Ang gammal hovböld

Pegija1

Trådstartare
Min häst skoddes i tisdags och hovis upptäckte då att hon haft en gammal hovböld som vandrat upp och skapat hålväggar i hoven.
Min hovis öppnade upp den och nu har hon ett hål fram precis brevid tåkappan som ska rengöras hela tiden.

Problemet är bara att dagen efter var hon blockhalt varm och puls i hoven. Ville knappt gå ut i hagen. På kvällen gick hon men var fortfarande varm.
Fått ett annat utlåtande av en hovslagare som sa att han aldrig skulle öppnat upp den om inte hästen har markerat tidigare.

Min hovis kom ut och sa att det inte var något sömstick eller annat så det berodde nog på omställningen.

Det är en unghäst och jag har precis kommit igång med ridningen och det känns surt om det blir paus nu pga av att min häst är halt och det ksk inte hade behövts öppnats upp.

Är det någon som har erfarenhet av liknande åkomma? Vad gjorde er hovslagare åt saken?

Sv: Ang gammal hovböld

Utan att veta tycker jag att det låter som att det var bra att den öppnades om det blivit en hålvägg. Hade en på ridskolan som fick det problemet, på kliniken beskrev de det som att det kommit in grus som letat sig uppåt innuti hoven, och hade detta upptäckts och åtgärdats i tid hade problemet inte blivit så stort som det nu blev i slutändan. När det väl öppnats var konvalecensen ändå ganska kort!

Sv: Ang gammal hovböld

ok skönt att höra.. Har fått ännu ett utlåtande nu och den hovslagaren skulle oxå öppnat upp..
Och han jobbar på uppsala så det känns bättre

Liknande trådar

Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 720
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Elendil
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en valack som länge verkade växa ur sina skor för fort, speciellt på vänster fram. Hovslagaren jag hade då sa inget om det...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka