Ang sälja skadad häst

FUNNY

Trådstartare
Vill bara höra helt allmänt vad det finns för åsikter om att sälja o köpa häst som har en befintlig skada.

Hästen är 4 år, 168 cm, fördelaktigt byggd. Har en jättebra skritt, hyfsat trav och en bra galopp, hoppar med god teknik. Han är underbar att ha o göra med på alla sätt o vis, mycket positiv till arbete, lastar sig själv och är helt okomplicerad i alla lägen. Väldigt väluppfostrad. Han är i nuläget mest dressyrriden (pga mitt dressyrintresse) är utbildad ca LA (obs EJ pressad, har otroligt lätt för sig). I somras började vi hoppa honom lite inför kvalitetstävlan, tjejen som hoppade honom var iofs väldigt duktig men hoppade bara honom 6 gånger (och det var väldigt lätta pass) innan hon visade honom i uppsutten hoppning och fick 7-7.
Nu är det som såhär att hästen har en fraktur på sin menisker och vi vet inte riktigt vad det kommer att innebära i framtiden. Vet.säger att det är viktigt att han tränas ordentligt för att bygga muskler runt skadan och att man troligtvis kommer att behandla honom emellanåt pga att det uppstår en inflammation runt skadan som behöver hållas under uppsikt. Anledningen till att skadan upptäcktes var att när han visades på kvalitetstävlan så tyckte vet.att han hade en mindre än 1 grad röreslesstörning v.b. Den veterinären tyckte inte att det var något jag skulle åtgärda utan bara att jag skulle hålla koll på det. Men jag är ju som jag är och letar hela tiden fel på hästarna så jag ville ju hellre kolla upp det innan han blev halt än att gå och vara orolig i onödan.

Eftersom jag verkligen hade velat komma framåt lite i klasserna och visst det är enl.vet. mycket möjligt att det går, men jag är inte rätt person för att han en häst som man inte vet ifall han för tillfället är bra eller inte, så vet jag att jag kommer att sitta o mesrida resten av livet......varken bra för mig eller hästen :(

Vill höra era åsikte (betackar mig från moraliska påhopp som det kan förekomma rätt så flitigt av här på Buke :angel: ) ang ifall det finns köpare till en sånhär häst och var man skulle hamna prismässigt priset är Han är försäkrad för 30 000:-
Det finns troligtvis många sådanahär hästar i landet fast där ägaren håller på att behandla ledinflammationer titt som tätt utan att egentligen veta var problemet sitter....

Senast ändrad:
Sv: Ang sälja skadad häst

Det går säkert att sälja en sådan häst men du måste ju upplysa köparen om skadan han har. Det är ju inte säkert att han håller att tävla på högre nivå men för någon som inte har så höga ambitioner så är det säkert en kanonhäst.

Visst kan du sälja en sån häst, men skriv en specialklausul i kontraktet angående skadan. Det bästa är att kontakta en advokat så att klausulen blir korrekt!

Jo det är kanske inte en så dum ide´. Självklart ska jag upplysa köparen om skadan och de kommer själva att få prata med min vet. för att få lite klarare besked om vad det är som gäller.
Sen är det ju det där med att hitta rätt köpare :-)

Vad är rätt pris då?
Pengarna är inte det viktigaste för mig men det är ju inte så roligt att sälja en häst för mycket mindre än vad den är försäkrad för sen avlivar de kanske hästen :-( för att få ut pengarna. Visst man får ju leta efter köpare som man absolut inte tror gör så men ändå.....

FUNNY skrev:
Vad är rätt pris då?
Pengarna är inte det viktigaste för mig men det är ju inte så roligt att sälja en häst för mycket mindre än vad den är försäkrad för sen avlivar de kanske hästen :-( för att få ut pengarna. Visst man får ju leta efter köpare som man absolut inte tror gör så men ändå.....
¨
Om du säljer din häst, se till att överlåta din försäkring och lägg om försäkringen till försäljningspriset. Ev köpare får nämligen inte försäkra en häst för mer än inköpspris + 5000 kr (om det inte är en topphäst som är underförsäkrad förstås, men det kan ju vet.intyg + ev tävlingsmeriter intyga).

Då slipper du en köpare som kanske avlivar hästen för pengarnas skull. Jag blir faktiskt lite illa berörd när jag läser annonser där försäkringsvärdet anges som ett försäljningsargument.

Måste först säga att det är ett väldigt väl förklarat och bra inlägg. Märks att du är seriös och bryr dig om hästen dessutom. Tyvärr är jag nog dock lite åt samma läggning som du själv säger dig vara, dvs jag skulle aldrig kunna rida/köpa en häst jag visste hade en skada redan, skulle bara oroa mig/inte våga rida fullt ut. Tycker jag är tillräckligt rädd för att skador existerar dolda/ska uppstå nånstans på en häst som konstaterats frisk! Skulle därmed aldrig köpa en häst som inte är det. Men alla är inte som jag, skulle tro att du kan få honom såld med tanke på att han verkar väldigt välriden/hanterad etc. Kanske till någon som vill ha en kvalitets häst men inte har råd riktigt med summor som vanligtvis krävs för såna hästar...?????

Tack för det förslaget! Har jag faktiskt aldrig tänkt på. Hade tankar på att kanske triangelmärka honom för att sänka försäkringen, men sen vet jag inte ifall skadan är tillräcklig för att triangelmärka hästen och det är ju lite synd också när vet.säger att det faktiskt finns hästar med hans problem som hållit upp i svår klass !

Skönt att för en gångs skull kunna hålla en vettig dialog här med bra argument :)
Jo hästen är en helt underbar häst som bara växer och växer i mitt hjärta varje dag. Man blir liksom glad så fort man ser på honom! Svårt att förklara.
Men jag vet ju att ifall det är något som blir fel och jag sitter o tror att hästen har ont så är det så lätt att hamna i en ond cirkel. Han är verkligen värd mera än så.

Jag sitter i lite samma situation, fast i andra sidan tråden. Det finns ett jättefint sto som jag tagit hand om lite som unghäst. Tyvärr fick hon en skada på bakbenen, vilket förmodligen ledde till hennes inflammationer i carpus och ryggkotorna. Hon är så fin, men ägarna har höga prestaionskrav på sina hästar, då de är ett företag med många hästar (tävling/ridkurser osv.) och hon kommer förmodligen inte hålla för det.
Jag tycker det vore synd att en så ung och trevlig häst ska gå till slakt. Själv har jag INGA prestationskrav, eller krav på ridbarhet, men vill ju naturligtvis att hästen ska vara frisk och må bra.
Så jag tänkte ge henne en chans i alla fall. Får snacka mer med hennes veterinär tror jag.

Sedan undrar jag också om triamgelmärkning, lite mer konkret, vad innebär det? Vad får man göra med hästen om man märker den? Hur funkar försäkringar o dyl?

fast jag kommer nog säkert sitta och mesrida , för vågar inte förstöra något...................

/Zenith

Grejen är den att vet. inte tycker att min häst ska mesridas utan han tycker att jag ska köra på som vanligt och håller det så håller det annars får han bli "promenadhäst".......Det är viktigt att han rids ordentligt för att sätta muskler runt skadan..... Usch vad det är svårt :confused:

Jag har själv köpt en häst som varit skadad tidigare och skrev då in en speciell klausul i mitt köpekontrakt. Jag kontaktade ingen advokat eftersom min mamma är jurist och hjälpte mig att kolla upp aktuell lagstiftning.

Det finns MASSOR av trådar redan att söka på om du vill veta vad triangelmärkning innebär

Allt går att sälja till rätt pris.
Men du måste ju upplysa om skadan förståss.

Jo det här med att sälja billiga hästar.
Jag tänker lite så att de som har dåligt med pengar och bara tittar på priset när de köper häst, har de verkligen råd att behandla hästen ifall den blir sjuk? Eller att verkligen ge den bästa vården i alla lägen ? :confused:
Jag har alltid själv varit den sorten som har trippelarbetat och gärna levt på knäckebröd och vatten om det så har behövts. Djuren har alltid kommit i första hand. Jag vet rätt så många som inte gör så....Har sett rätt så många exempel där hästarna går med ovårdade hovar och inte får vet.behanling när det helt klart hade behövt det pga att ägaren inte har råd ?? !!!
Vad har ni för erfarenheter?

Ja tycker att din häst inte borde vara allt för svår att sälja, det finns nog många som skulle vara intresserad av en kvaliteetshäst till ett bra pris. Jag antar att det är ett halvblod med gröna papper eftersom den har gått kvalitetstävlan. Om vet säger att den ska ridas som vanligt men att man ska hålla koll så tror inte jag att du kan få honom triangelmärkt i det här läget.
Svårt att säga vad du skulle kunna få för honom men minst borde du få det han är försäkrad för dvs 30.000 kr.
Men var noga när du skriver köpekontrakt så att det inte blir massa strul senare.

Lycka till!

Först så skrev vi in en kort beskrivning av skadan, vilken behandling hästen fått och av vilken veterinär + datum. Sen skrev vi in att jag som köpare getts möjlighet att undersöka skadan samt tala med den behandlade veterinären. Och att jag som köpare har rätt att lämna tillbaka hästen inom två år efter köpedatumet om skadan går upp med vilkkor att jag behåller säljarens försäkring. I ditt fall skulle jag föreslå att skriva något om hästens normala värde samt hur mycket du dragit av på det p g a skadan.

Jo jag vet ju att skadan aldrig kommer att försvinna utan frakturen kommer ju alltid att finnas kvar......
Det är ju rätt så svårt att göra en bedömning av vad hästen skulle vara värd utan skadan, men visst det är ju en hel del. Ett bra halvblod, välriden med god stamtavla bakom sig och ett fantastiskt psyke hittar man ju inte varje dag under 80 000:-.......

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 325
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 071
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 015
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka