Ang RS viruset

Mynta2

Trådstartare
Min kompis och hennes 2 åring har RS viruset fick jag höra i går. Grejen är denna att: i dag ska dom förbi GBG och då ska jag få en stor säck med div barnsaker av henne (leksaker, kläder, bärsele osv). Men nu läser jag på Vårdguidens sida att detta virus kan smitta genom leksaker mm. Hon ska inte komma in till mig, utan ställa säcken utanför våran port. Men frågan är: vad gör jag med alla saker i säcken ? Sanerar dom på något vis eller hur bär man sig åt ? Jag tänker inte släpa upp den i våran lägenhet utan ställa den i förrådet på en gång. Men om det nu smittar via saker o dyl, måste jag inte tex tvätta alla saker hon packat ned eller räcker det att säcken står ett tag i förrådet ? :confused:
 
Sv: Ang RS viruset

Jag ville bara säga att jag har endå tvättat de flesta bebisleksaker jag har ärvt. Tygleksaker har blivit jättefina (som nya) när jag kört dem i tvättmaskinen och plastleksaker har jag diskat (de som går).

Vi har också ärvt bärsele och en massa kläder. Bärselen körde jag i tvättmaskinen men inte kläderna, men i ditt fall skulle jag göra det.

För övrigt har jag ingen aning om grejerna blir "sanerade" om de står ett tag i förrådet (de borde ju bli det. Frågan är hur länge), men det är det säkert ngn annan som kan svara på.
 
Sv: Ang RS viruset

Kan du inte försöka proppa in leksakerna i frysen? Det brukar ta död på det mesta om det får ligga där ett par dygn.
 
Sv: Ang RS viruset

Skulle du inte kunna köpa hem lite Virkon S som man desinfekterar stall med?

"Virkon® S är ett effektivt och väldokumenterat desinfektionsmedel med brett användningsområde. Virkon S i brukslösningen 1 % är oskadligt för människor, djur och miljö och kan användas med djur kvar i stallarna."

Vet inte hur många leksaker det är men t.ex. kan du ju du fylla badkaret t.ex. och lägga ner alla leksaker där sen enkelt tömma ut vattnet och skölja av dem.
 
Sv: Ang RS viruset

tvätta dom i typ 70 grader det tar död på det mesta, fast virus kan ju vara lite knepigare, att lägga det i frysen funkar inte!
 
Sv: Ang RS viruset

Ring sjukvårdsupplysningen?

Mycket bra råd.
Ofta dör viruser efter ett visst antal timmar . Jag skulle vänt minst 6 timmar innan jag rör säcken och sedan tvätta hårdplastleksaker i klorin spädd enligt flaska med klorins rekomendation om jag inte fick något bra svar.
 
Sv: Ang RS viruset

Hur vet de att de har RS-viruset? Har de testat sig? Vad jag förstått som födde barn mitt under ett svårt RS-år så vet man inte när man är förkyld om man har RS eller ej. Vuxna och äldre barn blir inte sjukare av att ha RS eller ej, men det blir bebisar. Därför testas inte andra än bebisar för detta.
 
Sv: Ang RS viruset

Jag tänkte samma sak. Mig veterligen är det i princip bara spädbarn som testas för RS-virus då det är de som riskerar att bli riktigt sjuka. För alla andra blir det bara en vanlig förkylning av det hela.
 
Sv: Ang RS viruset

När min dotter hadde RS så blev även jag förkyld, den värsta förkylning jag någonsin haft. Men jag var ganska känslig då så mycket ánnat kan ha påverkat. generllt är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra när det gäller RS. Att agera som om det vore RS kan ju inte skada men om det är RS så kan det bli svåra konsekvenser för små barn.
 
Sv: Ang RS viruset

Jag i frågasatte aldrig henne ang RS testet. Hon är ju från en läkarfamilj och då bara förutsatte jag att hennes Pappa kollat upp villket han i vanliga fall annars brukar göra när det är något med henne och hennes familj. Men jag löste det så här: släpade in säcken i vårat förråd, dagen efter tvättade jag alla leksaker. Kläderna är fortfarande kvar i förrådet och ska tvättas senare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 217
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 216
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Idag har jag och den gula hunden genomfört mentalbeskrivningen. :laugh: Det började inte bra, när alla människor stod på plats och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 400
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp