ang. longering

S

Snicks

Problem: hästen är ovillig att byta till vänster varv på lång lina. Även lös i rundcorall.

Arabsto på fyra år.

Jag backar en aning och hon blir lite böjd inåt. Men när jag får båda ögonen och ska gå över till den nya insidan vänder hon ut huvudet igen och fortsätter i det gamla varvet. Att vända åt andra hållet går utmärkt.

Varför blockerar hon sin vänstra sida på det här viset? (kanske är jag för otydlig?)

Hur kan man göra för att lösa problemet? (kanske bara att traggla på?)

Sv: ang. longering

Hej!
När hon vänder ut huvudet och fortsätter i gamla varvet skulle jag se till att blockera vägen för henne (låter brutalt ;) ) Vad jag menar är att när du är i rundcorallen gå in snett framför henne så att du stänger den vägen och sedan försöka igen. Vara oerhört noga med min placering så att hon inte vänder utåt istället, försöka när hon vänder huvudet inåt att komma runt henne (kanske med hjälp av långpisken om du använder det) så att du hamnar på hennes andra sida. Till att börja med kanske man får springa en hel del själv och använda väldigt tydliga signaler för att så småningom kunna minska ner på springandet och bara flytta sig över små små ytor.

Lite svårare med longering kanske då man inte har någon yttre vägg att ta hjälp av men börjar hon gå igen då du vill vända henne, skaka linan för att tala om att det var fel och för att få henne att stanna igen, sedan samma sak här förflytta dig själv på ett sådant sätt att du lättare kan visa henne vilken väg du vill att hon ska gå.

sen är det nog bara att traggla på skulle jag tro. Mycket tålamod och mycket beröm :smirk:

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästhantering Jag har en valack på 11 år som jag haft i fyra år nu. Han har alltid varit lite svår att longera, i början när vi försökte så kastade...
Svar
11
· Visningar
1 891
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama