Ang gallor och vitkål

C

caroline_star

Hejsan.
Jag läste i gnn tråd ang hur man botade gallor. Och där var det ngn som föreslog vitkål. Jag undrar bara nu hur det var, och hur man gjorde? jag hittar tyvärr inte denne hemmakuren n¨gonstans här i buke.. hehe..
har ni annars några andra bra tips på att få bort gallorna på ett bra sätt? min är ganska så gallig nu i alla 4 benen. :crazy:

tack på förhand..

mvh carro:banana:

Sv: Ang gallor och vitkål

Hej!
Jag vet ingenting med vitkål! Men använd Back on Track skydd, gallerna försvinner det lovar jag!! Min häst har jätte fina ben nu!!!

finns det inget annat än back on track som funkar?

Jo, regnet :crazy::eek:;)

Min ponny var lite gallig på båda bak, han stod med stallbandage på natten men det blev inte bättre. Då blev han lindad med BoT och efter det blev han helt "torr". De kom dock tillbaka efter en vecka kanske men nu när det regnat så fasligt och han gått i en hage med gräs upp till knäna har gallorna försvunnit putsväck:bump:

Kommer dom tillbaka sen blir det BoT igen men just nu funkar regnet utmärkt!

Aha, men vart kan jag köpa back on track nånstans då? jag har ju sett vissa saker utav dessa sakerna på vissa ställen, undrar just över bandageunderläggen? hur mkt kostar dessa?

mvh sandra :banana:

Du kan köpa det i en vanlig ridsports affär, jag tror att Hööks har BoT också men jag är inte säker
BoT e toppen!!:rofl:

jag puttar gärna upp den här tråden eftersom jag också gärna vill veta ''huskurer'' och andra tips som hjälper mot gallor. jag själv red idag på mjukt underlag med lindade framben, efteråt spolade jag med kallt vatten och smörjde in med kylande liniment. ska ut sedan och se hur det har funkat än sålänge.

Först och främst bör man ta reda på VARFÖR gallorna uppstår, pga foder, pga för lite motion eller skada?
Sen kan man fundera vad man ska göra.

Först och främst bör man ta reda på VARFÖR gallorna uppstår, pga foder, pga för lite motion eller skada?
Sen kan man fundera vad man ska göra.

Jag vet varför mitt sto har gallor. Jag red igång henne för hårt efter vilan, men hon har ofta lite gallor ändå, troligtvis för arbete på för hårt underlag.

Min häst har gallor men det är endast på morgon, 5 min i hagen så försvinner dom. Nu står hon lindad inne med vanliga paddar och lindor och det funkar väl sådär.
Men ska kanske köpa ett par BoT. Men först så ska jag bli av med dessa lindor osv och köpa ett par paddar men skydd som man bara sätter på.

Tycker du ska testa BoT eller så kan du testa VEREDUS Stable boots.

Kompisen har dom på sin och hennes häst är helt ren på morgonen.

jag puttar gärna upp den här tråden eftersom jag också gärna vill veta ''huskurer'' och andra tips som hjälper mot gallor. jag själv red idag på mjukt underlag med lindade framben, efteråt spolade jag med kallt vatten och smörjde in med kylande liniment. ska ut sedan och se hur det har funkat än sålänge.

Linement kyler inte, så förhoppningsvis så la du på isbalsam eller någon typ av kyllera. Linement kyler först och värmer sedan, lägger du linement på ett avspolat ben kan du få en blistringseffekt.

Linement kyler inte, så förhoppningsvis så la du på isbalsam eller någon typ av kyllera. Linement kyler först och värmer sedan, lägger du linement på ett avspolat ben kan du få en blistringseffekt.

Är kyllera bra? funderar på att köpa detta nämligen.

Lägger anika runt om efter träning och tävling, Eller vid lite hårdare pass. har även detta på ryggen.

Men många av kompisarna använder kyllera.

vad är för och nackdelar

Förlåt för lite trådkapning

Det vaqr isbalsam. ;)
Men då ska jag inte spola benen innan! Jag har ridit med benlindor nu, och det är nästan inget på frambenen nu! :)

Det vaqr isbalsam. ;)
Men då ska jag inte spola benen innan! Jag har ridit med benlindor nu, och det är nästan inget på frambenen nu! :)

Isbalsam ska man väl inte använda efter daglig träning utan vid akuta situationer.

Det som ger bäst avkylning är spola me kallt vatten mellan 15-25min.
Efter det kommer kylleran som e effektiv. Det som e bra me kylleran är om du lindar över så ger det en effektiv avkylning som sen blir värmande.

Sen kommer linimenten å visst finns det liniment som endast e kylande men det vanligaste e att dem värmer efter.

Har aldrig hört det för gallor, men det är vedertaget mot mjölkstockning och andra svullnader på brösten att lägga vitkål i bh:n, så varför inte? Då ska man kavla den så att den blir lite "krossad", då kommer tydligen beståndsdelarna ut bättre.

Liknande trådar

T
Hästvård Jag hade lite svårt att veta exakt var denna tråd skulle placeras - men då jag vill undvika skador - lade jag den på hästvård, flytta om...
Svar
13
· Visningar
9 660
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 259
Senast: Tuvisen
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 345
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10