Ang sälja skadad häst

Sv: Ang sälja skadad häst

FUNNY skrev:
Jo det här med att sälja billiga hästar.
Jag tänker lite så att de som har dåligt med pengar och bara tittar på priset när de köper häst, har de verkligen råd att behandla hästen ifall den blir sjuk? Eller att verkligen ge den bästa vården i alla lägen ? :confused:
Jag har alltid själv varit den sorten som har trippelarbetat och gärna levt på knäckebröd och vatten om det så har behövts. Djuren har alltid kommit i första hand. Jag vet rätt så många som inte gör så....

Håller med. Framför allt får du vara aktsam på köpare om de som sagt är ute efter en kvalitets häst men för "lite" pengar, med hopp om att denna skada är läkbar, i vilket fall de isåfall har en riktigt riktigt bra häst av kvalitet, precis som du säger, som kanske är värd åtminstånde (skulle jag anse) 60.000. Om det är såna köpare så är ju chansen kanske större att de har aspirationer och om hästen inte lever upp till det så kanske de gör sig av med honom/säljer honom vidare. Men sånt är ju alltid säljarens verklighet i och med att man avsäger sig hästen å andra sidan.... tycker det låter bra som Görel föreslår ang. klausul osv.

att diskutera summor är ju ett ändlöst ämne som du ju själv vet... Själv skulle jag inte köpa en häst för 80.000 enbart på stam och kvalitet osv, utan den skulle måsta ha lite prestationer bakom sig... men: det är JAG - vet att många troligtvis inte håller med) Därmed skulle jag tänka mig att OM jag var en sån köpare som skulle överväga att köpa en sån pass bra/lovande häst med skada (och specifikt med en sån typ av skada,) - kanske 40.000? Vet att det är lite pengar för en fin häst, men med tanke på risken man ändå tar med att köpa med tanke på att skadan kanske inte fixar sig.....? jättesvårt.....

Senast ändrad:

Hi hi i ärlighetens namn hade jag tänkt mig att nästan skänka bort hästen när jag skrev detta inlägget men nu känns det som att jag får tänka om lite där :-)

Här i mina trakter så är det faktiskt som så att ska man få en unghäst som är inriden så ligger priset på 70-80´för en fyråring, och min är ju nu tom välriden :rofl: . Jag köpte honom som odräglig ohanterad hingst när han var 2,5 år för 40 000:-. Men men det spelar ju inte så stor roll i dagsläget. Jag var på återbesök hos vet.igår och han såg riktigt bra ut så i dagsläget är det inte aktuellet med försäljning. Jag vill behålla honom så länge jag bara kan för vi passar så fantasktiskt bra ihop :banana: Det är en riktig pärla :love:

mik skrev:
Ja tycker att din häst inte borde vara allt för svår att sälja, det finns nog många som skulle vara intresserad av en kvaliteetshäst till ett bra pris. Jag antar att det är ett halvblod med gröna papper eftersom den har gått kvalitetstävlan. Om vet säger att den ska ridas som vanligt men att man ska hålla koll så tror inte jag att du kan få honom triangelmärkt i det här läget.
Svårt att säga vad du skulle kunna få för honom men minst borde du få det han är försäkrad för dvs 30.000 kr.
Men var noga när du skriver köpekontrakt så att det inte blir massa strul senare.

Lycka till!

Fast jag vill nog säga att det är svårt att sälja en sådam häst, eftersom det finns en risk för att det går illa. Nu är jag inte helt säker men gäller verkligen försäkringen för den nya köparen för en skada som fanns innan köpet???

Tyvärr så tror jag att värdet på hästen inte ligger på mer än runt 10 000kr.

Men å andra sidan så kan man då¨friskriva sig från felet genom att priset är satt till hänsyn av hästens ev begränsade användningsområde. Då är risken väldigt liten att det blir problem i framtiden.

Jag hade sålt den för en symbolisk summa typ 10-15 000kr till nå¨gon som jag valt ut. Om det nu skulle gå vägen och häste inte får problem med menisken så får man bita i det sura äpplet.

Detta är svårt

Jo det år ju så jag med har tänkt. Hemmet är det allra viktigaste inte priset......

Såvida inte köparen försäkrar upp hästen ska det inte vara några problem med att överta den redan befintliga försäkringen.

ako skrev:
Såvida inte köparen försäkrar upp hästen ska det inte vara några problem med att överta den redan befintliga försäkringen.

Är du helt säker på det? Jag sålde en häst som var försäkrad för 60000 för en billig peng eftersom den hade skador i båda frambenen, den fick livslånga reservationer när vi flyttade över försäkringen.

Det är klart att du måste sälja hästen billigare då den är skadad.Då kan du råka ut för en sån som inte har pengar å inte kan erbjuda veterinärbehandling.

Du kan inte göra tvärtom, att sälja en skadad häst dyrare bara för att veta att ägarna har råd att ge den behandling, det talar för sig själv.

Jag vet folk som köper gamla travare för 5000 å sedan lägger ner det 3 dubbla på ny sadel, ännu mer på fin utrustning å dessutom hästmassörer varannan vecka å regelbundna vet. komntroller, tandläkare, kiropraktorer å tränare.

Många som köper hbl för 100 000 skulle aldrig lägga ut dessa pengar på förebyggande behandlingar så man kan inte dra alla över en kant.

FUNNY skrev:
Flyttade ni försäkringen till ett annat bolag eller?

Nope de tog över den rakt av.

Om jag hade varit i ditt läge så hade jag antingen sålt den för en symbolisk summa till någon du vet kan hantera den eller sattsat själv på den fullt ut.

Det sista hade jag nog gjort eftersom det är en bra häst som passar dig och det medför nästan alltid problem att sälja en häst med defekter

Självklart måste jag sälja hästen billigt!!!! Aldrig funderat på något annat, men fortfarande så gäller det ju att hitta den där köparen som inte bara köper en billig häst för att de inte har råd med annat vilket kan innebära att hela hästens tillvaror blir mindre rolig pga saknade pengar. Men man måste ju bedöma från fall till fall. Man kan ju inte säga att folk som har dåligt med pengar inte ska köpa häst! Så funkar det ju bara inte liksom! Men jag vill ju som sagt var ifall jag nu skulle sälja honom hitta någon som kommer att göra som min filosofi är dvs mycket förebyggande behandlingar såsom massage, kosttillskott och rätt träning, men samtidigt är det ju jätteviktigt just i min hästs fall att han rids rätt! Så det är ju bättre ifall det är en med mindre pengar men som rider bra än en med mycket pengar som tror att man rider bättre pga dyr utrustning o dyl. Det här är en jättesvår fråga men jag tycker det har varit en bra konkret diskussion faktiskt och har fått många bra tips ;) Som sagt var i dagsläget är det inte aktuellt att sälja guldklimpen :love:

olgaklara skrev:
Nope de tog över den rakt av.

Om jag hade varit i ditt läge så hade jag antingen sålt den för en symbolisk summa till någon du vet kan hantera den eller sattsat själv på den fullt ut.

Det sista hade jag nog gjort eftersom det är en bra häst som passar dig och det medför nästan alltid problem att sälja en häst med defekter

Ja, då är jag böjd att tro dig. Trodde inte det var några problem att bara flytta försäkringen från en person till en annan, men du har ju onekligen personlig erfarenhet av att så inte är fallet. Kanske växlar det mellan bolagen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 325
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 071
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 015
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka