Ang Selen i foderstaten

Selenbehovet beräknas endast på kroppsvikt, alltså inget träningstillägg.

Vad gäller att ett mått innehåller 10 mg selen så tror jag att det är fel. :p En 500 kgs häst behöver 1 mg selen och hälften av det får ju din häst i sig via kraftfodret.

Är det VSL pulver du har??? Det innehåller 10 mg PER KG, alltså innehåller ett mått 0,125 mg, vilket är för lite. Du behöver ge 4 dosmått för att komma upp i 1 mg selen (tillsammans med kraftfodret), som din häst behöver, men då blir det alldeles för mycket E-vitamin.

Om du vill ge tillskott av endast Selen så är Tokosel bättre och vill du ge både E-vitamin och Selen så tycker jag att Basic E är bra.

mvh Jessica
 
Det innehåller ytterst lite e-vitamin, ung som VSLn skulle jag tro.

mvh Jessica
 
Hm i min fass så står det att det innehåller 20mg Tokoferolacetate (vilket ska vara E vit ) och 0,4 mg selen
När man läser om Tokosel så innerhåller det mer selen och E vit än vad de receptfria preparaten gör.
 
1 mått per 400 kg häst o vecka av tokosel ger ung 80% av selenbehovet o 10% av e-vit behovet till häst i lätt arbete. 5 ml basic e per dag ger ung 80% av e-vit behovet o 60% av selenbehovet. Bra svenskodlat foder täcker upp till 50% av e-vit behovet o stort sett inget av selenbehovet.
Blött ensilage ligger väldigt lågt i e-vit torrare hösilage vet man inte, forskning pågår.
PL
 
så i stort sett bör alla ge tillskott av selen, eller? För det verkar ju inte vara många foder sorter som innehåller tillräckligt mycket selen. Och det lär ju vara fler än jag som vill fodra med så mycket grovfoder som det bara är möjligt och sedan bara ge kraftfoder om det saknas något i foderstaten.
 
Sen undrar jag om det är skadligt på något sätt att ge för mycket E-vitamin till en häst, eller tar kroppen bara upp behovet och låter resten slinka igenom ?
 
Med andra ord så täcks nästan all dagsranson av E vit + selen upp om man har bra grovfoder + Tokosel. Alltså 60% resp 80% och lägger man dessutom till att man har ett färdigkraftfoder så fyller man nästan upp ransonerna helt!
Är det inte så att det 'r vanligare med Selen brist än Evit brist????
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hur skall man utläsa värdera av järn? Mineralerna som jag ger innehåller 2000mg per kilo står det på påsen. Hö analysen säger 82 mg/kg...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Sandra B
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp