Ang Eukanuba

Yrja

Trådstartare
När jag frågade om kattfoder här så var tydligen Eukanuba det enda rätta. Det blev en del andra foder först men köpte nu en påse för att se vad de tycker om det. Fick då höra av två släktingar att det förut varit stora rubriker om att de hade använt kött rån djur vars dödsorsak var oklar i fodret. Den ena hade tom avrådits från att använda eukanuba, av veterinärer.

Vad handlar detta om? När hände detta? Och ska jag ge mina katter eukanuba, eller ska jag gå över till Royal Canin / Precept Plus istället?

*nyfiken*

Själv är jag ingen petig människa, men vill såklart att mina djur ska få näringsrik och nyttig mat som innehåller allt de som de behöver, utan en massa dåliga saker inbaldat.

Sv: Ang Eukanuba

Jag har aldrig hört talats om det. Däremot är det väl sådant som mer eller mindre alla fodertillverkare har ägnat sig åt tidigare (även svenska fodertillverkare) dvs. blandat i djurdelar som inte riktigt borde varit med i kattmaten.

Reglerna har dock skärpts enormt och det är inte tillåtet att sälja djurfoder innehållandes annat än humanvärdiga animalier i Sverige.

Tack för svaret.. Då behöver jag inte fundera mer på det alltså?

Jag tror ändå att jag väljer det fodret som djuren verkar tycka är godast. Hur är det att variera foder? När det gäller hundar har jag fått för mig att man ska undvika att byta foder. Hur är det med katter? Om jag skulle variera skulle det vara mellan Royal Cannin, Purina One, Eukanuba och Precept plus. Inte mellan alla såklart men någon av dem.. Mest för att man kanske har dåligt med pengar vissa perioder eller för att man själv tröttnar på maten.. ;)

Det finns två skolor. Vissa (främst de som tillverkar kattmat) säger att katter ska äta endast en slags mat, att de blir dåliga i magen om man byter man ofta.

Jag tillhör den andra skolan som anser att variation är bra. Dels för att vi faktiskt inte vet exakt hur mycket av vad katten behöver. Varierar man maten minskar risken för att katten ska drabbas av underskott/överskott av någonting. Sedan förebygger det kräsenhet också. En katt som bara äter en slags mat blir väldigt lätt fixerad vid den typen av mat, katter är konservativa djur. Om katten sedan skulle bli sjuk och behöver specialfoder eller om fodret helt enkelt utgår ur sortimentet får man ett väldigt stort problem med en sådan katt. Dåliga magar får inte katter av variation heller. Snabba foderbyten är inte bra, men man får ju fasa in den nya maten.

Jag säger variation!

Tack igen Sol. Jag tror att du har en smula kunskap när det gäller katter faktiskt så jag litar på dig.

Då kan jag variera maten lite om det skulle vara så att man inte får tag på rätt sort nån gång, eller är fattig i slutet av månaden. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Vår 3 åring är en bondkatt modell större, mamman har norsk skogs katt nära i släkten och yngre syskonen + mamman är långhåriga. Vår är...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 165
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: fluffig
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar