ang hösilage

Eftersom våra fölungar inte är färdigvaccinerade så fodrar vi än så länge med hö.
Efter att alla är klara så övergår vi igen att ställa ut hösilage i hagarna och hö inne.
Varför??
hösilage är svintungt att släpa runt i stallarna och in i 23 boxar. Så därför fodrar vi i häckar ute med det.

Hö ger vi inne av två orsaker.
Främsta är ju naturligtvis att hanteringen är enklare men sedan också att fölstona gärna vill ha det inne i boxarna.

Vi har testat teorin här:
Ute mosar märrarna i sig rent sagt kopiösa mängder hösilage.
Om man sedan lägger en hög med hö och en hög med hösilage inne så äter dom upp höet först.

Ende hästen som gör tvärsom är hingsten.
Han äter gärna hösilage nattetid.
Kan bero på hans höga ålder och att hösilaget är mer lättuggad...

Annars tycker jag personligen att hösilage är vida överlägsen som fodersort.
Och då framförallt till unghästar/fölston och hosthästar.

Förklaring nog??

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka