Ang uppsittning.

L

Lantlolla

Hur gör ni? Har ni strikta regler om att hästen skall stå stilla, eller gör ni uppsittningen lite snabbt?

Min gamla häst, han brukar gå ett par steg när jag nästan har satt mig upp. detta är inga problem då jag är lång (han är 175 hög). Min kompis mamma skulle rida honom för ett par år sen för jag inte kunde. Hon va så arg för att han inte stod stilla! Vilket han till slut gjorde.

Men som sagt där är jag inte allt för bestämd..
Men för ca tre veckor sen köpte jag en ny häst. Skulle sitta upp på henne, men så fort jag närmade mig sadeln så började hon flytta på sig. (bettet och tränset passade inte, men va de enda jag hade hemma). Så det slutade med att jag begärde att hon skulle stå still tills jag räknade till fem. Sen gav jag upp. (höll på i nästan en halvtimme)

Igår skulle vi ut igen. Denna gången med träns och bett som passade. hon höll på endel och flyttade sig. Men till slut stod hon still tillräckligt länge för att jag skulle kunna komma upp.
Däremot ville hon inte stå still när jag satt uppe sen.. Men de får vi jobba på.

Avsittningen går bra med båda pållarna då står de stilla.

Så hur gör du för att lära hästen stå stilla? Eller gör de inget för dig om hästen går några steg?

Berätta..!

Sv: Ang uppsittning.

Min häst ska alltid stå stilla vid uppsittning, men när jag väl sitter i sadeln gå hon iväg direkt, det får hon. Hon har tidigare varit väldigt nervös vid uppsittning, det har antagligen hänt ngt tidigare, de förra ägarna longerade alltid innan annars gick det inte, så jag kräver inte att hon ska stå still när jag väl sitter i sadeln :)

jag är sån... att med gamling är jag lite snällare :angel: men med den nya ja hon är lite stressad hon med. men ajg vill gärna att pållarna står still tills jag fått i båda fötterna i stigbyglarna :P

fler som vill berätta ?

Eftersom jag för det mesta sitter upp från pall... så ja mina hästar skall stå still.
Hur jag lär dem det.. Det blir lite knepigare att förklara... Enkelt förklarat är att jag tränar på att just stå stilla i alla situationer. Hästen ställs upp .. sen måste den vänta på signal för att få gå igen. Tar den ett eget initiativ.. så korrigeras detta och hästen återförpassas till den punkt jag ställde den på.

Jag är alltså noga med att de står stilla i alla situationer..
På stallgången.. Vid grinöppning in/ut ur hagen.. Vid öppning av stalldörr.. Vid öppning av boxdörr.. Vid upp och avsittning..
Ja alla situationer där jag av någon anledning talar om för hästen att den skall stanna. Då skall den också ha en signal innan den får börja gå igen...

När jag väl kan börja rida igen vet jag att detta är en sak jag ska jobba på!
Min svåra fotskada kom av att mitt arabsto inte stod stilla när jag satt upp, hon gick framåt så jag hamnade bakom sadeln och hoppade av liksom i farten, trampade helt snett med högerfoten och slet av tre ledband ....

Så nu blir det träning på att stå stilla under uppsittning och tills man har kommit till rätta i sadeln!

Typiskt att det är just det här stoet som gör så, där hon är uppfödd och reds in för många år sedan var det ok för hästarna att inte stå stilla under uppsittningen, ägaren tyckte att det var för svårt för en unghäst att klara det! Trams, tycker jag!

Aj som tusan!! Ja egenligen är det struntprat. Det är bra om de kan stå stilla. Minskar ju antalet skador egentligen. Eller åtminstone risker.!

Fler som vill berätta ?

Det händer många olyckor i samband med uppsittning!
Jag sitter upp från pall (eller rättare sagt från locket till urinbrunnen :D) så för mig är det självklart att hästen ska stå still. Jag ger henne en godbit och säger "Stilla" och hon rör inte en fena. När jag är klar och vi ska börja gå får hon en pollett, dvs ännu en godbit.

I sammanhanget kan jag berätta om när jag var på kurs för Bent Branderup. Det kom in en ryttare med en häst som inte kunde stå still, utan ryttaren fick slänga sig upp i farten. När de började lektionen visade det sig att hästen inte kunde skritta heller, den bara taktade.
Då avbröt Bent, och bad ryttaren sitta av igen och börja om från börja, eftersom han menade att det ingår i hästens grundutbildning att kunna stå still vid uppsittning. Och sen fick den stackars ryttaren bara träna på att skritta, skritta och åter skritta. H*n som så gärna ville visa upp sin flashiga häst.....

Immer

Senast ändrad:

Just det, är det enda som jag anammat av cowboysarna.

Håller bara i innertygeln o vänder hästens huvud mot mig.
Blir den då rädd eller vill gå iväg, så kommer den bara runt runt.

Had aldrig ngn som höll i min stora häst när den reds in. Satt dock alltid upp från stege:D
Första ggn uppsittning via stigbygel skedde var när jag tappade mobilen i skogen- längst bort.
På hemväg o en inte alltför smidig matte- äntrade upp o hästen stog helt stilla. PS. Den var redan då över 180cm. DS.

väldigt bekvämt när den var på hugget på första tävlingarna oxå- stog still- sen iväg:banana:

Sitter alltid upp från pall, håll varierar dock. Eftersträvar att han alltid ska stå stilla, men ibland går han iväg några steg - då korrigerar jag och berömmer när han gör rätt.

Tycker det är otroligt viktigt att hästen står still vid uppsittning. Precis som Immer skriver händer många olyckor just då..

hmm kan bara säga hur det fungerar för mig å min pålla
När jag ska sitta upp använder jag en stubbe som står utanför stallet dels för att ja e lite kort och känner att de e bättre å smidigare om ja hoppar upp från nåt till min häst gllädje.
Jag tycker att man sja ha en häst som STÅR stilla vif upp sittning dels avsittning är A och O i en lydnad. min goa madam vet exact vad som gäller jag hoppar upp på stubben och hon ställer sig så ja kommer upp smidigt inga proplem där inte hon ställer sig alltid vid stubben då ja ska sitta av lika väl...
men som sagt allt är ju en smak fråga huruvida man vill att hästen ska göra och inte

:D Så går det till här hos mig också. Jag har haft elever som har fått öva på att leda in hästen i ridhuset också..

Å andra sidan, när man har lagt lite extrajobb på att fixa till grunden, brukar framstegen gå desto fortare sedan.

Just det, är det enda som jag anammat av cowboysarna.

Håller bara i innertygeln o vänder hästens huvud mot mig.
Blir den då rädd eller vill gå iväg, så kommer den bara runt runt.

Bra ide, har jag aldrig tänkt på men det fungerar säkert.
Nu har jag inte ngt problem med detta med min häst.
Men som ngn annan skriver så kan det hända ganska allvarliga olyckor. Det är lätt att man blir lite oförsiktig när man rider hästar man har haft länge och som aldrig ställer till med ngt. Jag skulle sitta upp på vår travare en gång ute i skogen, hade hoppat av av ngn anledning som jag inte minns. Han blev rädd för ngt och sprang iväg ngt som i stort sett aldrig hände under alla de år jag red honom. Jag som inte alls var beredd på detta och säkert inte höll i ngn tygel (ja jag vet heldumt) blev hängande i stigbygeln och det var ren tur att jag lyckades komma loss och hoppa åt sidan.

Efter den händelsen som var för flera år sedan tänker jag alltid på vad jag gör när jag sitter upp.

Självklart vill jag att hästen ska stå still under uppsittning och inte gå iväg förrns jag vill. Den jag rider är det inget problem med, han står still. Men jag har en kompis som har en häst som verkligen inte står stilla..han kan snurra i evigheter :crazy: Så en dag skulle jag prova, ställde dit pallen o satt upp flera gånger..inga problem :confused: Jag vet faktiskt inte vad det var som gjorde att han stog stilla då, men jag gissar att det var för att jag helt enkelt bara tänkte att han skulle stå stilla.. eller hur jag ska säga :confused:

Jag måste kunna lite på att min häst står still vid uppsittning. Jag har en ryggmärgsskada och måste ha något att stå på, pall, stol, urinbrunn, bänk, bord, motorhuv, timmertrave, vedstapel eller vad det vara månde.

När jag köpte damen, var hon som vilken turridningshäst som helst, satte man foten i stigbygeln började hon gå. Så för att jag skulle kunna rida, var någon tvungen att vara i stallet och hålla i. Första två månaderna var det en stallkompis som oftast red, då damen hade väldigt svårt att stå still... Men en dag tänkte jag att "vad f-n", det ska gå. Så jag sadlade, tränsade och satte på grimma grimskaft utanpå och band fast damen i ett hörn i fållan utanför stallet och så satt jag upp. Det var lite knöligt att ta av grimman... men det gick. Så höll jag på, så ett tag. Med tiden provade jag att ha henne lös, men då gick hon iväg ut ur fållan och ut på gårdsplanen. Då stängde jag grinden till fållan, satt upp och hängde på tre kvart för att öppna fållan i en månad efter det. Till sist fick damen anse sig besegrad och numera, går det att "fickparkera" henne i stort sett var som helst och kravla upp utan att hon rör en fena.

Så vad ni gör, tyck inte att det är gulligt att hästarna är '"på" och vill iväg när ni står på marken och hoppar. En dag, är det någon annan som ska ta över er bortskämda häst, som alltid fått göra som den vill. Lär hästen att stå stilla från början. För er egen och andras säkerhets skull. :bow::bow::bow:

Jag sitter alltid upp med pall, för att sadlarna inte ska behöva slitas åt sidan i onödan och bli sneda. Alltså kräver jag att mina hästar står stilla.

Jag har en häst som alltid är laddad när vi ska ut och rida. Jag sitter upp från en stol, och märkligt nog står han still när jag gör det. Jag kan inte säga exakt vad jag gjort för att han ska göra det, men jag har arbetat honom mycket från marken över huvud taget, och jag tror att han vet vad jag menar. När jag började sitta upp från stol tog jag bara fram stolen, gick upp på den och satte upp. Svårare än så var det inte. När han var unghäst var han ganska hopplös, men med åren har han lärt sig att koncentrera sig på vad jag vill. När jag väl är i sadeln får han gå iväg. Skulle väl egentligen lära honom att stå till en stund, men med tanke på hans temperament så har jag överseende med att han vill iväg och har tillåtit det.

Det viktigaste i alltihop tycker jag är att hästen aldrig ska börja gå förrän den får klartecken. Det spelar ju ingen roll om det är vid uppsittning, under ritten eller på stallgången, det är alltid jag som bestämmer när det är dags att gå. Men man kanske inte kan börja med att lära en snurrig häst att stå still just vid uppsittning, utan man kanske får böjra med att lära den att stå still vid hantering!

Och ang. att sitta upp från pall, det sparar inte bara sadeln utan framförallt hästen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama