Angående klippta hästar...

Tuvalisan

Trådstartare
... nu vände jag mig till er kloka bukare om råd. Jag har alltid hört att man ska täcka klippta hästar, vilket enligt mig låter vettigt eftersom vi klipper bort hästens naturliga försvar mot vädret, men några vänner till mig har klippt sin häst och har inte tänkt att täcka hästen för kyla, bara om det blåser kraftigt eller regnar/snöar, med motiveringen de klarar sig ändå har den o den sagt!!!

Nu undrar jag vad ni anser och hur ni brukar göra?

Själv klipper jag inte min häst, men täcker honom då det är riktigt ruggigt, men förstår de som tränar o tävlar som klipper....

Sv: Angående klippta hästar...

:eek: SJÄLVKLART ska man täcka en klippt häst! Det är misshandel att först klippa bort all hästens päls och sen inte täcka. Det är liksom ren LOGIK. Samma vad nån dum förståsigpåare har sagt. :mad:

Tack, det var som jag trodde, denne ngn som sagt att de klarar sig ändå vet för övrigt inte mkt om hästar, han är en hovvårdare dvs bör inte uttala sig om annat än hovar till sina kunder (om ens det)

Ja det beror ju på hur man klipper, en helklippning kräver ju täckning vid kalla väderlekar. En spårklippning av typ bog är inte lika akut behov av täckning, blottlägger man inte magen på hästen genom klippning kommer den att klara sig långt ändå utan täckning.

Sen beror det ju lite på NÄR man klippt. Om man tex klipper en tidig spårklippning och låter ganska mycket vinterpäls växa ut, eller om man klipper flera gånger per vinter.

Jag har klippt min islandshäst för första gången nu i år. Han är nu klippt på undersidan halsen, bogen, bringan och under magen. Detta gjordes dels för att han svettas när jag rider, men också för att han stod och svettades i stallet utan att ha gjort nåt jobbigare än att promenera in från hagen! Givetvis har jag då inte täcke på honom nu - nu är han ju lagom varm!!!

Antog att dom helklippt. Men visst, klipper man bara litegrann under halsen så är det ju inte lika viktigt med täcken.

lånar knapp.

tycker det är rent utsagt djurplågeri att klippa hästarna (helklippa framförallt) och sedan låta de gå ute utan täcken, spec i regn, blåst, minusgrader och snö osv.
om man helklipper i augusti och det är 25+ och soligt¨så är det väl en annan sak...

jag har också varit väldigt avogt inställd till detta och alltid (vi pratar 20 talet år) argumenterat att hästar som klipps SKA täckas, no matter what.

dock har jag faktiskt börjat backa och modifiera detta under senare år, ju mer jag sett, och ju vanligare det blivit att klippa och ju mer jag läst på om hur hästen och temperatur hållning hos hästen, studier runt täcken osv, fungerar.

skulle nu säga såsom att:
1) beror MYCKET på hur hästen klipps.
2) beror JÄTTE MYCKET på vilken tillgång till foder hästen har.
3) beror jätte mycket på hur "observant" och tillgänglig ägaren eller skötaren är, till att anpassa sig och observera den otäckade, men klippta hästens behov.

för att förklara dessa påståenden så är det jag menar att:
om hästen tex är spår eller täckes klippt och har MAT, så klarar den sig väldigt bra ner till MYCKET låga tempereaturer utan täcke.

med punkt 3 så syftar jag till att TORRT men kallt väder klarar de flesta hästar väldigt bra - värre är det med nederbörd som regn och snö och tex i samband med blåst.

har en person i mitt stall sen några år tillbaks som täckes klipper hästen (hela halsen, undersidan av magen och upp till jumskarna, lämnar benen, ryggen och korset oklippta). Denna häst går otäckad ner till -15 grader och mer. Har gjort så varje vinter i 10 års tild Har bara vart i stallet och bevittnat hästen i 2 års tid hitills ALDRIG sett den frysa eller fara illa eller verka som helst påverkad av att vara otäckad och klippt på detta sätt.

vi fodrar med strå foder 4 ggr/dag, hästarna är ute 9-16.00 vintertid, och ägaren är EXREMT noga med nederbörd - vid regn, snö och extremt väder tas hästen in...

själv har jag fullblod som i och för sig är väldigt ofrusen av sig, men han är jaktklippt och går täckad vinterhalvåret. dock anpassar jag mer och mer, ju mer jag bevittnar och lär mig om hästar efter otaliga år, MYCKET noga hur han reagerar, och har grund stomme och mål att täcka så sparsamt som möjligt, dvs inte lägga på lager och INTE för tjockt, när det inte behövs.

Senast ändrad:

mackan skrev:
jag har också varit väldigt avogt inställd till detta och alltid (vi pratar 20 talet år) argumenterat att hästar som klipps SKA täckas, no matter what.

dock har jag faktiskt börjat backa och modifiera detta under senare år, ju mer jag sett, och ju vanligare det blivit att klippa och ju mer jag läst på om hur hästen och temperatur hållning hos hästen, studier runt täcken osv, fungerar.

skulle nu säga såsom att:
1) beror MYCKET på hur hästen klipps.
2) beror JÄTTE MYCKET på vilken tillgång till foder hästen har.
3) beror jätte mycket på hur "observant" och tillgänglig ägaren eller skötaren är, till att anpassa sig och observera den otäckade, men klippta hästens behov.

för att förklara dessa påståenden så är det jag menar att:
om hästen tex är spår eller täckes klippt och har MAT, så klarar den sig väldigt bra ner till MYCKET låga tempereaturer utan täcke.

med punkt 3 så syftar jag till att TORRT men kallt väder klarar de flesta hästar väldigt bra - värre är det med nederbörd som regn och snö och tex i samband med blåst.

har en person i mitt stall sen några år tillbaks som täckes klipper hästen (hela halsen, undersidan av magen och upp till jumskarna, lämnar benen, ryggen och korset oklippta). Denna häst går otäckad ner till -15 grader och mer. Har gjort så varje vinter i 10 års tild Har bara vart i stallet och bevittnat hästen i 2 års tid hitills ALDRIG sett den frysa eller fara illa eller verka som helst påverkad av att vara otäckad och klippt på detta sätt.

vi fodrar med strå foder 4 ggr/dag, hästarna är ute 9-16.00 vintertid, och ägaren är EXREMT noga med nederbörd - vid regn, snö och extremt väder tas hästen in...

själv har jag fullblod som i och för sig är väldigt ofrusen av sig, men han är jaktklippt och går täckad vinterhalvåret. dock anpassar jag mer och mer, ju mer jag bevittnar och lär mig om hästar efter otaliga år, MYCKET noga hur han reagerar, och har grund stomme och mål att täcka så sparsamt som möjligt, dvs inte lägga på lager och INTE för tjockt, när det inte behövs.

:bow:

Tycker det finns många här som är väldigt snabba att skrika vanvård och djurplågeri utan att ha alla fakta eller tillräckliga kunskaper.

Vid torrt väder och tillräckligt med mat för att hålla värmen så kan en helklippt häst visst klara sig utan täcke.

/Maria

:bow: :bow:

Nu är det länge sen jag läste denna undersökning och jag kommer inte ens ihåg var jag läste den, men där skulle hästar med mat o vatten klara:
Oklippta hästar med vinterpäls: ner till -20 utan problem
Klippta hästar: ner till -4 utan problem.
Men detta är ju väldigt individuellt, jag har en häst som ALDRIG fryser (inte sett det iaf, under den tiden jag haft honom) och en märr som fryser så fort det är under 5 plusgrader (utan täcke naturligtvis).

Alla hästar är individer, och alla individer är olika.....

Individuellt som sagt!
Jag spårklipper utan att använda täcke förutom när det var/blir 20 minus(då fodrat regntäcke..) och när det blötsnöar/regnar MKT hela dan(då går det genom pälsen och då fryser han) Vanlig snö lägger sej utanpå och isolerar. Vanligt regn rinner av utan att nå innanför det "yttersta lagret" päls
Förutsättningen är förståss att det finns tillgång till stråfoder för att slippa täcka även om man klipper.
Vi har fri tillgång på hö..
Hästar klarar förövrigt kyla bra mycket bättre än komb regn-blåst. Och hästar i bra kondition har lättare att hålla värmen än den hästen som rids sällan och mest står. Därför att den har ett högre energiintag och därför alstrar mer värme.

Allmän fråga!

Om man endast klipper underdelen av hals plus bringa och ljumskar... hur täcker man då? Hänger tyget under hästen med remmar över ryggen?? :confused:

För att lägga på täcken på ryggen gör väl knappast någon nytta?

LIA

jag förstår hur du tänker.
men det är väl inte konstigare egentligen än att du själv sätter på dig en varm vinter jacka på kroppen när det är kallt ute, men inte nödvändigtvis har en mössa på skallen för den skull, eller handskar, men ändå håller dig varmare än du skulle utan jackan....

är hästen klippt på magen så är den ju i princip mer exponerad för kyla än den tidigare var med pälsen kvar där. för att kompensera att mera värme går ut, lägger du på ett täcke...

sen att täcket inte ligger på just på magen, ...ja..... vissa täcken har ju magplattor... så - visst...... din fråga är ju legitim.

Boj skrev:
Ja det beror ju på hur man klipper, en helklippning kräver ju täckning vid kalla väderlekar. En spårklippning av typ bog är inte lika akut behov av täckning, blottlägger man inte magen på hästen genom klippning kommer den att klara sig långt ändå utan täckning.

Måste man ha täcke på en häst som är spårklippt och klippt på hela undersidan av buken? Alltså, förlorar de mkt värme därigenom om de går täckeslösa?

Men då är det gränsfall för mig, arma människa, som måste ha kläder, eftersom jag inte har päls!

Är det kallt, åker mössa, vantar, sockor och långkalsingar på! Jag tillhör töntarna som hellre har dessa kläder på mig, än är cool utan! Obs, vits! :)

Vi klippte, på den tiden vi tävlade, på det sätt jag beskrev i frågan. Inte någon gång upplevde jag att hästen frös (den blev heller inte speciellt svettig). Obs att vi aldrig hade den täckad, däremot stod hästen inne i stallet nattetid. På den tiden!

Kan det vara så, att man, med generös utfordring, kan ha hästen klippt så utan att ha den täckt? Och att det i så fall räcker med den klippningen, även för hästar som tränas och tävlas? Även i dagens täckesamhälle?

LIA

Senast ändrad:

Behovet av täckning ökar ju mera päls som klipps bort, det finns inget som säger att hästen måste ha täckning bara för att magen klipps men risken för att hästen fryser ökar i varje fall. Det finns hästar som klipps ganska rejält, går utan täckning men har i gengäld frikostigt med mat. Grovfoder ersätter mycket, när hästen äter ökar värmen i kroppen och genom ökat foderintag kan även täckning ersättas till en viss del.

Behovet att att täcka kan även finnas trots att hästen inte är klippt, ofta då beroedne på att rygghåren inte längre kan erbjuda det skydd som hästen normalt har. Orsaken är att när vi rider lägger vi ju på sadel, detta sliter på den naturliga fettet i hårstrået som då inte kan erbjuda samma skydd längre.

Hästen har ju också ett mkt högre förhållande mellan värmeproduktion o kroppsyta än vad människan har, delvis pga sin större storlek o delvis pga jäsningen i grovtarmarna..
PL

Mina hästar går på lösdrift, med väl tilltagen hall och fri tillgång på grovfoder utomhus. Halvblodet får aldrig sån vinterpäls att han svettas speciellt, och måste ändå ha täcke vid nederbörd, då pälsen ej "håller tätt". Kallblodet däremot har en helt annan pälskvalietet: tät och tjock och tillsynes 100% vattentät. Riktigt nallebjörnsgosig :love: . Därför har jag ej täckt honom, förutom efter ridning, med ett fleecefodrat andas-regntäcke. P.g.a. den tjocka pälsen, som antagligen är gjord för -35 grader i de finska urskogarna, så svettas han ALLTID, oavsett om man bara skrittar. På Åland har vi ju ett lite mildare klimat :angel: . Är han riktigt svettig får han stå inne i skötselboxen ngn timme med ylletäcke för att torka det värsta, sen på med utetäcket och ut. Är han bara lite svettig går han direkt ut med utetäcket på. Nu till frågan: Om jag skulle spårklippa honom (hals, bog, ljumskar), skulle jag då behöva täcka vid nederbörd, eller klarar han sig ändå? :confused: Är det torrt tror jag ju inte att han behöver täckas, men jag vet inte, har inte haft klippta hästar förut. Åtminstone skulle han ju svettas mindre (och orka mer) och behöva täckas mindre av den anledningen. Hur skulle ni ha gjort?

Dom ställena du evt klipper blir ju inte våta vid regn, så i princip måste du inte täcka. Men, förlusten av värme blir ju större så han kanske fryser vid högre temperaturer och mindre nederbörd än vad han skulle göra om han hade all sin päls kvar. Förstår du hur jag menar?

Liknande trådar

Hästvård Hej detta med klippt häst är något jag inte har haft med att göra innan, jag har enbart haft ulliga små håriga ponnysar som har fått...
Svar
16
· Visningar
1 115
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
M
Utrustning Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g. Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt. Alltså, jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 216
Senast: -moa-
·
Hästvård Hur känsliga är KF hästar mot väder och vind? Hur gör ni vid den här årstiden? Jag har varit väldigt noga med att täcka och hålla...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama