Ang kennelnamn

Jozze

Trådstartare
Tyska, österrikiska och holländska kennlar döper ju ofta sina hundar till "Ludde von/vom [Kennelnamnet]", liksom italienska och spanska kennlar har prefixet sist.
Är detta en tillåten form av namngivning i Sverige, eller måste man i Sverige ha kennelprefixet först?

Alltså; kan jag döpa mina hundar till "Ludde från Jozzes", eller måste vovven heta "Jozzes Ludde"?

/Jozze - som drömmer sig långt in i framtiden :angel:

Sv: Ang kennelnamn

Min ena hunds syster heter XXXXXs Chenoa av YYYYYY, där alltså X är kenneln som fött upp henne, men Y är kennelnamnet på hennes pappa, så visst är det tillåtet.

:idea: Nu när du nämner det så har jag också sett just den namngivningsformen på svenskfödda hundar, om än inte speciellt ofta.

Eftersom det är så väldigt ovanligt att svenskfödda hundar heter kennelnamnet sist (jag brukar iaf aldrig hitta det annat än på importer när jag kikar i utställningslistor), så började jag fundera på om det kanske inte var godkänt.
Det enda negativa jag kan komma på är att folk som är intresserade av ens hundar får lite svårare att hitta i programmen, för Ludde från Jozzes hamnar väl under L, och inte J?

*kvällsflummerier*

Vad jag vet om så ska kennelprefixet vara först i Sverige.

Om en hund är uppfödd av kennel Ferinex, och heter Ferinex Lady af Farao's. Ferinex är alltså uppfödarens kennelnamn, och Farao's är den uppfödaren som köpt valpen, alternativt hanhundens kennelprefix eller någon annan lösning.
Uppfödaren till valpen har sitt kennelnamn först, men man får använda andras namn i resten av namnet.

Jag vet flera hundar som hetat "Kennelprefix Going to kennelnamn", eller "Prefix Star of kennelnamn" etc etc. Det är godkänt. Men här har vi kennelnamn först, inte hundens namn och kennelnamn efter.

Jag vet flera hundar som hetat "Kennelprefix Going to kennelnamn", eller "Prefix Star of kennelnamn" etc etc. Det är godkänt. Men här har vi kennelnamn först, inte hundens namn och kennelnamn efter.

Tydligen får man inte döpa så längre.
Var hos min uppfödare när hon pratade med en annan uppfödare på telefon och de diskuterade namn på valparna.
Uppfödaren sa att eftersom de har en "Kennelprefix going to kennelnamn" så hade ju varit lite 'roligt' med en "Kennelprefix going back to kennelnamn" men tydligen får man inte längre ha någon annans kennelnamn med i namnet - iaf inte enligt den andre uppfödaren som sa att man inte längre kunde döpa på det viset.

Jag satt o kollade lite på hunddata, och där fanns d en del svenskfödda hundar som hade kennelnamnet sist. Dom va även födda i år, så helt omöjligt kan det ju inte va att döpa dom så. :confused:

Vad jobbigt när en säger att det inte är tillåtet och nästa säger att det förekommer :p ;)

Anledningen till att jag undrar är för att jag de kennelnamn jag varit sugen på alla har varit upptagna. Och eftersom jag har ett tyskt och, i Sverige, väldigt ovanligt efternamn, så skulle det vara roligt om min kennel helt enkelt skulle kunna heta "Kennel Efternamn" och alla hundar heta "Namn von Efternamn". Det skulle låta väldigt adligt om inte annat.
Och får man inte använda det tyska ordet för "från" får de väl heta af i värsta fall... ;)

Hmm, kanske borde flytta till Österrike istället...

Eftersom att jag är jag, så ringde jag upp kenneklubben och kollade :D

Korrekt är att i sverige får man inte döpa hundar till (exempelvis) Rulle från Åbacken.

Kennelprefixet måste stå först, annars får man avslag på registreringsansökan.

Inte heller får man ha andras kennelprefix i hundens namn. Även då avslås ansökan.

Dock vet ju inte kennelklubben vad alla utländska kennlar heter, så säljer man till utlandet kan man döpa en hund till (exempelvis) Åbackens Rulle von blablabla.
Om kennelklubben kollar upp det, vilket inte är troligt om det inte är ett känt namn som någon på registreringsavdelningen känner igen får man avslag, men en del slinker nog igenom.

Men hur kommer det sej då att det på hunddata fanns hela kullar födda i mars/april i år som hette typ

Fixa av *******
Bork av ******
Dilba av ******
Hero av *******

hela kullarna var reggade där namnet stog först och kennelnamnet sist :confused:

Kan inte det vara ett gammalt kennelnamn då, så de får fortsätta med det som de hade från början.

Jag vet en schäferkennel som hade tex Fixa av*******

Asch da! :mad: Så mina adliga hundar får heta något annat, mindre snoffsigt då.
Men tack för att du är du och för att du ringde för att få klara besked! :D

Men det Mulles_matte skriver blir då lite förvirrande...

Edit: Grana hittade nog en bra förklaring.

Kan inte det vara ett gammalt kennelnamn då, så de får fortsätta med det som de hade från början.

Jag vet en schäferkennel som hade tex Fixa av*******
Hittade kenneln jag förmodar att du menar, och den startades 1951. Vid den tiden var det väl ok att ha ett sådant namn då.

Den möjligheten att ha sådana namn försvann på 60-talet. Före det var det ok, enligt SKK's informationsavdelning.

Alltså, tekniskt sett så borde man ju kunna döpa en hund till Fixa av Boderbäcken's, om man inte har ett kennelnamn. Eller hur?

Man får ju regga 2 kullar innan man måste skaffa ett kennelnamn, och använder man sig då av ett kennelprefix som inte finns (Typ Boderbäcken's ;) och som man kanske vill skaffa sen eller något liknande) så borde det gå att döpa så. För dom kullarna behöver ju liksom inte ha ett prefix.

Gnist, när tog dom bort att man inte fick ha andras kennelnamn med i namnet? Det kan inte ha varit så längesedan, för jag känner till ganska smånga hundar som heter så, och dom är bara några år om jag minns rätt.

Jag vet också hundar som har andras kennelnamn i namnet.
Min yngsta som är 1 år heter som mitt kennelnamn (i stamtavlan) fast det fattas en bokstav. Tex om hon heter Kennelnamn Lurva, så heter mitt kennelnamn Lurvas. Men kanske inte är samma sak när hon inte heter precis som mitt kennelnamn?
Men jag känner en som köpte en hund med sitt kennelnamn i slutet 2002.

Den möjligheten försvann i början av 60-talet, men skk medger själva att en del slinker igenom. De har ju inte tiden att sitta och kolla av alla prefix för varje valpkull liksom.

Aha, okej, då är jag med. Nej, använder man sig inte av ett svenskt och välkänt kennelnamn så är det nog ganska enkelt att komma undan skulle jag tro. Jag vet några som heter med svenska namn, och några med utländska (Framför allt finska och norska). Då i stil med "going to" "belonging to" "'annans kennelprefix' special" osv.

Regeln om att det bara får finnas ett kenelnamn i hundens namn är en FCI-regel som SKK började tillämpa först 2006. Har uupfödaren inget kennelnamn får valpens namn bara bestå av ett ord (bindestreck tillåtet).

SKKs bestämmelser:
"Namn får inte tillsammans med inregistrerat
kennelnamn bestå av mer än 35
tecken inklusive mellanslag. Tecken
som får användas är bokstäver, bindestreck
och apostrof. Kennelnamn
utöver uppfödarens får inte ingå i
hundnamnet. Saknas kennelnamn
får namnet inte bestå av mer än 14
tecken och endast ett namn tillåts.
Om bindestreck används får samma
”förnamn” inte användas på flera