Ang ersättningskrav från foder värd, långt och förvirrat

F

fullavfunderingar

Hej!

Jag är väldigt fundersam på hur jag ska göra i den här frågan och jag behöver era kloka råd.

För ca 4 månader sen så lånade jag ut mitt sto på foder pga att jag absolut inte kunde ha henne kvar. Min dåvarande halvfodervärd blev istället helfodervärd och kontrakt skrevs. Hästen flyttades till ett annat stall och allt var frid och fröjd.
Tyvärr gjordes ingen besiktning. Både jag och fodervärden var överens om detta då vi visste om hennes sjukdomshistoria ( jag är den enda ägaren). Hon har en pålagring bak som upptäcktes för 4 år sedan, men sedan dess har den inte varit till besvär. Jag har tränat mycket dressyr för A tränare och hoppat nån gång då och då.

Tjejen som var fodervärd hoppade henne när jag hade henne kvar och ställde upp i två "blåbärstävlingar". Hästen gick som en klocka.

Så till problemet. Hästen sägs upp efter fyra månader med anledningen att hästen inte vill hoppa. Har börjat protestera vid hoppträningar, stegra och vägra gå fram.

Ok fine, så långt... Blir sen kontaktad på msn och fodervärden talar om för mig att hästen har ont i ryggen varpå en eqiterapeft (stavning:crazy:) tas ut. Böjer hästen och får fram hälta fram och på vänster bakben. Pålagringarna sitter på höger. Sen blir hon behandlad och ska sättas igång med mkt galoppjobb.

Jag litar inte helt och fullt på den här diagnosen utan åker med min häst till en klinik. Där görs en hältutredning och följande konstateras:

Hästen har väldigt ont och inlfammationer i båda framknäna. Speciellt i höger framknä. Blir behandlad och ska tillbaka om två veckor.

Anledningen är att hästen är något sabelbent ( dock väldigt marginellt) och detta ihop med att fodervärden gått för fort fram i hoppningen har gjort att hästen inte hunnit muskla sig för hoppning och den påfrestning det innebär för frambenen. Hon utesluter inte att hästen kan användas för hoppning, men att det garanterat tar ett halvår för hästen att muskla om sig.
Hästen är dessutom mkt muskelfattig över ryggen, vilket jag själv tror beror på felaktig inpassad sadel + ont förstås.

I kontraktet står det klart och tydligt att fodervärden ska stå för alla veterinärkostnader med undantag för pålagringarna i höger bakben.

Jag vill inte bråka, men vill heller inte skänka bort flera tusen på en skada som uppenbart inte fanns i min ägo. Veterinären har sagt att det beror på att hästen idag rids på ett annorlunda och med annan inriktning.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Sv: Ang ersättningskrav från foder värd, långt och förvirrat

Om problemet enligt veterinären beror på en fysisk "defekt" (sabelbent) tycker jag kanske att det kan finnas anledning att tumma på vem som ska bära veterinärkostanderna. Å ena sidan borde denna förutsättning vara känd för fodervärden (det syns ju), å andra sidan har du - vad jag kunnat utläsa - varit både medveten om förutsättnngen i sig och att fodervärden hoppat hästen. Har fodervärden hoppat och tränat med ditt goda minne, d v s du har varit insatt i upplägget och inte sagt något?

Är sadeln illasittande eller är det en misstanke utifrån muskelstatus?

Jag hade nog tagit upp saken till diskussion med fodervärden och föreslagit att ni delat på kostnaderna för behandlngar.

Kan man få igenom en sån grej om man inte veterinärbesiktigade den innan? Måste vara svårt att bevisa, lr har jag fel?

Om problemet enligt veterinären beror på en fysisk "defekt" (sabelbent) tycker jag kanske att det kan finnas anledning att tumma på vem som ska bära veterinärkostanderna. Å ena sidan borde denna förutsättning vara känd för fodervärden (det syns ju), å andra sidan har du - vad jag kunnat utläsa - varit både medveten om förutsättnngen i sig och att fodervärden hoppat hästen. Har fodervärden hoppat och tränat med ditt goda minne, d v s du har varit insatt i upplägget och inte sagt något?

Är sadeln illasittande eller är det en misstanke utifrån muskelstatus?

Jag hade nog tagit upp saken till diskussion med fodervärden och föreslagit att ni delat på kostnaderna för behandlngar.

Ja det är det jag funderar på också, alltså att dela.

Jag har faktiskt inte funderat på det där med sadelbenheten och hoppning. Den är så extremt lite och det står ingenting om det i extriörsbedömningen i 4 årstestet. Heller INGEN annan veterinär som kommenterat det. Och då har vi haft klippkort på Strömsholm nästan =). Så vi pratade inte ens om det innan, att det skulle påverka. Veterinären sa att hon hade fler och betydligt mer sadelbenta hästar som går högre klasser så det kändes inte som att det var det primära som gjort att det blivit så här.
Men man vet ju inte...

Jag har i stort sett bara hört att det gått bra på träningarna när vi haft kontakt. Det är nu i efterhand som det uppdagats att hon stått på bakbenen och vart lustig. Så både ja och nej att jag har varit insatt i upplägget.

Sadeln är en annan femma och den tänker jag inte lägga ner en massa bråk om. Vi hade skrivit i kontraktet att hon var tvungen att använda sig av en legitemerad sadel utprovare och det har hon gjort oxå. Men den värsta tänkbara tycker jag och flera med mig. Jag har ägt hästen från början och aldrig haft några problem. Alltid anlitat samma sadelmästare och lagt ner mkt pengar på sadlar. Så när dom då kommer hem med en tre nummer mindre sadel än den jag har använt, så tycker man att det är väldigt lustigt men som sagt jag fick ju lita på det eftersom dom följt det som stått i kontraktet.

Kan man få igenom en sån grej om man inte veterinärbesiktigade den innan? Måste vara svårt att bevisa, lr har jag fel?

Ja alltså det är ju det som är det svåra.
Det står klart och tydligt i kontraktet att fodervärden ska stå för alla kostnader som inte har med pålagringen att göra :crazy:

Krångligt, jag undrar har du pratat med fodervärden. Jag förstår att du vill inhämta lite synpunkter och det är nog klokt men ni har kontrakt och fodervärden vet ju också vad som står i kontraktet.

Kanske, kanske är det inget problem utan hon betalar dina veterinärkostnader utan problem.

:idea:

Krångligt, jag undrar har du pratat med fodervärden. Jag förstår att du vill inhämta lite synpunkter och det är nog klokt men ni har kontrakt och fodervärden vet ju också vad som står i kontraktet.

Kanske, kanske är det inget problem utan hon betalar dina veterinärkostnader utan problem.

:idea:

Nä jag har inte gjort det än, jag vill som sagt ha lite input först.
Vi har inte riktigt varit överens sen dom sa upp hästen och jag tycker ärligt talat att det ska bli väldigt jobbigt att ta upp det här med dom. Det stressar mig och jag är i en sådan sits att jag inte ska stressa upp mig. Det är därför jag har haft funderingar på att bara strunta i allt och betala. Men jag känner heller inte för att skänka bort flera tusen kronor när min ekonomi är extremt ansträngd redan.

Det känns som om dom kommer att hävda att det här problemet fanns redan innan dom tog henne för det var det som hände när hon fick ont i ryggen och vi diskuterade det.

Ush vilken sits, jag har själv gjort det extremt korkade misstaget att låna ut utan en vet bes :crazy: Fick punga ut med många tusenlappar när jag fick hem min förr så friska och välmående häst.

Har suttit i samma sits som du.. Hade min häst utlånad medan jag fick barn. Dock bara i tre månader.
Vi hade, som jag tyckte då, skrivit ett vattentätt kontrakt. Tyvärr visade det sig att det inte var så vattentätt. Efter mycket om och men fick jag iaf hem honom skadad. Bestämde att åka till klinik och kolla upp det. Vilket inte fv ville, eftersom det stod att de skulle stå för alla kostnader (eller iaf självrisken)
Många klinikbesök senare var jag tyvärr tvungen att ta bort min häst. Pga felridning av fv..
Jag fick iaf fv att betala självrisken (som var löjligt låg..) till sist, men det var inte lätt. Var tvungen att ha mkt skinn på näsan och säga ifrån.

Håller tummarna för dig och att det löser sig på bästa sätt. Men jag vet hur svårt du har det, been there done that..

Jag förstår att läget är krångligt.. jag kan tycka att det är fodervärdens ansvar att besiktiga hästen innan den övertas, annars kan ju FV inte hävda att något funnits sedan tidigare?

Däremot, att du for med hästen till klinik... det känns som att det var lite dumt kanske. Du skulle istället begärt att de kollade upp hästen hos veterinär, då hade det varit naturligt att de betalade för det.
Om jag var FV och ägaren kom och körde hästen till klinik och gjorde undersökningar osv, så skulle jag inte vilja betala för det. Om man inte gjort upp om det i förväg förståss....

Kan veterinären intyga att dagens problem beror på ridning senaste tiden så borde det inte vara något problem kan jag tycka?

Shit, detta ÄR verkligen jobbigt med fodervärd osv... Håller själv på att lämna ut min äldsta häst, hoppas verkligen inte att det blir en massa krångel med det...

Önskar dig lycka till iaf!

Ofta har man ju med en klausul att hästen ska återlämnas i samma skick som en utlämnades. Är hästen dålig när den ska lämnas tillbaka är det ju fodervärdens sak att vårda den och ta kostnaderna till dess hästen är i samma skick som utlämnat.

Finns någon överenskommelse om detta?

Jag har läst i kontraktet nu och det är ju det här vanliga man köper i butiken med ett par bilagor till.

I det färdigskrivna står ju: För skada eller sjukdom på hästen som uppkommer under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag.

och i fv bilaga till kontraktet står:
" Fodervärden står för försäkringspremien gällande veterinärvårdsförsäkring och bekostar veterinärvård upp till 60 000:-

"Skador som uppkommit innan fodervärden tog över hästen skall bekostas av ägaren"

"Ägaren har beslutat att ingen veterinärbesiktning ska göras vid leverans. Ej heller vid avtalets upphörande"

Jag tror det eftersom de har en specifik punkt om detta i kontraktet där man ska bortse från den gamla skadan.

Om man inte besiktigar när hästen flyttas mellan äg och fv så är det ju omöjligt att bevisa när en skada uppkommit... Så det känns som att den där sista meningen dödade hela avtalet...

Om man inte besiktigar när hästen flyttas mellan äg och fv så är det ju omöjligt att bevisa när en skada uppkommit... Så det känns som att den där sista meningen dödade hela avtalet...

Ja om man inte lyssnar på vad veterinären sagt då förstås...

Ja, som sagt, om veterinären kan tänka sig att skriva ett intyg där det framgår att problemet orsakats av felaktig ridning den senaste tiden, så är det ju klart.

Dock tror jag fortfarande att det kan bli svårt att få fv att betala ett klinikbesök DU kört hästen till. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 331
Senast: Karminnie
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 633
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar