ang import av valack

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare cämela
  • Startdatum Startdatum
C

cämela

vad är det som gör det mer komplicerat med att importera en valack än sto/hingst?

Sv: ang import av valack

STC tillåter inte import av valacker. För att kringgå systemet kan man ansöka om att ha hästen "tillfälligt i träning i Sverige" om den ska starta. Men den ansökningen måste förnyas efter ett par månader igen.

men varfr då? buuuhuuuuu....:cry:

jaja isf går det väl att lösa så som du säger. vad gormigt. efter några månade hm...

men varfr då? buuuhuuuuu....:cry:

jaja isf går det väl att lösa så som du säger. vad gormigt. efter några månade hm...

Förmodligen får man inte importera valacker för att de inte går att använda i avel.

Man måste förnya tillståndet hela tiden (med ett par månaders intervall) om man ska tävla en valack. Det var på tapeten för någon månad sedan då en bra finsk valack inte gick att importera, men som ändå ska tränas i Sverige.

hm okej. men jag vet tex 2 norska valacker som är under pågående import till sverige? r norge ett undantags land?

Det är möjligt att Norge är det. Finland är det inte i alla fall.

men jag vet en som gjort det, eller iofs var det ill finland. det måste ju gå att lösa på nåt sätt!?

Nej från USA kan man inte importera en valack. Det är jag 100 % säker på.

det går väl men dom får väl en massa på sig i tvångsprissumma istället.. en gammal passhäst till mig var importerad från usa men han kanske var hingst när dom skickade över han jag kommer inte ihåg :p

Kan man inte importera den till Norge och sedan vidare till Sverige då? Har dock ingen som helst koll på hur det där fungerar men det lät någorlunda logiskt...

Importbestämmelser för varmblodig travhäst

Särskilda villkor för registrering i stambokens andra avdelning (importbestämmelser)

En häst, som är registrerad i en av STC erkänd stambok för varmblodiga travhästar i Belgien, Danmark, Estland Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Ryssland, Schweiz, Slovenien, Spanien, Tyskland och Österrike får registreras i andra avdelningen av stamboken för varmblodiga travarrasen hos STC om övriga villkor enligt registreringsreglementet för en sådan registrering är uppfyllda. En valack får endast registreras i stambokens tredje avdelning.

En hingst, som är registrerad i en av STC erkänd stambok för varmblodiga travhästar i Amerikas Förenta Stater (USA), Australien, Canada elle Nya Zeeland, får registreras i andra avdelningen av stamboken för varmblodiga travare hos STC om övriga villkor enligt registreringsreglementet för en sådan registrering är uppfyllda och dessutom följande förutsättningar föreligger, nämligen;

att en 2-årig häst, som 2-åring noterat tiden 1.57 (1.12.7),
att en 3-årig häst, som 3-åring noterat tiden 1.56 (1.12.1),
att en 4-årig eller äldre häst noterat tiden 1.55 (1.11.5) samt dessutom vunnit minst 500 000 USD.

De angivna tiderna skall vara uppnådda i offentliga travtävlingar eller godkända rekordförsök - kvalificeringstider godtas inte - och i gångarten trav. Tiderna gäller oavsett banlängd, distans och startmetod. För en hingst som inte uppnått två årsålder, skall endera modern eller en avkomma till modern ha noterat tiden 1,57 (1.12.7) för att registrering i den svenska stamboken skall få ske.

En hingst kan även registreras i andra avdelningen av stamboken om STC godkänner hingsten på grundval av avkommornas prestationer efter hörande av Avelsvärderingsnämnden för varmblod under den ytterligare förutsättningen att särskilda omständigheter föreligger.

Övergångsbestämmelser.
För hingstar som har införts eller importerats före den 1 januari 2002 gäller prestationskraven enligt de tidigare inom STC gällande importbestämmelser.

Ett sto, som är registrerat i en av STC godkänd stambok för varmblodiga travhästar i Amerikas Förenta Stater (USA), Australien, Canada eller Nya Zeeland, får registreras i andra avdelningen i stamboken för den varmblodiga travarrasen hos STC om övriga villkor för registrering enligt registreringsreglementet är uppfyllda.

En valack, som är registrerad i en av STC erkänd stambok för varmblodiga travhästar i Amerikas Förenta Stater (USA), Australien, Canada eller Nya Zeeland får registreras i tredje avdelningen av stamboken för varmblodiga travarrasen hos STC om övriga villkor för registrering enligt registreringsreglementet är uppfyllda.

En häst, som är registrerad i en stambok i ett annat land än de länder, som anges i 2 kap 4 § men ingår i EU, får registreras i tredje avdelningen av stambok hos STC om i det landet finns en organisation för avel och stambokföring, som har godkänts i det landet enligt de kriterier som gäller inom EU.

Hästar från länder, som inte ingår i EU och inte heller tillhör övriga i 2 kap 4 § i registreringsreglementet nämnda länder, registreras inte i stambok hos STC.

jag förstod inte så mycket av jag läste heller och har nu gett upp och vänder mig till en som jag vet vet! kom bara på lite sent att jag faktisk har en i min närhet som sysslar mycket med handel av hästar både in och ut ur sverige... så jag sak fråga han återkommer då jag vet. antar han är i frankrike just nu..

Är jag blind eller vart står det att man inte får importera valacker?

Det står att man får importera valacker, MEN att de bara registreras i den tredje stamboksavdelningen = de är inte startberättigade.

Då hade du faktiskt fel när du skrev att STC inte tillåter import av valacker.

Ja, tack för påpekandet. ;) Jag förutsatte att det handlade om att importera en valack för att tävla med den och det tillåter inte STC.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
642
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama