Ang doping...

N

Niclas

Det har på senaste tiden varit uppe några trådar om doping. Så nu har jag en fråga ang detta.
Ifall A provet är positivt och sedan svaret som kom från B-provet är att: Ja, visst finns det ett litet spår av otillåtet medel, men inte så mycket att dom kan godkänna det som positivt. Utan troligtvis har hästen fått i sig sån liten mängd att det inte skett med flit utan mer från kanske t ex tävlingsplatsen eller dylikt.
Finns det någon som varit med om eller läst om ett sånt fall och vad som sedan beslutas? Har man tagit beslut om att det ska räknas som positivt eller går man på B-provets resultat och beslutar att frikänna? Finns det någon stans man kan läsa om riktlinjer för hur man beömmer ett sådant fall?

Sv: Ang doping...

Kan man genom en kvalitativ analys påvisa att den förbjudna substansens nedbrytningsprodukter finns i provet är provet positivt utom i de fall där gränsvärden finns. Gränsvärden finns bara på kroppsegna substanser och där gäller att om provets resultat är under gränsvärdet är provet negativt. För att dopingprovet ska räknas som positivt måste både A och B-prov vara positiva.

Andledningen till att påvisning gäller som positivt prov är för att detektionsgränsen vid analyserna anses vara högre än gränsen för påverkan på hästen.

Jag förstod inte så mycket av det du skrev, tyvärr :confused:
Eller förstod jag det rätt? Att då B-provet visat för litet värde för att dom ska anses det positivt, så kan dom inte döma provet som positivt?

Du förstod rätt.
Om den förbjudna substansen är under gränsvärdet räknas inte provet som positivt, hästen anses då inte vara dopad.

Dock är det oftast nolltolerans för ämnen som inte finns i kroppen naturligt. Då kontrolleras i först hand om provet är positivt/negativt.

Precis som solros skriver så måste båda proven vara positiva för att man skall kunna fällas.

Tackar för svaret. Då kommer ytterligare en fråga.
A-provet görs ju här i Sverige, och när då B-provets ska göras så ska det då skickas utomlands (kommer inte riktigt ihåg vart det är) och svaret på B-provet blir då det som stod i inlägget ovan. Och Sverige vil då att man skickar tillbaks B-provet hit till Sverige tillsammans med provsvaret. Och här gör man då ytterligare en analys av B-provet och då får samma svar som på A-provet att detär positivt.
Vad jag har hört, vet inte om det stämmer, är att här i Sverige så kan vi endast mäta om det är positivt eller negativt och när vi då skickar iväg det så analyseras då mängden i det. Vet nån om det stämmer?
Och när man då tar beslutet om Dopingtestet, går man då efter B-provets svar från där det gjordes första gången eller kan dom besluta att det ändå ska räknas som positivt?

Ursäkta, vilket krångligt svar jag skrev! Du förstod rätt.

Travets prover skickas till Frankrike för analys av B-provet. Det är ovanligt att det blir olika svar på A och B-prov. De kommer ju från samma prov, bara upphällt i två olika burkar. Om det skulle skilja är det mycket möjligt att det svenska labbet också vill analysera B-provet, men det vet jag inte om det sker eller inte.

Om det sker och det svenska labbbet då skulle få ett annat svar än det franska labbet på samma prov tror jag det skulle bli grundlig utredning, analysjämförelser och möjligtvis ett tredje labb inblandad. Det skulle ses som en mycket allvarlig avvikelse.

Vid labbet i Sverige kan de visst kvantifiera (mäta hur mycket) men brukar inte göra mängden officiell. Dock har de gjort det vid några fall inom travsporten under de senaste året då det varit mycket diskussioner om förorenade gästboxar och sänkta detektionsgränser (den minsta mängden som går att spåra med anaysmetoden).

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 920
Senast: Nominous
·
H
Islandshäst Var förra helgen och tävlade på Stormur Kval. Uppnådde då SM poäng med 2 hästar. Sedan igår läste jag detta på SIFs hemsida under...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Hlynur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod