Ang mängden betfor.

Hur många av hästen mål om dagen har ni betfor i?
Jag har i alla tre...
Finns det några för-nackdelar med att ge mycket/lite betfor?
Motivera varför?
Vill gärna ha en diskution om just detta ämnet
:bow:

Sv: Ang mängden betfor.

Jag ger kraftfoder 3 ggr om dagen varav 2 st med betfor. På morgonen får han 0,3 kg (torrvikt) betfor och på kvällen 0,7 kg. Anledningen till att jag inte delar upp det på 3 ggr är att jag inte hinner blöta eftermiddagsmålet så länge. Han får mer på kvällen än på morgonen eftersom han é rätt seg med att äta upp maten på morgonen.

Jag ger betfor eftersom det innehåller nyttiga fibrer som tydligen liknar grovfodrets, vilket är mest naturligt för hästen. Om jag inte minns fel, så bidrar även betforen till att hästarna lägger på sig mer av energin i betfor än t ex spannmål, då den tillgodogörs på ett annat sätt...lite svamligt kanske, men minns inte exakt vad det var som gjorde detta.

Vissa hästar sägs ju inte tåla några större mängder betfor eftersom de blir lösa i magen, men min häst har inget problem med det. Till den lättfödda hästen blir det bara liiite betfor för att maskera mineralerna.

för mycket är att de kan bli sockerberoende och tjocka ( :angel: )
och en del blir lösa i magen
för lite finns väl egentligen inte någon nackdel med.

min häst får 3dl uppblött betfor morgon och kväll bara för att havren inte ska bli så torr ^^

ok va bra att ni tar er tid att argumentera varför...
Jag är väldigt ny på det här att bestämma foderstaten helt själv, men än så länge är han fin i bajset och hullet ökar (fd travare)

Jag brukar normalt sett ge några dl (100-200 g) för att blanda ut mineraler och vitaminer i, och givan brukar bli den som kommer närmast efter jag varit i stallet för att få så kort blötläggning som möjligt. Vanligtvis till kvällsgivan, alltså...

Vill inte ha betfor i blöt för länge då det kan bli onödig bakterietillväxt. Helst inte mer än ett par timmar om det går, och på sommaren inte mer än att det svällt färdigt. (Ca 30 min)

Under boxvilan nu har jag dock gett ganska mycket för att hålla igång magen så gott det går (och det har faktiskt funkat bra!:) ), och har då gett ca 800 g fördelat på 3 givor, morgon-eftermiddag-kväll.

Senast ändrad:

När det är så kallt som nu, -5 eller lägre, kan det väl inte vara nån fara för bakterietillväxt? Snarare risk att morgonbetforen är en enda stor isklump..

Nej, just därför är jag mindre kinkig nu på vintern, och hade det varit sommar hade jag inte gett betfor på morgonen.

Vi har et uppvärmt duschutrymme i stallet där temperaturen alltid ligger några grader över 0, där ställer vi in foderhinkarna på vintern.:idea:

Vi har också en uppvärmd stalldel, men min häst står i den kallaste delen, så antingen ställer jag hans foder i varmstallet, eller så gräver jag ner hinkarna i höet. Det isolerar ganska bra:idea: .

Jag fodrar inte heller på sommaren, då går han ute dygnet runt och får kraft efter ridning. Men vintertid kan det bli så att jag ställer nästa dags morgonbetfor redan på fm dagen innan, inte så ofta alls då jag bor nära, men tror du att det är någon fara?

alfur skrev:
Jag fodrar inte heller på sommaren, då går han ute dygnet runt och får kraft efter ridning. Men vintertid kan det bli så att jag ställer nästa dags morgonbetfor redan på fm dagen innan, inte så ofta alls då jag bor nära, men tror du att det är någon fara?

Jag tror inte att det är några problem att låta betforn stå typ ett dygn när det är så här kallt och upp till typ 10 +grader, isåf skulle vi ju inte kunna förvara mat i kylskåp där det är runt 8 grader. Däremot på sommaren så jäser det ju men det var ju inget problem eftersom du inte ger betfor då. :)

Min pålle får betfor till middag och kväll, 5 dl i varje (torrvikt).
Ej på morgonen eftersom han har inte ro att äta så mkt då, äter knappt upp höet.:(
Får bara Hestekraft, Lusernpellets och morötter/äpplen på morgonen + 2 kg Hö.
Blötter alltid betforn med varmvatten, pållen tycker det är godare då och så fryser inte maten:banana:

Nu, vintertid, ger jag morgon och kväll, 2 dl (torrt mått) per häst och gång. Mest för att blanda mineraler och vitaminer i, de får minimalt med havre. Sommarhalvåret ger jag ingen betfor alls.

Hästarna är kraftiga kallblod, som för tillfället håller på att sättas igång efter vintervila. De bor i uteboxar och går ute minst 11 timmar varje dag.

Immer

Jag ger min häst ca 1 blöt liter/dag (vet ej vikt) och han får allt vi ett tillfälle. Han skulle klara sig bra utan men jag ger det för att det är gott och så ingår det i hyran + att det är bra att blanda mineraler och salt i. Har hört att man ska ge betfor innan ansträngning, typ ett träningspass då betfor ger hästen tillfällig en "kick", ungefär som när vi äter något sött, vet dock inte om det stämmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar