Sv: ang veterinärutbildning.
Ni har helt rätt båda två- förutom att de nu ändrat reglerna....
Alla som kompletterar sina betyg hamnar i en egen, futtigt liten, urvalsgrupp.
Dessutom får man extrapoäng för att ha läst relevanta kurser på gymnasiet, så de som fått ett högt betyg på naturprogrammet hamnar automatiskt högre än någon som fått bra betyg på samhällsprogrammet.
Idiotiskt, säger jag. Tvinga 15-åringar att välja rätt för resten av livet- känns inte helt intelligent.
Jag hade aldrig blivit läkarstudent om jag hade sökt in på de nya reglerna, för under min gymnasietid var jag inte motiverad till naturprogrammet. Däremot hade jag 20.0 från Naturbruk, och kunde komplettera med ett basår.
Och jag lovar- jag hade inte kunnat hitta en utbildning som är mer rätt för mig än läkarstudierna!
Har man inte full pott från naturprogrammet så är mitt råd att fixa rätt behörighet och sen plugga som ett djur till högskoleprovet. Och göra om, göra om, göra om ifall resultatet inte blir det önskade. Bara att kämpa på!
Lycka till, ni som funderar på framtida utbildning!
Förresten, det som någon skrev ang. att man måste ha MVG i basårsämnena, fastän man läst 2500 p- det stämmer inte. På de flesta basår kan man inte ens få MVG, utan enbart UG eller G. Som på alla andra högskoleutbildningar. Så har man full pott från gymnasiet räcker det med G i de ämnen som behövs för särskild behörighet.