ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!!

linnsan

Trådstartare
hästarna smet i kväll och min ena pålle gick in i grannens trädgård och det såg tydligen inte trevligt ut...:eek: ..vi hade antagligen glömt att stänga en grind..när jag hämtade två av hästarna så öppnade jag grinden längst bort, men när vi släppte ut dem så öppnade vi andra grinden och stängde den naturligtvis:cool: , men vi hade ju självklart inte en tanke på den andra grinden:crazy: ..ååå är så fruktansvärt nervös just nu...har själv inte sett hur det såg ut eftersom att klockan var halv 12 och min kompis fick hem hästarna...vill nu ha hjälp med vad detta kan kosta mig som ägare?:confused:
vi har inga "bevis" på att det endast var min häst som orsakat det, men han var den ända som stod i trädgården. de andra hästarna kan alltså ha varit där och sedan "tröttnat".. ååå e verkligen konflikträdd och min kompis (som har stallet) sa: ja, får vi inte grannarna på oss nu så lär vi ju aldrig få det..är sååå arg och förbannad på mig själv just nu..:mad: :cry: hur kunde jag glömma ngt sådant..
VÄLDIGT tacksam för svar!!!:bow: :cry:
 
Sv:

Vårdslöst om du frågar mig, och jag hade ersatt utan att tveka.

En av mina gamla hästar kom lös (eller ja, alla i hagen :crazy: ) och var inne i en trädgård och röjde runt. Naturligtvis knatade jag dit för att erbjuda ersättning och hjälp, men gubben bara skrattade och sa att det inte gjorde något. Själv skämdes jag som en gris...:o

Bevis eller inte, ditt samvete talar nog för sig själv.
Man "glömmer" inte stänga grindar.
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

jo det e klart att jag/vi ska ge dem ersättning.. dock så glömde vi att stänga öppningen..det var ju inte precis så att vi tänkte att: ja vi låtsas att vi glömmer att stänga öppningen så att vi ev. behöver betala grannarna för ersättning:D , ne vi var nog väldigt tankspridda idag..:angel:
tack för ditt svar
 
Senast ändrad:
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

jo det e ju våra hästar som röjt runt..men däremot så menar jag att vi har inget "bevis" på att det bara var min häst..
och mitt samvete kan ju inte tala om för mig om det bara var min häst som röjt runt eller om det var alla hästarna.
 
Senast ändrad:
Samarbete............

Sådana här saker sker jämt..............men det viktigaste är att man har en direkt komminikation med de drabbade, alltså grannens trädgård. Med grannen pratar man öppet och är trevlig, vill de inget ha så ger man en mkt stor choklad ask + blommor och man ber ifrån hela stallet om ursäkt.
Alla i stallet måste hjälpa till att betala..............

Lotta
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

Vilken häst som röjde runt anser jag inte har något med saken att göra. Den eller dom som glömde att stänga grinden bär ansvaret.
Jag tycker att ni bär lika mycket ansvar för detta båda två (eller var ni fler?). Ni båda var medvetna om att ni hade öppnat griden och ingen av er kontrollerade att den var stängd.

När vi ändå snackar om glömda grindar och tankspriddhet...Just detta gjorde de inhyrda i mitt stall för några veckor sen. Släppte bara lös hästen, gav middag och åkte hem

De lilla roliga är att detta foto är taget precis vid stalldörren;
Lillan04_02.gif

(hästen på bilden är en fd inhyrd och har därför inget med saken att göra)

Fattar fortfarande inte hur dom kunde missa att den andra grinden var öppen...Den är ju inte direkt dold bakom något (eller ja, Lillan döljer den på bilden, men hon var inte där när dom glömde grinden;))
 
Senast ändrad:
Sv: ang smitning o förstörande

Jag skulle knaka på oss grannen med en chocklad ask, som Lotta skrev.
Be om ursäkt och erbjuda mig att städa upp och betala för skadorna på trädgården, sedan tycker jag personligen att alla kan hjälpas oss att betala när en sådan här sak inträffar.
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...

Gå dit och prata med grannen. Ge dom en blomma eller nåt även be om ursäkt och fråga om det är något de vill ha hjälp att ordna till efter händelsen för det är uppskattat. Kan ju säga att jag själv inte är stormförtjust då jag i år har haft sex kvigor tre gånger i min trädgård som dessutom ätit upp min sockermajs som jag odlat. När jag ringde och talade om att hans kvigor åter var här så suckades det och det tog tid innan gubben kom hit och fick inte ens ursäkt :(
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård... detta!!! behöver snabba svar!!

Jag skulle gå dit o försöka att reparera o sen betala för det som de tycker är av värde.
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

tack för alla era svar!!:D
hoppas bara att de inte är arga..jo, jag tycker också att båda ska betala, eftersom att det var båda som glömde grinden. men ska till stallet nu o släppa ut hästarna, villket skulle ha gjorts vid 6, men jag försov mig sååååååååååklart..
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

Samma sak hände med min hingst :crazy:

Var bortrest över helgen och tog för givet att en enkel sak som ut/insläpp var minsta problemet.. Men när en av inackorderingarna skulle gå ut med sitt sto så stod han plötsligt utanför porten och "välkomnade" dom :D Som tur var klarade sig alla inblandade utan skador! inte en skråma på varesig sto eller hingst och efter en ordentlig motionsrunda lyckades dom fånga in båda två.

Men en sån sak få bara inte hända! Nu får min pärla inte gå i sin älskade gräshage längre för folk blev hysteriska efter den dagen, så nu får ha gå i gruspadock med 2 meter högt staket :crazy:
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

usch vad tråkigt att det blev så för honom:(
men det var ju tur att ingen skadade sig iallafall:idea: :D
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård

Jag tycker ni valt en förhållnadevis bra tid på året att glömma grinden! Vintertid, med frusen och gärna snötäckt mark hade varit ännu bättre, men har hästarna inte knaprat i sig nyplanterade små äppelträd, trampat sönder drivbänkar eller något liknade blir det knappast särskilt dyrt utan troligen mest jobb som att fylla igen fula hovspår och liknade. Grönsaker, perenner och sommarblommor är det väl inte så mycket med längre, i de största delarna av landet.
 
Sv: ang smitning

Jag har varit med om en liknande sak.

För några år sedan blev min häst skrämd när vi var ute och gick och drig iväg ut på en bondes åker.
En bit in på åkern drog han omkull mig så jag vrickade handlederna, när han tog ut ett språng sparkade han mig lätt i huvudet.

Jag tappade taget och kom vimsigt upp på fötterna och studerade min livrädda häst som plöjde runt på bondes havrefält.
Innan smärtan slog till var jag arg som ett bi och svor osande eder.

Pang på kom smärtan och jag började storlipa.

Jag fick inte tag på hästen och knatade iväg till bonden, ingen hemma. Min häst bestämde sig för att fortsätta färden på en annan åker och medans jag sprang efter honom kom bonden i en bil.


Med tårarna sprutandes frågade jag honom vad jag skulle behöva betala honom för den åverkan som min häst just nu hade för sig.
Stackars bondes... han vågade nog inte ens säga att han ville ha betalt...





Jag tror det är bättre att ni åker över dit och ber så mycket om ursäkt, ta med er som sagt en liten försoningsgåva, en chokladask eller så som ngn nämde.
Det är alltid bättre tat vara den som kontaktar, det gör folk mindre arga.
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

mni kompis hade varit där i söndags förmiddag och tyckte inte att det såg så farligt ut längre.. när jag frågade om vi skulle dit och prata med dem så sa hon att det inte såg så farligt ut för att hon hade varit där och då ANTAR jag att hon redan hade rettat till eftersom att hon inte tyckte att vi behövde gå dit igen..
kram på er alla och tack så mycket för alla svaren!!!:bow: :bow: :bow:
 
ang smitning o förstörande av trädgård...

Anta ingenting utan åk dit oavsett om hon rett ut något eller inte. Det förbättrar grannsämjan och ni hamnar lättare på plus än minus om ni personligen går dit och beklagar vad som hänt och förklarar omständigheterna runt omkring. Erbjud er att återställa efter hästarna och utgå därifrån. Risken finns alltid att någon annan glömmer en annan gång och sköter ni det här snyggt så slipper stallet få dåligt rykte en annan gång.

Utifrån vad du skrivit så sa hon bara att det inte såg så farligt ut, inte att något var ok med grannarna.
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

Men snälla du - klart som fan att du ska gå dit och be om ursäkt!! :)

Om jag hade fått en eller fler hästar i min trädgård så hade jag haft överseende med det och inte alls blivit arg om ärgaren kommit och bett om ursäkt.
En olycka händer så lätt och värdsliga ting som en trädgård går lätt att fixa igen.

Men om min granne varit så korkad att han/hon inte ens kommit och bett m ursäkt när tokstollan glömt o stängt grinden så att hästfan gått och förstört i min trädgård - ja då djäklar hade jag varit på krigsstigen för en lång tid framöver i alla fall.

Jag antar att du förstår vad jag menar med detta, och varför tonfallet i de två olika exemplen ovan är så olika - eller hur?

Och du - ANTA aldrig saker, om du tror att din kompis varit hos grannen och bett om ursäkt så FRÅGA dim kompis om hon/han verkligen pratat med grannarna och vad de sa. Om din kompis inte gjort det - ja, gå o prata med grannarna omdelbart om du inte gjort det än...
 
Senast ändrad:
Enligt skadeståndslagen kan man bli ersättningsskyldig för förstörelse hästar gjort. Jag hade alltså knatat över till grannen ,bett om ursäkt och frågat vad jag blev skyldig.Grannsämjan är väldigt viktig tycker jag .
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...snälla läs detta!!! behöver snabba svar!

mni kompis hade varit där i söndags förmiddag och tyckte inte att det såg så farligt ut längre.. när jag frågade om vi skulle dit och prata med dem så sa hon att det inte såg så farligt ut för att hon hade varit där och då ANTAR jag att hon redan hade rettat till eftersom att hon inte tyckte att vi behövde gå dit igen..
kram på er alla och tack så mycket för alla svaren!!!:bow: :bow: :bow:


Berätta ändå åt grannen att dom haft besök av hästarna. Oavsett om de inte gör någon skillnad, så berättar man för att visa sin ärlighet.
Eller vill du helldre förklara dig till våren när grannen frågar er varför de tinat upp en hög med hästskit på deras gräsmatta?:smirk:
 
Sv: ang smitning o förstörande av trädgård...

Anta ingenting utan åk dit oavsett om hon rett ut något eller inte. Det förbättrar grannsämjan och ni hamnar lättare på plus än minus om ni personligen går dit och beklagar vad som hänt och förklarar omständigheterna runt omkring. Erbjud er att återställa efter hästarna och utgå därifrån. Risken finns alltid att någon annan glömmer en annan gång och sköter ni det här snyggt så slipper stallet få dåligt rykte en annan gång.

Utifrån vad du skrivit så sa hon bara att det inte såg så farligt ut, inte att något var ok med grannarna.

Åsså brer du på riktigt tjockt när du ber om tusen gånger jättemycket ursäkt. Och ser uppriktigt lessen ut. Som om det var det värsta som hänt. Då brukar folk tycka att det var väl inte så farligt, seså sluta gråt nu.
Så gör jag och då säger dom att det kan hända den bäste.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp