Ang Selen i foderstaten

doris

Trådstartare
Enligt de trådar som finns uppe sedan tidigare behöver en häst 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt.Det stämmer väl ?

Hur mycket selen innehåller Vetekli?
Hur mycket selen innehåller Betfor?

På de flesta av mina fodersäckar står att " För mycket Selen kan orsaka förgiftning", hur mycket är farligt att ge?

Tacksam för svar
 
En vuxen hästs underhållsbehov av selen är 0,2mg/100kg kroppsvikt och dag.

Maxtoleransen för en vuxenhäst är 6mg/100kg kroppsvikt och dag.


Tänk på att det även är farligt att ligga på ett värde för nära maxtoleransen under en längre tid... Även det kan ge förgiftnings symtomer.
Överdosering: bla mag och tarmbesvär, leverskador, hovförändringar och dålig pälbehåring (kala fläckar).

Tyverr så kan jag inte svara på hur mycket selen det finns i vetekli och betfor... Men det vore som sagt intressant att veta...
 
Betfor innehåller inget selen enligt min lista, men i vetekli ca 0,1 mg per kg.

mvh Jessica
 
Det beror på var grödorna är odlade. Den svenska jorden är selenfattig och därmed är det ofta försumbara mängder. Det är i princip omöjligt att överdosera selen om man inte tillför det med hjälp av tillskott och då många gånger mer än rekomenderat..
 
så med andra ord får min pålle inte i sig tillräcklig med selen?

Han får i sig genom kraftfodret : 0,47 mg och behöver 5*0,2 = 1 mg/dag.

Någon som vet om fosforbalans råkar innehålla något selen?
 
Nej, fosforbalans innehåller inget selen.

Men om du vill kan du köpa ett selentillskott, Basic E, som brukar finnas på Granngården. Du behöver ca 5 ml per dag.

mvh Jessica
 
Tack,

skall ta och inhandla detta snarast. Är det möjligen så att selenbristen hämnat musklebyggandet?
 
Kan eventuellt vara så men jag kan inte säga säkert.

Vet att selen och e-vitamin ska vara bra för just muskeluppbyggnad så det är ju inte omöjligt.

mvh Jessica
 
Det billigase selen tillskottet inklusive e-viamin du kan få är tokosel, men det måsten en veterinär skriva ut. kostar en hundralapp eller två för något års förbrukning.
 
oj, det var billigt, men å andra sidan kostar det ju en slant att ta ut en vet. för att få det utskrivet. Jag skall testa med Basic E. Har fram tills idag kört med E-vitamin tillskott från Krafft(utan Selen), då en tidigare vet. sade att jag skulle ha E-vitamnin tillskott UTAN Selen. Dumt av mig att lyssna på denne, om det nu är selen som är boven i dramat.

Tack för alla svar!
 
Du kan ringa till din vet så o säga till om recept. Så ringer han in det på apoteket o du hämtar det där. :)
Iaf så gör min så.
 
Svar till:
Tack,
skall ta och inhandla detta snarast. Är det möjligen så att selenbristen hämnat musklebyggandet?

Enligt det jag kan hitta(som jag skrivit ner om selen) så "samarbetar selen med E-vitamin. Selenet ska bla skydda mot muskelförtvining...
Så antagligen har det nån funktion även vid uppbyggnaden av muskler, det har även en massa andra funktioner.
 
Skulle "skada" i det här fallet kunna vara att man rider "för ofta" och att musklerna på det viset inte får en chans att återhämta sig?

mvh Jessica
 
Jag är ingen expert på detaljerna men skall försöka förklara ändå.
I kroppen bildas hela tiden fria radikaler, instabila atomer el molekyler som skadar cellerna genom att oxidera cellmembran mm.
Mest fria radikaler får vi från syret vi andas in men mycket kommer även från fleromättat fett ( det är därför man inte längre anse att ju mer dess bättre gäller intaget av fleromättat fett för människor) o andra ämnen med instabila dubbelbindningar. Kroppens försvar mot dessa skador heter antioxodanter tex c-vit e-vit o selen men det finns även en massa andra tex glutationperoxidas, flavonider mm.
När muskelcellerna jobbar hårt ökar förbränningen o produktionen av fria radikaler, samtidigt blir cellerna mer utsatta för dessa genom de små skador som alltid uppträder vid träning.
PL
 
Så väldigt generellt kan man alltså säga att det är därför e-vitamin och selen är bra vid (hård) träning. De (antioxidanterna) hjälper kroppen att "ta hand om" , eller motverka?, de fria radikalerna som bildas!?!

Har jag fattat rätt?!? :idea:

mvh Jessica
 
E-vitamin kan till viss del ersätta Selen.

Din veterinär kanske inte ville rekommendera selen med tanke på att h*n inte kände till din hästs foderstat. Man ska ju inte överdosera selen eftersom för stora mängder är giftigt för hästen.

mvh Jessica
 
väldigt dum fråga kanske, men det finns inget selen i höet eller ? Stod iaf inget på analysen

Har köpt E-vitamin med selen i, skall göra en utvärdering om någon/några månader
 
Du skrev att underhållsbehovet av en vuxen hästs selen var 0,2 mg/100 kg kroppsvikt. Hur räknar man ut vad som behövs vid träningstillägg?

Jag köpte något som innehåller både selen och E-vitamin och där innehåller 1 dosmått 10 mg selen. Pållen får i sig ca 0,46 mg selen av det övriga fodret. Pållen väger ca 500 kg, kan jag ge ett helt dosmått per dag?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hur skall man utläsa värdera av järn? Mineralerna som jag ger innehåller 2000mg per kilo står det på påsen. Hö analysen säger 82 mg/kg...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Sandra B
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp