Ang Kastrering.

S

_smirnofff_

Vad bör man tänka på? Något jag bör ha hemma innan kastreringen görs som behövs dagarna efter?

Hur lång tid tar det tills det har läkt? Hur ska han röra sig dagarna efteråt? (Stå still eller röra på sig?)
Tvättas rent dagligen? Med vad?

Sv: Ang Kastrering.

Stående kastrering?

Du behöver ingenting särskilt hemma i normalfallet. Hästen skall röra på sig med försiktighet vilket i mitt fall innebar box/sjukhage i början (min häst blödde onormalt mycket, stora bollar som amputerades) och massor med promenader med mig.

Efter något dygn var det vanlig hage och tre halvtimmespromenader om dagen. Min hade infektion så det var också penicillin och de där promenaderna var jätteviktiga för honom.

Borde kanske inte skrämma upp dig men det kan bli komplikationer. Min shirehingst hade som sagt var stora kulor. Veterinären kastrerade och allt gick bra. Men det ville inte sluta blöda. Han fick stå med peanger en stund extra och veterinären var en smula orolig. Sedan blev det ok och hon åkte därifrån efter en stund.

Hästen fick gå in i sin box och jag städade undan lite i stallet i en kvart - när jag kom tillbaks till boxen forsade det blod. Bara att ringa veterinären igen. Sedan fick hästkraken stå med peanger över natten för att hejda blödningen. Detta medförde givetvis att en infektion uppkom då blod och sårvätska inte kom ut ur såren. Så vi påbörjade penicillinandet omgående.

Det var en jobbig vecka innan hästen blev kanonbra som genom ett trollslag. Sedan dess har han inte haft några bekymmer alls av kastreringen och i dag är han en valack och har så varit i två år.

Så jag skriver inte detta för att skrämmas utan bara för att förbereda dig på att det KAN bli komplikationer (min veterinär hade aldrig råkat ut för detta problem förut trots att hon är känd i omgivningarna som hästkastreraren i och med att hon är väldigt duktig och erfaren). Och för att säga att om det blir komplikationer så brukar dessa gå att lösa på ett bra sätt. Vanligen med penicillin.

Här gick det toppenbra. Stående kastrering i september, direkt ut till 4-åriga shettishingsten som höll igång honom. Ute dygnet runt. Blödde något i några dagar men snabb läkning, inga infektioner.

Här gick det toppenbra. Stående kastrering i september, direkt ut till 4-åriga shettishingsten som höll igång honom. Ute dygnet runt. Blödde något i några dagar men snabb läkning, inga infektioner.

Ja det är ju så det SKA gå till! Och det är ju så det oftast går också!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur