Ang kastration

proxygirl555

Trådstartare
Hur knäpp e jag inte då? Min lilla hingst på 4 år ska kastrears nästa vecka och jag har sånt dåligt samvete för detta. Hahah :cool:

Men nu till frågan:
Vad ska jag tänka ang eftervården? Motion, när kan jag börja rida honom igen? När såret e helt läkt eller ska jag vänta lite till?
Hur lång tid efteråt vågade ni släppa ut eran häst tillsammans med andra hästar igen efter ingreppet??

Mvh sandra

Sv: Ang kastration

Ska du skära honom hemma eller sövd på klinik?

Min togs på klinik och hade då boxvila 10 dagar efter ingreppet, gör man de hemms ska dom ju helst röra sig "så mycket så möjligt" eller hur man nu ska säg så de som ska ut kommer ut.

Efter att min kastrerats fick jag i eftervårdspapprena att det skulle ta ungefär en månad innan han var fullt igång. Men då togs han sövd på klinik så han blev ju ihopsydd.

Han ska göra det ståendes, fast på klinik. Jag e så orolig över att ngt ska hända med min lilla prins.. hihi :angel:

Bäst är att prata ordentligt med utförande veterinär efter ingreppet. De vet då hur op gått och hur det sett ut.

Min kastrerades liggandes på klinik och syddes ihop.
Han skulle ta det lugnt och hålla sig ren, om han gjorde det i en ren hage eller i box var visst inte så noga. Han fick stå inne första dygnet i halmad box och sedan ut i ren och torr hage med en lugn kompis som inte busar med honom.
I hagen rörde de sig lite lagom och han blev varken svullen eller öm eller förstörde stygnen. Men så är han en ganska stillsam pojke också.

talade med vet. som utför ingreppet för bästa råd. skänt att du kan ta en 4 åring uppstënde så du slipper narkosen.

06.an hemma blev kastrerad liggandes på klinik, blev ihop sydd. box vila 10 dagar, tempen varje dag och hålla koll på snittet. vila en hel månad efter op, sen sättas igång som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka