angående innspänning på 2 åring

Rotterö

Trådstartare
Kallar ni detta att spänna inn?`?`
Han kan röra huvudet nacken fritt.

Vi testade detta och han blev en annan häst.
Försöker inte spela allan. Lyssnar på allt vi säger.
Gå ,leda springa mm markövning
Titta inte på deltat vet att det sitter fel. Förstort
Viss ser han fin ut?

http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/a9b0&.dnm=5787.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/a9b0&.dnm=9b04.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/a9b0&.dnm=1fcf.jpg&.src=ph
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/a9b0&.dnm=39a5.jpg&.src=ph

Sv: angående innspänning på 2 åring

för mig skulle detta vara helt ok!

och ja, jag tycker han ser finfin ut!
-vad är det för härstamning, hur stor och när är han född??

Senast ändrad:

Fin häst!

Ja, jag kallar det att hästen är inspänd. Den korrigering hästen får av gummibandet verkar åt fel håll, och jag har sett hästar som fått besvärliga nackproblem efter att ha gått inspända med sådan. Visst - det är bättre att spänna löst än hårdare - men det är ändå en vägvisare som leder hästen på fel spår från början.

Jag tycker inte alls om gummisnoddar av flera anledningar. Många tror att det är en snäll typ av inspänning, men jag håller inte alls med.
Det elastiska motståndet är förrädiskt, i stället för att det verkar snällt och mjukt så gör elasticiteten snarare att hästen får en anspänning i muskulaturen när gummibandet tar i. Ska man ha en inspänning som visar vägen är en chambon att föredra. Men en sån har heller inget att göra på en tvååring enligt mig.

Om ni vill skärpa hästens uppmärksamhet så tycker jag att det är en mycket bättre idé att tömköra - där kan man lätta rejält och följa med så fort hästen gör rätt.

Vad får hästen för signal av gummisnodden när den försöker sänka nosen framåt-nedåt ? ...
Jo - in med näsan och spänn emot när det fjädrar i nacken - det vill jag inte lära en tvååring!!!

Nä, ta tömmarna i stället tycker jag :) !

Lycka till med fin häst!

hannacecilia skrev:
för mig skulle detta vara helt ok!

och ja, jag tycker han ser finfin ut!
-vad är det för härstamning, hur stor och när är han född??
Han är svenskt halvblod
Pappa lavirco 967
mamma Maraton Utrillo Vagabond lansiär
Född 030525 2 år snart.

Ja Vi har provat detta 2 gånger med inspänning.
Fick detta tipps av en duktig kille som rider västern.

bara för att få honom på 4 ben inte på 2 ben.
Han skall i väg nästa vecka på 5 månaders bete.
Så detta var bara en test innan vi ska tampas med honom in i transporten.

Han är mycket hanterad snäll go i psyket men nu hingstig.
Vi börjar där vi slutade till hösten.

Bra inlägg, håller med!
skulle aldrigaldrigaldrigaldrig spänna in en 2 åring, jag är ytterst tveksam till inspänning på även äldre hästar, man ska vara otroligt kunnig för att använda sig av det, och som sagt, oavsett kunnighet skulle jag aldrig överväga på en 2 åring.

jättefin häst!
Rekommenderer också VARMT tömkörningen.....

mackan skrev:
Rekommenderer också VARMT tömkörningen.....

Det gör jag med, under förutsättning att ngn SOM KAN tömköra gör det. Man kan aldrig understryka det alltför noga.

Ta och använd en chambon i stället.
Med den så kan hästen sträcka ut huvudet framåt nedåt.

Skriver under på varenda stavelse.

Förstår inte? Tror du att härsten går in bättre i transporten om han har inspänning på sig???? En häst som är orolig och osäker brukar vilja sträcka fram huvudet för att nosa så att den kan se att det inte är farligt. Om du spänner in hindras hästen att använda sin naturliga instinkt.

Håller dessutom med zesel i övrigt.

Mvh Monika

Curtis skrev:
Förstår inte? Tror du att härsten går in bättre i transporten om han har inspänning på sig???? En häst som är orolig och osäker brukar vilja sträcka fram huvudet för att nosa så att den kan se att det inte är farligt. Om du spänner in hindras hästen att använda sin naturliga instinkt.

Håller dessutom med zesel i övrigt.

Mvh Monika
Tror du jag är helt dum eller.
Jag har inte tänkt ha han inspänd när jag lastar honom.
Det fattar jag också.
Jag har bara testat 2 gånger att spänna in honom.
Det fungerade gör bra.
Men nu ska vi inte träna något. Han åker 7 maj på bete i 5 mån.
Då skall vi börja där vi är nu. :devil:

wow wow wow wow wow... (osv)

hur stor blir han?? Hur stor e han nu ?? Vill bara veta.. Jäkla fin häst dedär! :love:

v_NiniZ_v skrev:
wow wow wow wow wow... (osv)

hur stor blir han?? Hur stor e han nu ?? Vill bara veta.. Jäkla fin häst dedär! :love:

Vet inte riktigt.
Har inte mätt honom. Men kan tippa på 164 ca. Han va 159 i oktober.
Han blir nog ganska stor . Har långa ben.
mamma 164 pappa 168
Min dotterär 165 hon är lika stor som han. När man kolla med ögon måttet. Skall mäta innan åker .

Kanske inte idealiskt att spänna in en tvååring, men hursomhelst så hade jag satt gummibandet mellan benen istället så att han kommer framåt-neråt.
Du har en fin häst!

Rotterö skrev:
Tror du jag är helt dum eller.
Jag har inte tänkt ha han inspänd när jag lastar honom.
Det fattar jag också.
Jag har bara testat 2 gånger att spänna in honom.
Det fungerade gör bra.
Men nu ska vi inte träna något. Han åker 7 maj på bete i 5 mån.
Då skall vi börja där vi är nu. :devil:
Ja Vi har provat detta 2 gånger med inspänning.
Fick detta tipps av en duktig kille som rider västern.

bara för att få honom på 4 ben inte på 2 ben.
Han skall i väg nästa vecka på 5 månaders bete.
Så detta var bara en test innan vi ska tampas med honom in i transporten.

Ta't, lugnt! Nej, jag tror inte att du är dum. Däremot hade jag lite svårt att förstå vad du menade med ditt inlägg. Utifrån den rödmarkerade texten ovanför så funderade jag på om det var så, att du tänkte ha inspänning när du lastar. Det låter som om hästen är besvärlig, stegrar sig och att inspänningen testas för att få honom att bli mer lätthanterlig när du lastar.

Jag skrev kanske lite otydligt.
ja just nu är han lite jobbig hingstig.
Psyket är inget fel på honom. Han trstar som tonåringar gör.
Vi fick tippset att spänna inn honom för att få ner honom. Kunna longera utan att han står på två ben viftar med fram hovarna.

Tänkte longera lite innan han skall lastas.Så han varvar ner lite. För det gör han då.
Han har åkt transport några gånger bara.
Någon gång var han odräglig att lasta.

Jag har testat ett stigbet nu. Fungerar utmärkt.
Han kan inte gå upp på två ben. Inte dra i väg heller. Just nu drar han i väg ner till hagen varje morgon. Nu är det ordning på det.
Lite jobbig är han män ändå snäll.

Så när vi går ur transporten där borta vid Bassholmen. Då är det 28 hingstar. Då går man 500 meter ca ner till färjan. Ner för backar mm.
Där brukar dom dra i väg. Svårt en smal stig att gå på . Man får ingen plats själv vid sidan om hästen.

De brukar vara lugna på hösten när de kommer hem. Då skall han kastreras.

Liknande trådar

Övr. Hund :banana: http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/album?.dir=/77f1re2...
Svar
11
· Visningar
1 221
Senast: Rotterö
·
Övr. Hund Min tik är nu 9 månader. Väger 37 kg 58 i manken 60 över rumpan. Är en snäll och go liten vovve Är mycket lydig. Kan sitta kvar...
Svar
10
· Visningar
1 191
Senast: TwiggyM
·
Övr. Hund http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/detail?.dir=/1589re2&.dnm=9242re2.jpg&.src=ph...
Svar
10
· Visningar
1 309
D
Övr. Barn Nu är han äntligen här min lilla pojke. Vattnet gick på beräknad BF-dg, den 28/4 kl 23:00. Åkte in till BB direkt och ick vara kvar...
2
Svar
25
· Visningar
2 390
Senast: Clintan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar