Ang vaccination.!

P

Piruetta

Det är så att jag och en tjej till har våra hästar inhyrd i ett stall. båda är vaccinerade som dom ska. Men nu till helgen kommer det en ny häst till stallet som är 7 år och aldrig i hela sitt liv varit vaccinerad. kan detta påverka eller vara farligt för våra hästar??

Sv: Ang vaccination.!

Det är så att jag och en tjej till har våra hästar inhyrd i ett stall. båda är vaccinerade som dom ska. Men nu till helgen kommer det en ny häst till stallet som är 7 år och aldrig i hela sitt liv varit vaccinerad. kan detta påverka eller vara farligt för våra hästar??

nej, vad jag har förstått så är det endast skadligt för den nya hästen. För era hästar är ju vaccinerade så dom kan ju inte bli sjuk.. men den nya hästen kan ju eventuellt få gamla smittor från era hästar..

okej vad bra. hoppas det är så som du säger :)

Det stämmer som missstrandberg säger. Din är vac och blir inte sjuk, däremot kan den vacc hästen bära på smitta och därmed smitta ned den ovaccinerade. Har varit en del skriverier kring detta ang vaccinationens vara eller icke vara och där stod det om detta.

Nja..nu är det ju faktiskt så att även vaccinerade hästar kan bli sjuka av hästinfluensan, det är bara det att de inte drabbas lika hårt och länge som ovaccinerade hästar. Så visst kan även era vaccinerade hästar påverkas om nu den ovaccinerade hästen skulle bli sjuk. Och om den skulle bli sjuk påverkas ju även era av en karantänstid. De kan ju fortfarande föra ev. smitta vidare.

aha okej,, usch då ska jag verkligen försöka få henne att vaccinera sin häst.

nej, vad jag har förstått så är det endast skadligt för den nya hästen. För era hästar är ju vaccinerade så dom kan ju inte bli sjuk.. men den nya hästen kan ju eventuellt få gamla smittor från era hästar..

även vaccinerade hästar kan få influensa, men får den oftast lindrigare än de ovaccinerade. stelkramp och botulism smittar ju inte, så dessa är det bara för individens skull man vaccinerar mot

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 014
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka