Ang. spödrivning på travare under lopp.

Sammet

Trådstartare
"Så här säger Jägersrokusken XXX till Metro:
- Den drivning vi har känns inte på hästarna. Vad jag vet har man aldrig kunnat visa upp ett märke på en häst efter ett travlopp. Hästen är ett fantastiskt hårdhudat djur."

Någon mer än jag som tycker att detta verkligen om något bevisar att man inte vet så mkt. om hästar??? :mad:

Hoppas verkligen att detta är något som tidningarna vänt och vridit på så att det låter så här, fastän han inte menade det!

Men man slår INTE på hästen, utan spöet slår mot skalmen eller vojlocken.....sen är våra spön för långa för att kunna slå dom längre bak
många ggr ser det illa ut, men jag håller med XX att det är inte så illa som det KAN se ut....

Det är höga böter och avstängningar på spödrivning inom travet..det finns regler som måste följas, och banveterinären är där direkt om något ser mysko ut...

sen att det finns folk som kanske spöar sina hästar när dom inte är på banan...kan inte jag veta, men sånt folk finns överallt........

FÅR man slå mot skalmen??? Jag trodde det var förbjudet för de ponnytravkuskar jag kände förut svor alltid om någon gjort det i ett lopp!

Men varför får de böter om de slåt på vojlock och skalm!

Jag reagerade mest över det han skrev om att hästar är tjockhudade! Det lät illa!

För att inte tala om om man råkade lappa till vojlocken i provloppskursen, Jag klarde mig men jag hade ju tränat på ponny i 14 år :p

Martha: Det heter väl nummerbricka nu för tiden??? Och den borde man väl inte kunna slå på utan att åka på störade av medtävlare har jag en känsla av??? ;)

Visst ser det värre ut än vad det är i bland, men jag har sett en del rätt fula drivningar så i bland är alla dessa böter befogade...

/// ghost

eftersom spöet är såpass långt så kommer "vippen" i vojlocksläge(el nummerbrickan numera)
det är inte ofta man kan se en ful drivning idag..med ful menar jag att HÄSTEN blir slagen, däremot gungas det rejält...
och att kuskar kan "boxa" på hästen med bakvänt spö...det är fö inte enligt reglementet och böter utfärdas....

men det FINNS ju drivningar man lagt på näthinnan... :crazy: :mad: och det är INTE lagligt och vederbörande kusk/ar ar fått stora böter och avstängningar.

drivning under lopp har jag flera gånger hört jämföras med orientering. Och eftersom jag är orienterare kan jag ju svara på hur det känns. :smirk:
Som orienterare står man ut med en hel del smärta, t.ex. skar min pappa upp ett stort sår på huvudet på taggtråd utan att märka det... :crazy:
Eftersom det är så otroligt mycket adrenalin som pumpas runt i kroppen under en tävling så känner man inte smärtan. Jag tror därför på vet som säger att syns inga märken efteråt så har hästen troligen inte lidit av det. Jag har själv under tävlingar skurit upp djupa sår på rostig taggtråd (högt upp på låren...), slagit av en benflisa i ett finger, stukat foten så jag inte kunnat gå på 3 dagar mm. Alla dessa lopp har jag fullföljt utan någon större smärta (men efteråt gjorde det grymt ont... :cry:). en travhäst i tävling borde oxå ha mycket adrenalin som pumpar runt och det är väl därför det jämförs med orienteringen.
Dessutom finns det hårda regler för drivningen.
Ang. det med tjockhudad tycker jag att det är en otroligt korkad kommentar!

Ett djur som känner en fluga på magen kan väl inte direkt kallas tjockhudat... :crazy:

Visst finns det rötägg som svärtar ner sporten men de flesta drivningar tycker jag sköts regelmässigt. Personligen tycker jag att man ser betydligt fulare hantering av spön på många av landets ridskolor där eleverna är ivrigt påhejade av sina ridlärare... :mad:

XXX

"Jägersrokusken XXX" må enligt många vara en osympatisk sk----övel, men att han kan betydligt mer än både du och jag om hästar vågar jag nog lova. Att sen ni har olika syn på omvärlden och dess levande invånare är väl en annan sak.

Re: XXX

Tror säkert han kan en massa om hästar.

Men hans kommentar "Hästen är ett fantastiskt hårdhudat djur" tycker jag är en komentar som klinkar mkt. illa!

Jag fick nästan uppfattningen av att det skulle vara en sorts ursäckt!

Men, jag håller med om (som någon ovna sa) att det förekommer betydligt otrevligare spöpådrivningar på ridskolor landet runt.

FÅR man slå mot skalmen??? Jag trodde det var förbjudet för de ponnytravkuskar jag kände förut svor alltid om någon gjort det i ett lopp!

Nej men får inte slå på skalmen, nummerbrickan eller annan utrustning, endast på hästen, just för att om du sitter och "slår" så det smäller mot skalm eller bricka är risken stor att du skrämmer någon annan häst i närheten till galopp och förstör dess chans i loppet.

Visst har hästen känslig hud, men det är ju skillnad på att känna och på att göra ont. Det är klart att hästen känner spöt, men det behöver ju inte betyda att det gör ont på hästen.

Den där flugförklaringen går mig på nerverna ibland :crazy:
det är Skillnad på en kittling och ett slag...eller smekning,klappning... whatever..T om jag är känsligare för att en fluga går på mig än att få en klapp på axeln..

sen det där med adrenalinet stämmer även på hästar(Till LIndis inlägg)

Men sen har tråden missat lite min poäng, det var inte att man använder pisk på hästar under lopp utan hans kommentar om att hästar är tjockhudade jag reagerade på. Det lät väldigt illa!

Jo, men tänk dig att dom har ett spö i längd dressyrspö(för visst är dom långa??) sätt dig i en sulky(du sitter ca 30-40 cm från baken) och se hur lätt det är att få in ett "slag" med ett sånt spö....samt så får inte kuskarna släppa taget av tömmarna och göra en enhandsfattning...så med detta säger dig sig självt att det inte finns så mycket "kraft" i drivningarna....

det finns fula drivningar, men det behöver inte alls vara spödrivningar, och dessa drivningar blir bestraffade.

Viktiga förändringar
i tävlingsreglementet
011016 kl 08.57

Efter förslag i reglementskommittén har STC:s styrelse beslutat om bland annat dessa viktiga förändringar i tävlingsreglementet för år 2002:
· Idag gälleratt all maning, drivning eller korrigering skall ske med en töm i vardera handen. Där ändras texten till All maning, drivning eller korrigering skall ske med körspöet framåt samt med en töm i vardera handen. Det innebär alltså att det är förbjudet att på något sätt driva hästen med bakändan av körspöet riktad mot hästen. Körspöet skall, snärten inräknad, vara minst 90 cm och högst 125 cm långt.

Här kommer ur vårt reglemente:
Drivning § 62
Drivning skall alltid vara vårdad och inte utsätta hästen för onormal press.
Körspö får fram till 400 meter före mål användas till korrigering och lätt maning.Därefter är det-förutom för korrigering-tillåtet att använda körspöet ett fåtal enstaka gånger för lätt drivning. All maning - drivning eller korrigering skall ske med en töm i vardera handen.
Vid misstänkt fall av överdrivet bruk av körspö skall banveterinären under tävlingsdag undersöka aktuell häst.
Vid drivning på annat sätt än med körspö får körsvennen inte sparka mot hästen, driva med bakvänt spö,boxa eller driva hårt med tömmarna.
Körsven skall ha fötterna i sulkyns fotstöd utom vid manövrerande av sido stänger
tillämpningsanvisning
-Den ena handen får ej användas för enbart drivning med körspöet.Körspöet får ej föras i sidled och får ej användas för slag mot sulky eller hästens utrustning i övrigt.Det är förbjudet att utdela flera slag i snabb följd. Vid bedömning huruvida korrigeringen eller enstaka lätt drivning föreligger, skall en helhetsbedömning av situationen göras.

Såna är reglerna, dessutom får vi en ny regel ang drivning nu 1:a mars
Förändringar kring drivningar
040112 kl 12.55

STC:s reglementskommitté har beslutat om förändringar i påföljdsmallen innebärande att kod 401 skall lyda ”Felaktigt bruk av körspö” och en ny kod 402 skall lyda ”Övrig felaktig drivning” samt att påföljden för brott mot kod 401 skall vara att en förstagångsförseelse skall räknas som en andragångsförseelse och en andragångsförseelse skall räknas som en tredjegångsförseelse

Liknande trådar

Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 340
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 904
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 218
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar