnar benen, ryggen och korset oklippta). Denna häst går otäckad ner till -15 grader och mer. Har gjort så varje vinter i 10 års tild Har bara vart i stallet och bevittnat hästen i 2 års tid hitills ALDRIG sett den frysa eller fara illa eller verka som helst påverkad av att vara otäckad och klippt på detta sätt.
vi fodrar med strå foder 4 ggr/dag, hästarna är ute 9-16.00 vintertid, och ägaren är EXREMT noga med nederbörd - vid regn, snö och extremt väder tas hästen in...
själv har jag fullblod som i och för sig är väldigt ofrusen av sig, men han är jaktklippt och går täckad vinterhalvåret. dock anpassar jag mer och mer, ju mer jag bevittnar och lär mig om hästar efter otaliga år, MYCKET noga hur han reagerar, och har grund stomme och mål att täcka så sparsamt som möjligt, dvs inte lägga på lager och INTE för tjockt, när det inte behövs.