Angående bruksprovets utformning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 897
C

clownen

I en artikel under rubriken " Vi har sprängt alla vallar" i tidningen Ridsport, nr 4/2008 sid. 65, författad av Lena Sellman, så uttryckte AVN:s ordförande, att man borde se över bruksprovets utformning pga av det stora antalet anmälda hingstar till start. Ordföranden menade att dagarna blev för långa både för nämden, personalen, publiken och hingstägarna.

Heimdal sa att bruksprovet måste förlängas ytterligare en dag om trenden håller i sig. Vilket är ett problem då alla i nämden har civila jobb vid sidan av.

I artikeln så diskuteras en ev. förselektering som en ev lösning på problemet. Förselekteringen skulle isåfall innebära att det krävdes en biljett av nämden för att få komma till bruksprovet. Nackdelen med detta anges samtidigt då ordföranden menar att en sådan selektering skulle kunna innebära att man går miste om de hingstarna som vid selekteringen ännu ej är färdiga.

Jag är nog böjd att hålla med nämdens ordöfranden om att något måste göras. Både för nämdens skull men även för hingstägarna som satsar stora pengar i sitt hingstmatreal fram till prov, men även för publikens skull och inte minst för hästarnas skull.

Har ni några förslag på hur detta skulle kunna lösas?

Sv: Angående bruksprovets utformning...

Jag funderar på om man inte skulle kunna ha veterinärbesiktningen och exteriörbedömningen veckan före bruksprovsveckan tex ? :confused:

i år hade man kanske kunnat utnyttja söndagen också, för så som lördagsschemat såg ut så var nog SAMTLIGA inblandad rett less när dagen var slut...

i övrigt så håller jag med om att alla parter borde kunna tjäna på någon form av förselektering egentligen, det är lite för många mediokra hingstar som visas fram. Sen kanske man skulle kunna ha dels den rådgivande som finns på hösten och kanske någon form av rådgivning i samband med anmälan. Jag vet inte hur det ska gå till bara...

Jag har ärligt talat lite dålig koll på upplägget i början av provet, har inte satt mig in i det. Återkommer när jag läst på och klurat lite.

Jag funderar på om man inte skulle kunna ha veterinärbesiktningen och exteriörbedömningen veckan före bruksprovsveckan tex ? :confused:

Är ju lite svårt att genomföra med tanke på de hingstar som kommer uppifrån, var skall de sedan vara den veckan som följer ? Tror inte det är så lyckat att de skall bo borta en vecka innan provet, då är de nog rätt trötta när det är dags.
Sedan är det ju allt med träningsmöjligheter, skulle du ha hingsten nere på Flyinge en vecka i förväg så har du tex ingen möjlighet att hoppa dem. Likadant skall det finnas personal en vecka till som kollar varje steg hingsten tar (från att de går in i besiktningen så är de inne i provet och får då inte vara obevakade vid något tillfälle).

Man kanske kunde ha en veterinärbesiktning på godkänd klinik max en månad innan provet. Går de inte igenom borde de få tillbaka anmälningsavgiften.

Annars har ju rådgivande både exteriörbedömning o löshoppning samt ridning i nov.
Kanske borde de vara hårdare redan där.

Så går ju inte att göra iom att hingstarna måste besiktigas "friska" iom att de går in i provet. På dessa år jag har varit inblandad tror jag att det är två hingstar som åkt vetrinärt och båda har varit att de visat hälta på hårt underlag. Hälta som de skaffat sig i stallet natten innan (alltså de var helt ohälta när de ankom) så den biten vinner man inte mkt på. Dessutom brukar inte AVN vara med på besiktningen som schemat låg innan att den var samtidigt som exteriören. Är bara Madelein (veterinären) som även hon ingår i AVN som sköter den. Så att flytta vetbesiktningen har ju ingen effekt för att avlasta AVN (eller få ner antalet starter)

Är ju lite svårt att genomföra med tanke på de hingstar som kommer uppifrån, var skall de sedan vara den veckan som följer ? Tror inte det är så lyckat att de skall bo borta en vecka innan provet, då är de nog rätt trötta när det är dags.
Sedan är det ju allt med träningsmöjligheter, skulle du ha hingsten nere på Flyinge en vecka i förväg så har du tex ingen möjlighet att hoppa dem. Likadant skall det finnas personal en vecka till som kollar varje steg hingsten tar (från att de går in i besiktningen så är de inne i provet och får då inte vara obevakade vid något tillfälle).

En fråga från en som är helt oinsatt: Varför måste man bevaka hingstarna så nogrant? Viss bevakning förstår jag men varje steg? Vad är det man kan fuska med om bevakningen blev mindre sträng?

Mvh

Tora

Man kanske kunde ha en veterinärbesiktning på godkänd klinik max en månad innan provet. Går de inte igenom borde de få tillbaka anmälningsavgiften.

Annars har ju rådgivande både exteriörbedömning o löshoppning samt ridning i nov.
Fast veterinärbesiktningen ingår den i själva bruksprovet ?

Senast ändrad av en moderator:

Lite grann så tänkte jag också. Kanske skulle det vara ett krav att hingstarna deltog vid rådgivande som en första selektering eller åtminstonde en delbedömningspunkt ? Jag vet inte - spånar bara ...

Senast ändrad av en moderator:

Ok. Jag tyckte det verkade var fler hingstar som försvann av vetrinära skäl i år. Men så var det kanske inte.
Men nog borde man tex kunnat se att tex A Dandy Man var sned i hela korset innan. Knappast något som uppstått i boxen under natten ...nog något som kommit smygandes.
Menade inte att hela veterinärbesiktningen skulle ligga en månad innan utan att den skulle vara kvar vid provet, men att några kanske skulle droppa av innan....fast då skulle de väl ta in reserver istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka