Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"
Jag håller med om att det inte är bra att kvinnor blir allt äldre när första barnet föds, pga att äggen åldras, men att tycka detta i teorin är en sak, sen vad man ska göra åt det är en annan.
Blir jätteledsen när jag läser citatet om "torra gamla nuckor" från en barnmorska. Blev själv mamma vid 34 års ålder, detta var EJ självvalt, hade gärna skaffat barn innan 25. Men min erfarenhet är att även män vill skaffa barn senare idag - när jag väl träffade min sambo som ville ha barn och vi bestämde oss för att skaffa barn försökte vi i flera år innan jag blev gravid och då blev det missfall... års kämpande ytterligare och nu har vi äntligen vårt hett efterlängtade, älskade barn. Man ska inte snobbigt döma andra för att de är äldre, jag är inte ensam om att vara ofrivillig gammal mamma.Få killar idag vill ha barn innan 35-årsåldern och är lösningen att tjejer ska välja 10 år äldre killar?
Kan tilläggas att av de 3 jag känner nära som fått barn tidigt (före 22) är samtliga separerade från barnets pappa och 2 har barnen ingen alls eller extremt lite kontakt med fadern. Mammorna har dåligt betalda jobb och ingen utbildning. Så det är inte någon autmotatik att det blir lyckat för att man är ung heller...