Ang skador på travhästar

Smurfmodesty

Trådstartare
Detta är väl mest riktat till er som har några år inom travbranschen som vet hur det fungerar.

Hur är det med skador på travhästar (varmblod är det väl jag är mest intresserad av) när dom har gått på travet i några år?
Hur brukar dom hålla om man tänker framåt i tiden, om dom går över till att bli ridhäst?

Anledningen till att jag undrar är att jag har ett varmblod, som gick på banan fram tills han var 7,5 år. Inte sprungit in så jättemycket pengar (147 000) men jag har nu hört rykte om att han har gått ganska hårt innan han kom hit upp till Jämtland. Jag vet inte riktigt hur hårt eller hur dom menar.
Men vad är det som är "vanligast" som skador på fd aktiva tävlingstravare?
Min är byggd ganska bra för att fungera som ridhäst, och många ser inte ens att det är ett varmblod, eftersom han är ganska kraftig och musklad som ridhästarna nu efter 2 år med ombyggnad.

Vad ska man vara uppmärksam på?
Har ni några tips?

Sv: Ang skador på travhästar

29 som har läst, men inte ett enda svar :(
Inte en kotte som har kvar sin gamla travhäst, eller har kontakt med någon dom sålt???

Jag har ett varmblod som gått på trav rätt länge( har sprungit in nästan 200 000 kr.)
Han har en gaffelbandsskada bak. Han fick den förm. i unga år. Nu har han börjat bli omskolad till ridhäst. :D Och jag hoppas att han håller i många år till.

Fråga under trav så får du nog vettigare svar. Folk som köper travhästar till ridhäst har ofta inte mer kunskaper än vad du själv har.

Har själv haft en travhäst och kan inte heller tala om något för dig vilka skador travhästar brukar ha. Fast man bör väl se varje häst som en individ. Om hästen har gått trav (och gjort det hårt) och fortfarande är hel och fräsch så har man dragit en vinstlott. Det är ju en häst som är hållbar och har fått sin grundläggande hållbarhetsträning, så då är det ju bara att tuta och köra, speciellt som du redan har ridit den i två år och stärkt dess rygg. Det bör ju vara en häst med framtiden för sig inom t.ex. distans.

Om du känner att du inte själv har nog med kunskaper till att veta om din häst är en sådan järnindivid och har planer på att använda den till tävling, så anlita en veterinär till att göra en ordentlig besiktning så får du veta hur din häst klarat sig genom sin travkarriär. Om du redan besiktigade innan du köpte och sedan har ridit utan problem i två år, så finns det ingen orsak för dig att oroa dig om folk säger saker. Som att han gått hårt. För har han gått hårt och är hel och fin nu, så vågar du ju även använda honom hårt.

Så lyckat till med att ta reda på hur din häst står sig.

Hälsning Maja

Ofta är det nånstans i benen en f.d travare kan vara sliten. senskador och ledförslitningar. men det skiljer sig ju från häst till häst. våran var sliten i bakknäna pga hård träning i mulsigt underlag och min systers hade gaffelbandsproblem.
Vill man använda sin f.d travare så är det bästa att genomföra en besiktning

Det finns igentligen inget bra svar var travhästen har sina skador .Det är hur just din häst ser ut extiört som har betydelse.
Men det vanligaste är väll ändå kotor och framknän.

Jag har ägt ex antal travare både aktiva inom travet och som ridhästar. Och dom har inte haft några större bekymmer som ridhästar.Det jag tycker man ska tänka på är att gå genom hästen innan man börjar rida ...

Om din häst musklat sig bra och inte gått sönder på två år har du kanske inte så mycket att oroa dig för. Annats är det gaffelbandsskador, senskador, infammationer i senskidorna m.m. En travhäst som går ett löp får i varje steg sen sätter ner i marken vid tävling ett tryck på ca ett ton. Det är en ganska stor belastning för en hästs ben. Därför är det främst benen som går sönder. Annars tror jag roterat bäcken m.m är ganska vanligt.

Jag svarar alla fast mot din tråd :D

Jo jag la tråden under trav, men den har tydligen blivit flyttad.

Vi gjorde en besiktning på honom någon månad efter han klivit av travkarriärsbanan, och gick igenom. Lite kort i ena bak då, pga att han var sned bak.
Det är fixat (några gånger... eftersom han brallar friskt i hagen och står på öronen ibland)

Anledningen till att jag undrar är att nu när jag tyckte att han kändes ofräsch och tog honom till kliniken så var han halt på 3 ben (känner mig som en skurk) Iofs har han gått kanon här i höstas så då har jag svårt att tänka mig att han var ofräsch på nåt sätt.
Han har nu blivit sprutat 1 ggn i alla kotor utom höger bak, och sedan h. framknä.
Andra återbesöket var han ren i alla ben utom höger fram, som dom sprutade igen. Och på återbesöker var han helt ren även där så jag håller på att sätta igång honom.
Men jag vet tyvärr inte varför han har varit halt. Han är genomgången av equiterapeut regelbundet, och även nu efter första sprutningen och hon tycker att han är väldigt bra musklad, och har inte sett någon lika välmusklad varmblodstravare här i svängarna vilket känns som ett bra betyg.

Men jag blir ändå skraj att han av någon anledning inte ska hålla.
Och om jag på något sätt kan undvika det, förutom "det vanliga", att försöka rida honom i rätt form och rida varierande.

Ibland får jag bara sån ångest att jag gör nåt fel, och är livrädd att han av någon anledning inte ska hålla. Han är mitt allt!!!

Ibland är det så illa att det blivit förändringar i lederna (brosket).
Att han svarar på behandling är ju ändå ett bra tecken.
Det finns preparat som hjälper brosket att förnya sej. Jag har ingen erfarenhet av dem men testa går ju. Du kan tänka på att variera träningen så du inte sliter på samma ställen hela tiden. Att träna upp muskler, senor och ligament hjälper ju också då de "stöttar" lederna.
Lycka till med hästen.

Okej.
Ja just nu rids han bara ut på fast underlag. Kommer väl dröja ett tag innan vi ger oss in på ridplanen igen.
Vad är det för preparat? Är det något fodertillskott eller?

Även ridhästar är/blir halta, nya skador måste inte ha samband med hästens historia. För ridhästar så är mycket mjukt underlag och mycket arbete på böjt spår en stor anledning till att hälta uppkommer. Enklaste sättet att veta om det är ett historiskt problem eller inte, är väl att röntga hästen.

Ja det ges i fodret. Heter gluco... nånting finns i Börjes tror jag.
Ganska dyrt...
Fråga vetrinären om han tror att det finns anledning att röntga.
Men han borde nog ha nämnt det isåfall.
Du kan ju prova att smörja in honom med liniment och eller bandagera
de dagar du ridit. Det kanske hjälper till att hålla honom fräsch..

Senast ändrad:

Jo iofs, men det var just därför jag frågade här ang att han är fd tävlingstravare, ifall dom oftare får slitage på något speciellt ställe i ben eller kroppen.
Är det så att han håller sig bra nu när vi sätter igång honom finns ju ingen anledning till att röntga, men om han inte blir bra ska jag kräva det.

läste hingstar o hingsthållare för varmblod, blev förvånad över hur mycket skador hästarna hade. de som kom genom vet besiktningen med mindre förslitningsskador var väl ca hälften. gaffelbandsskador, uppdrivna kotleder, led och senskidefyllnader, benfragment var de vanligaste skadorna. men det var väl därför de blev avelshingstar....
lycka till med travisen iaf :)

Benen belastas väl med ca 1 ton, per ben, när det trampas ner i den höga travfarten, så egentligen är det rätt förståeligt att det blir skador och utslitningar efter ett tag.

Skador och hästar är ju individuella så det är svårt att säga.
Känner till ett gäng travare som fungerar utmärkt som ridhästar så länge inte kraven blir för stora.
Bla en lugnblödare som går att rida i lagom hårt tempo, men i tävlingsklass så blir det för mycket.
Känner också ett gäng travare som klarar att rida skogsmule-liv och tävlingar i lättare klasser trotts benskador. Men så fort kraven blir för hårda så slår det emot.

Det är ju som sagt idividuellt, många hästar klarar inte mycket efter skador medans andra hästar kan vara tillbaka på travbanan efter grövre skador på en pisskvart.

Smurfmodesty skrev:
Jo iofs, men det var just därför jag frågade här ang att han är fd tävlingstravare, ifall dom oftare får slitage på något speciellt ställe i ben eller kroppen.
Är det så att han håller sig bra nu när vi sätter igång honom finns ju ingen anledning till att röntga, men om han inte blir bra ska jag kräva det.

Det är väldigt individuellt. + Hur den är tränad.
Jag brukar utgå ifrån graderna på hältan och hur den rör sig.
Ibland är hältorna sekundära. dvs ett ben överbelastas pga hälta på
ett annat ben. Då är det bara att lista ut vilket som är grundproblemet...
Det är ganska vanligt med hältor på knän+kotor.
Din häst verkar ha lite bekymmer med h.framknä. Ofta belastas hbak extra mycket då. Även hältan på v.fram kan komma därifrån.
Hoppas du blir lite hjälpt.. :D

Tack för svaret.
Menar du inte att vbak kan bli överbelastat? (Pga knäproblemet i hfram)
För höger bak är det enda benet han var riktigt bra i.
Fast nu är han iofs bra i alla benen, men jag misstänker att det fortfarande är något i höger fram...
Ska ringa till kliniken på måndag och höra med dom. Vet att han har varit kortare i muskeln som går upp från bogen upp till nacken, och han verkade väldigt spänd igår när jag masserade honom.

Hej!
Jag tror att diverse senskador är vanligast på våran kära travhäst. :devil:
Men om din häst har hållt för trav så kommer du förmodligen alldrig ha en halt häst, :) om den inte har en gammal skada. :devil:
Så hård träning som travhästen får kommer du alldrig att kunna utsätta den för som ridhäst. ;)
Min föredetta travare har alldrig varit halt och hon är 10år :D
MVH Linnea :bump:

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 790
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 209
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka