ang veterinärutbildning.

Sv: ang veterinärutbildning.

ja men precis, jag har uppfattat det som dig. söker man in på högskoleprovet behöver man ju inte ha dom kurserna i sitt gymnasiebetyg, så länge man läst dem, så varför skulle det vara annorlunda med om man söker på betyg?

Sv: ang veterinärutbildning.

Ni har helt rätt båda två- förutom att de nu ändrat reglerna....
Alla som kompletterar sina betyg hamnar i en egen, futtigt liten, urvalsgrupp.
Dessutom får man extrapoäng för att ha läst relevanta kurser på gymnasiet, så de som fått ett högt betyg på naturprogrammet hamnar automatiskt högre än någon som fått bra betyg på samhällsprogrammet.

Idiotiskt, säger jag. Tvinga 15-åringar att välja rätt för resten av livet- känns inte helt intelligent.
Jag hade aldrig blivit läkarstudent om jag hade sökt in på de nya reglerna, för under min gymnasietid var jag inte motiverad till naturprogrammet. Däremot hade jag 20.0 från Naturbruk, och kunde komplettera med ett basår.
Och jag lovar- jag hade inte kunnat hitta en utbildning som är mer rätt för mig än läkarstudierna!

Har man inte full pott från naturprogrammet så är mitt råd att fixa rätt behörighet och sen plugga som ett djur till högskoleprovet. Och göra om, göra om, göra om ifall resultatet inte blir det önskade. Bara att kämpa på!

Lycka till, ni som funderar på framtida utbildning!

Förresten, det som någon skrev ang. att man måste ha MVG i basårsämnena, fastän man läst 2500 p- det stämmer inte. På de flesta basår kan man inte ens få MVG, utan enbart UG eller G. Som på alla andra högskoleutbildningar. Så har man full pott från gymnasiet räcker det med G i de ämnen som behövs för särskild behörighet.

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 335
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 255
Senast: DeadSerious
·
Islandshäst Hej! Jag har nu bestämt mig för att satsa på utbildning inom hästintresset för att i framtiden kunna starta egen verksamhet (efter...
Svar
1
· Visningar
1 822
Hästvård Hej Jag skulle vilja bli veterinär i framtiden tror jag. Är det 20.0 som krävs fortfarande för att komma in eller finns det ställen...
Svar
3
· Visningar
4 582
Senast: Flizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25