ang import av valack

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare cämela
  • Startdatum Startdatum
Sv: ang import av valack

Hittade denna gamla tråd....

Jobbarkompisen håller på att importera ett tyskt sto.... och igår kommer en herre och säger att det kan man göra fast den kommer aldrig få tävla i Sverige, utan den måste i så fall dansregistreras först. Stämmer det? Så fattar jag inte det i alla fall....

Men hur går det här ihop med de franska, tyska och holländska valacker som vi har i landet?

Jaha, såg nu att det var en gammal tråd du hade plockat fram Konie!

Där tror jag herrn har fel. Tyska ston och hingstar ska gå att importera om jag minns rätt. Däremot tyska valacker, som min egen, får man köra en "speciallösning" på. Antingen får man begära ett "tillfälligt exportcertifikat" från tyska HVT, som man förnyar var sjätte vecka (går att fixa automatisk förnyelse, så det löper i praktiken bara på och man märker inget av det), eller också får man registrera kusen i Danmark. Det man vinner på att registrera i Danmark är att man bara behöver förnya exportcertifikatet varje halvår, om jag minns rätt. Men som sagt, lösningen med automatisk förnyelse från Tyskland var sjätte vecka fungerar alldeles utmärkt!

Sedan kan man ju fundera på om dessa regler verkligen är förenliga med EG-rätten (vilket jag nog törs säga att de INTE är:devil:), men då det verkar saknas intresse från STC att ändra detta så kan det ju tyvärr ta sin tid innan vi får se någon förändring. Eller vad tror du CoP? ;)

Jag kollade också på Diamantarna och kunde inte fatta vad denne Herre menade.

Får börja med att ursäkta för att jag ruskar upp en riktigt gammal tråd nu, men behöver lite hjälp i ämnet..

Har en fransk valack på gång som tävlar sin sista säsong i Frankrike (10åring alltså).. Har ju förstått att det är uteslutet att svenskregga honom eftersom syftet med importen är fortsatt tävling.

Men kan man ha en häst "tillfälligt i träning i Sverige", även fast han själv inte är berättigad att tävla i sitt eget hemland efter årsskiftet?

Eller måste vi försöka danskregga och ha honom under tillfällig tävlan därifrån?

Och om han måste danskreggas, kan han fortfarande tävla i frankrike under pågående registrering i danmark, eller blir det ett par veckor/månader som står still?

Och måste registrering ske innan årsskiftet? Alltså innan han blir för gammal för tävling i Frankrike eller kan man ta det lungt året ut och regga först efter årsskiftet?

Många frågor, hoppas nån har koll! :angel:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
642
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama