Status
Stängd för vidare inlägg.

jassica

Trådstartare
jag har som bekant bestämt mig att ta bort min vän.

Har hittat ett jättebra slakteri, inte långt från mig. Han kommer släppas i en padock, där han ser andra hästar som går på bete, och padocken ligger i anslutning till en ladugård, där de genom en lucka för ut geväret.

När jag ringde frågade de om han var behandlad med något, jag vet ju bara va jag behandlat honom med, och på den står det att det är karens i 7dagar.

men han är 26 år, och gammal hopponny så jag gissar att han säkert blivit behandlad med något annat, och min kompis sa att har han blivit behandlad med butta så är det livstidskarens.

Är det upp till mig att kolla med tidigare ägare om han blivit behandlad, eller gör de tester på köttet?

Sv: ang slakt

tycker knappast det låter som en bra ide, ska dom liksom JAKTA på ponnyn? tänk om dom missar och skadeskjuter stackarn?? :crazy:

han är säkert behandlad med butta, det är nog alla hästar vid den åldern.

avliva hemma med spruta om du vill att han ska få ett värdigt och lugnt slut på livet......

Menar du att slakteriet skjuter honom i hage, med gevär?! Tycker inte det låter som någon optimal avlivning.

Angående preparat, har du meddelat slakteriet att du misstänker att han har livstids karens?

han ställs i en padock som jag skrivit tidigare,

jag själv har aldrig varit där, men pratat med flertal som åkt dit med sian hästar, och de är oehört nöjda över jsut hur proffisionela personalen är, och har gjort mitt val att åka med honom dit.

Givetvis jaktar de inte ponnyn, utan när han vänt sig rätt och står still, så avfyrar dom.

Jag tycker inte det låter som ett jättebra slakteri... :crazy:

En tamhäst som har förtroende för människor går det mycket bra att hålla i grimman och göra en kontrollerad avlivning, varför ta risken att skjuta på en lös häst?

Angående slakteriet så kan du inte gör annat än att uppge de fakta du vet, dvs det som hästen behandlats med i din ägo och dess tidigare karriär.

Hade jag aldrig någonsin utsatt hästen för. Det är ju vansinnigt mycket som kan gå fel! Hästen bör solklart bultas och avblodas.

(faktiskt det värsta jag hört vad gäller planerad avlivning)

tror det är gevär de skjuter med, men vet inte tog det för givet, får väl mer information när jag bokar tid.

Det var det jag undrade över, fall jag ska medelea em något, jag har ju som sagt ingen aning vad han blivit behandlad med hos tidigare ägare.

:eek: trodde inte ens folk va kapabla o lämna sina hästar på såna där ställen...Aldrig i hela mitt liv..Mina hästar ska få ett värdigt slut hemma i sin hage om det är möjligt med mig...

som sagt har jag inte all information, ska prata mer med dem när jag bokar tid, men nu var det inte det jag ville ha svar åp, jag tycker detta är jobbigt nog som det är, så jag ber er att ha översende med det.

Jag hade aldrig bokat tid på det stället, verkar fruktansvärt oseriöst.

Om du ändå planerar att använda detta ställe, meddela att du antar att han har livstidskarens.

som sagt har jag inte all information, ska prata mer med dem när jag bokar tid, men nu var det inte det jag ville ha svar åp, jag tycker detta är jobbigt nog som det är, så jag ber er att ha översende med det.

Ok, men du skrev faktiskt:
Har hittat ett jättebra slakteri, inte långt från mig. Han kommer släppas i en padock, där han ser andra hästar som går på bete, och padocken ligger i anslutning till en ladugård, där de genom en lucka för ut geväret.

Därför tolkades det som att du visste exakt hur det kommer att gå till...

Dubbelkolla för säkerhets skull vilken metod de använder för att avliva hästen. Det är tillräckligt jobbigt ändå, utan att man lägger till en massa onödiga risker som orsakar lidande. :(

När jag ringde sa de att han släpps ut i en padock, men att de har en lucka där de kör ut geväret, har en bekant sagt till mig så om det stämmer vetj ag ju inte.
hade det sysslat med något förfärligt hade de ju knappast fått hålla på.

men strunt samma, jag orkar inte skriva och frösvara mig, när jag just nu försöker överleva själv med tanke på att min vän snart försvinner.

Jag har fått svar på min fråga och ska medela att jag misstänker att han har livstids karens.

Skjuter de alltså en lös häst med gevär? På avstånd? Genom en lucka i en vägg? Vad är det för jäkla ställe? :crazy:
Förstår att det är jobbigt för dig, men tänk om något går snett? De missar och hästen får lida, hur kommer du må då?
Att hästen står still när de avfyrar är ingen garanti för att de träffar rätt...herregud :crazy:

ja ifs låter det ju lite knepigt, helst vill jag hålla i honom, men som sagt har inte all information, får ta beslut när jag pratat med dem.

Nu avgår jag från denna tråd då jag fått mitt svar.

En försiktig fråga: är det inte lättare att gå vidare med beslutet om du vet att hästen avlivas på ett vettigt sätt och att du minimerat risken för lidande?

Detta låter helt sjukt. Har dom geväret genom en lucka??? Är det för att hästen inte ska se geväret??? Begriper hästen att han ska bli skjuten om inte luckan är där??? Kan man inte bulta hästen utan av någon anledning tänker sig att skjuta den så får man väl vara så nära den man kan för att inte missa. Att gömma geväret för hästen!!!!! ?

Antar att det bara återstår att önska lycka till och att hästen får ett värdigt slut, att allt går bra.

om du bryr dig det minsta om ponnyn så utsätter du den inte för det där. låter fullkomligt vansinnigt.

*kl* kan någon svara på om detta faktiskt förekommer i vårat land?? Låter ju helt galet.. Hur ska man kunna veta att man träffar precis rätt på ett sånt avstånd..fy:crazy: Jag förstår att det är jobbigt att höra dessa kommentarer men tänk på din häst! Åk till ett normalt slakteri istället. Sen undrar jag om dom hästarna som går och betar i närheten som hästen kunde se står och ser på hästar som blir skjutna dagarna i ända?? låter helt mysko..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur