Ang skrittmaskin

proxygirl555

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denne tråden, men eftersom den ändå handlar om vård, så testar jag här.

Jag har en fråga ang skrittmaskin. Borde det inte slita väldigt mkt på lederna, tänkte mest på kotorna, eftersom dessa inte är gjorde för att gå på böjt spår. I en skrittmaskin så går ju hästen runt, runt, runt, oftast 30-60 min.

Borde det inte bli en väldigt stor belastning på hästen ben isf?

Mvh sandra

Sv: Ang skrittmaskin

Börjar med att säga att jag inte har någon som helst erfarenhet av skrittmaskiner. Men mina tankar utifrån det du skriver är:

*Det sliter säkert massor att gå på volt under lång tid.
*Men det kanske är ett sämre alternativ att hästen står i box? Tror avsaknad av rörelse är sämre än rörelse på volt.
*Många som rider i paddock etc rider ofta hemskt långa pass på volt, enbart eller med ytterst få raka linjer.

Så tänker jag om det.

Vi har skrittmaskin i stallet. Min häst vill dock inte gå där så han slipper.

Ingen av hästarna har haft kotledsinflammation, men jag förstår din tanke.

Det finns ju olika storlekar på skrittmaskiner och i de mindre och om hästen är lite stressad och småspringer kan jag tänka mig att de kanske inte är så bra för kotorna i längde. Men å andra sidan är det ju inte jämförbart med att rida på volt då det inte sitter en person på hästen.

I de större är de ju så stora så att de knappt svänger så att säga.

Vi har en mellanstor och inga kotledsinflammationer hos oss iallafall.

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denne tråden, men eftersom den ändå handlar om vård, så testar jag här.

Jag har en fråga ang skrittmaskin. Borde det inte slita väldigt mkt på lederna, tänkte mest på kotorna, eftersom dessa inte är gjorde för att gå på böjt spår. I en skrittmaskin så går ju hästen runt, runt, runt, oftast 30-60 min.

Borde det inte bli en väldigt stor belastning på hästen ben isf?

Mvh sandra

Dom byter ju håll då och då, så dom knatar ju inte runt 60 min åt samma håll. Dvs jämnare fördelning på benen.

skrittmaskinen används relativt ofta på travbanan där jag håller till. de vettiga tränarna sätter in sina hästar max 20-30 min. då byts varvet var 5 el 3dje minut. Se varieras också mellan enbart skritt eller blandat skritt och trav.

skrittmaskinen för mig kan vara ett stubtitut för den vanliga träningen att gå lös, utan sadel eller vagn. däremot inte något jag skulle göra mer än max 1 gång i veckan, om ens det

Har inte mycket erfarenhet av skrittmaskiner, men för mig känns det som att det är bättre att dom får skritta runt lite istället för att stå i box länge. Sen kan man ju använda maskinen till avskritt och sådär, vet inte vad dom flesta använder den till egentligen. Men ett stall jag var i var det hästar som aldrig fick gå ut i hagen, dom gick istället i skrittmaskinen en eller två gånger om dagen. Jag kan tycka att det inte är nåt som ska ersätta hagvistelse, men säkert bekvämt att kunna ha det så ibland när man inte hinner träna hästen osv.

Så, jag tror det sliter mer att dom står still för länge än att få röra på sig i en skrittmaskin. Fast det beror så klart på hur ofta man gör det :)

Vi har skrittmaskin bade i Canada (egen gard) och pa farmen i Florida (delar tre pa ca 400 hastar) Bada stallena ar maskinerna 6 hastars.
Hemmavid anvander vi den massor. Alltifran rehab hastar som borjar med kontrollerad rorelse framat efter boxvila (tex losa benbitar operationer, senskadade etc) till aktiv del i tranings programmet.
Standarden ar tio minuter skritt - tio minuter trav - byt varv - tio trav - tio skritt. Oftast gar de sa dagen efter vila och dagen efter traning, mojligtvis fem minuter mindre trav om hasten har latt for sig. Dagen innan traning forsoker vi alltid jogga dem pa banan.
Hastar med kot och bakkna problem undviker vi att ha pa maskin for att jogga, pga for mycket volt.
Tycker det fungerar valdigt bra och vi har inte haft nagra som helst problem, tvartom verkar et som att de flesta hastar tycker mycket bra om det. Fordelen framfor att jogga pa banan ar i mina ogon att hastarna sjalva kan valja vilken form de vill ga i utan att paverkas av utrustning och kusk. De allra flesta valjer en mycket lag form med nosen i backen och ryggen val rundad. Dessutom gar maskinen i en forutbestamd hastighet. Detta gor att hastarna lar sig slappna av, det kommer inte ga fortare aven om de forsoker pulla etc.
Har nere i Florida skrittas det enbart pa var maskin. De andra tva joggas det pa men iom att underlaget inte underhalls sarskilt val tycker jag inte det ar nagon som helst bra ide att utsatta benen for den extra pafrestningen det gor att springa pa for lost och ojamnt underlag. Iom att de bara skrittar pa var maskin ar underlaget inte lika hart pafrestat + att den vattnas dagligen.
Jag har en som skrittar en halvtimma varje dag innan jogging och de andra gar ca en timma dagen efter hard traning och de som inte kan ga i hagen gar aven ca en tima pa sondagarna. Tyvarr har denna maskin en bestamd riktning varje dag men pa sondagarna ar jag oftast ensam pa morgonen och da brukar jag skifta varv efter halva tiden.

Ett gott exempel pa en hast som gynnades kraftigt av maskin var ett litet travarsto vi hade forra aret. Vi hade en tva mander i Florida pa vintern och da joggade hon varje dag. Hon tavlade ok men inte extremt bra. Sedan tavlades hon hos en annan tranare som ocksa joggar och trande mkt. Under sommaren nar vi fick tillbaka henne gick hon pa losdrift med en annan hast och gick enbart pa maskin samt tavlade var 7 - 10 dag. Hon gick till banan totalt tre ganger pa sju veckor och missade inte pallplats en enda gang under hela tiden vi hade henne. Dessutom satte hon ett mkt fint personligt rekord vilket schockade alla osm satt hasten tidigare.
Hon var mkt liten och mager oavsett hur mkt mat hon fick. Framfotterna var helt olika (en blockfot och en ankfot) trots skoning med tva till tre veckors intervall. Dessutom var alla leder mer eller mindre skraltiga pga utslitning och hon var lungblodare. Utan maskinarbetet hos oss hade hon aldrig hallt sa bra som hon gjorde. Numer tavlar hon New York med helt enkelt urusla resultat.

Jag tycker skrittmaskin är ett bra hjälpmedel, särskilt om man har många hästar. De jag har använt har bytt håll var tredje minut, och varierat hastigheten med tidsintervall. Går aldrig så fort att de travar men skrittempot varieras. Det gäller ju att man har bra underlag också.

har oxå tänkt på det, man ska ju inte longera mer än 20 min för att det sliter så mkt... Nu finns det säker olika storlekar på skrittmaskinerna, men den jag sett var kanske nån meter större än en vanlig mittvolt...

Har ingen erfarenhet att använda det till min häst...

, man ska ju inte longera mer än 20 min för att det sliter så mkt...

Longering och skrittmaskin är ju inte alls samma sak!
Man ser ju folk longera var på varv i både trav och galopp. Ibland görs det med delta i bettet, vilket ger hästen en helt fel vinkling i nacken. Eller med diverse snören som ska hålla ihop hästen "i form".
Sådant sliter!

Att gå runt i en skrittmaskin utan belastning från ryttare borde varje häst klara utan skador - annars är det nog något annat som är fel.

Jag använder skrittmaskinen massor. Till igångsättning av konvalecenter, avskrittning, eller bara en stunds rörelse för att kompensera att moderna hästar inte går speciellt långt på en dag.

Har tillgång till skrittmaskin i stallet och har börjat använda mig av den innan ridning eller efter ca 20min och märker att han går med sänkt hals och ser avslappnad ut, maskinen byter varv var 5.e minut. longera gör man inte enbart i skritt så det tycker jag inte man kan jämföra med riktigt,många har även sina hästar inspända under longering.

har ingen aning om hur pass det sliter, därför blev jag intresserad av att läsa tråden:)

Jag funderar på att låta min häst gå i en skrittmaskin, men jag e lite orolig över detta. Isf så går jag hellre ut på en promenad innan. Han har lite veka kotor, så jag e lite rädd om dom. det var därför som jag kom på detta med skrittmasiknen, hur mkt slitage blir det?
En häst är ju inte gjord för att gå runt, runt, utan rakt framåt. Eftersom koternas leder inte är så böjliga i sidled. detta måste ju slita på dom. Eller :angel:

Läs tråden?
En skrittmaskin byter håll (de flesta) med jämna mellanrum, hästen skrittar fritt utan ryttare, jag undrar vad det är som sliter?? Jag tror inte så många av sveriges tävlingsryttare/tränare skulle släppa sina hästar i skrittmaskin om det skulle medföra kotledsinflammationer på var och varannan häst.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 502
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 692
Senast: Jerseyite
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar