Ang bygga box i uthus etc

S

__Stilett__

Om man köper en villa som har befintligt uthus, måste man ansöka om ngt tillstånd eller är det bara att bygga hästbox i det befintliga uthuset? är det enbart om man bygger en ny byggnad som man måste ha tillstånd etc eller om man bygger ex. antal boxar? Tänkte även på det där med hage/hagar, är det bara att stängsla en hage på egen mark om man vill?
Nu pratar jag givetvis inte om ett hus som ligger mitt på ett villaområde, utan mera "lantligt".

Hur har ni gjort som flyttat till ställen som ej haft färdigt stall från början?

Sv: Ang bygga box i uthus etc

Det kan vara väldigt olika från kommun till kommun.Men bygger du fem boxar eller mer så behöver du tillstånd.

så om man väljer att göra 1-4 boxar så är tillstånd inget nödvändigt?

Frågan är hur man gör i en sits om man ska köpa ett ställe och det brukar bli budgivning. Man hinner ju inte söka tillstånd på alla ställen som man lägger bud på kan jag tänka mig.

... och en box är inte så smart. Bestämmelserna om att hästar inte skall vara ensamma blir svåra då.
Det är inte bara hästhållningen som sådan som behöver kollas upp, även gödslet och kommunens bestämmelser för det måste kollas.

... och en box är inte så smart. Bestämmelserna om att hästar inte skall vara ensamma blir svåra då.
Det är inte bara hästhållningen som sådan som behöver kollas upp, även gödslet och kommunens bestämmelser för det måste kollas.

"Ensamhäst-lagen" träder inte i kraft föränns i andra halvan av 2009.

Där vi bodde tidigare så byggde de flesta små svartbyggen och inhägnade delar av sina tomter till vinterhagar. Jag bodde där i tio år utan en antydan till att någon öht inspekterade stallet (vårt var byggt på ett gammalt tillstånd). Inga andra av småstallen hade påhälsning heller.
Docj vet jag att något av de stora hade inspektion.

De flesta i området hade torv, mockade sen sin gödsel i säckar som folk med glädje kom och hämtade till sina rabatter.

Inte för att jag vill uppmuntra till att göra något olagligt men sköter man det litet snyggt så ingen har anledning att klaga så brukar man få vara ifred.

Det va bara en fråga...;)

gödsel är ju aldrig ett problem om man har conteiner.

så om man väljer att göra 1-4 boxar så är tillstånd inget nödvändigt?

Frågan är hur man gör i en sits om man ska köpa ett ställe och det brukar bli budgivning. Man hinner ju inte söka tillstånd på alla ställen som man lägger bud på kan jag tänka mig.

Du får bygga för 4 hästar utan att söka förprövning. Numera är det kostnadsfritt med föprövning. Skulle du därempt bygga för 5 hästar och inte söka förprövning så är det förenat med stora straffavgifter.

Sen kan man fundera på vad uthuset har används till. Är det så att man haft djur där så kan det passera utan att söka bygglov. Om inte så kan det behövas sökas bygglov eftersom inriktningen blir annorlunda.
Det är lite upp till vad de har för regler just i det området och den kommunen om man behöver bygglov.

Jag bygger lada med liten stalldel nu, jag behövde inget bygglov (de skrattade nästan åt mig på kommunen när jag ringde och frågade) men jag bor på en jordbruksfastighet.

Tomt får man hägna in. Sedan gäller ju lagen om hemfrid så stängsla för djuren ser jag inte som ett problem.

mvh Eva

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama