Ang broddar och belastning...

H

Hemligisten

Hej jag undrar om det är viktigt att sätta broddar även i tån och inte BARA i trakterna på alla fyra skor?
Belastar dom inte fel då?

Sv: Ang broddar och belastning...

Fel för belastningen är det inte. Dels sjunker broddarna ner i underlaget när hästen går, och dels är den största faran om det är snett "sidmässigt" på hoven. Alltså inte tå - trakt, utan från sida till sida.
Det finns de som säger att ridhästar klarar sig med traktbrodd - men nog måste jag tycka att det bästa fästet är om de har brodd runt om. Samt snösulor.

Mvh Norrland :)

Som tidigare sagts så sjunker broddarna ner i underlaget. Däremot så ökar tramprisken med 4 brodd. Speciellt om man har det bak=trampar sig fram. Men jag har 4 brodd på min då jag även kör henne och då behövs det i tån. Annars hade jag nog bara haft två.

Lånar tråden lite :devil:

Vill gärna brodda min häst, eftersom det mest liknar en skridskorunda när vi är ute och rider. Men han har inte världens bästa koll på sina ben, och jag vågar inte sko honom med fyra brodd. Dessvärre måste vi skritta 20 meter på asfalt fram och samma väg tillbaka, och det rä det som har hindrat mig från att brodda. Det borde väl bli en grym felbelastning om han inte är broddad runtom när man rider på asfalt? Kan man ens rida med broddar på asfalt? :crazy:

Det blir fel belastning om man inte sätter 4 broddar i skon, det är ju bara att föreställa sig hur det är att gå i högklackat... :eek:

Jo. Kan ätnka mig det. Men sen kom jag att tänka på att tåbroddarna sitter ju inte allra längst fram på skon, om man då går med hästen på hårt underlag måste den väl gå mycket stelare för att den inte kan få ner tån i marken på samma sätt som när den går utan?

Ja det var lite så jag oxå tänkte... att hästen lixom går omkring med högklackat *asg*
Nu har jag visserligen en tös så hon kanske trivs utmärkt med det *he he* :rofl:

Jag tror inte att det är nått bekymmer. Vi har en stallgång som är i cement, och minst 20 m lång, och endel hästar går där fram och åter flera gånger om dan(till hagar, ridtur m.m) och än är det ingen som har tagit skada utav det.

man kan ju ha boots på om man inte vill att pållen ska trampa sig när man har fyrbrodd.
Den andra i stallet har boots på sin häst i hagen och det funkar bra, han håller inte reda på benen så bra direkt... i början hade hon tvåbrodd eftersm hon bara hade såna skor just då. då halkade han väldigt med tån när överrullningen kom och kom liksom inte framåt som vanligt, så han vart mycket stabilare på fötterna när tåbrodden kom i.
tycker det både ser bättre o känns bättre med fyrbroddar, eftersom hoven får en helt annan (och fel) vinkel. Är det hårt i backen sjunker ju inte broddarna ner i underlaget heller... om det är halt men inte snö tex.

Tigertofflan skrev:
Lånar tråden lite :devil:

Vill gärna brodda min häst, eftersom det mest liknar en skridskorunda när vi är ute och rider. Men han har inte världens bästa koll på sina ben, och jag vågar inte sko honom med fyra brodd. Dessvärre måste vi skritta 20 meter på asfalt fram och samma väg tillbaka, och det rä det som har hindrat mig från att brodda. Det borde väl bli en grym felbelastning om han inte är broddad runtom när man rider på asfalt? Kan man ens rida med broddar på asfalt? :crazy:

Jag måste skritta på asfalt för att komma till skogsvägarna när jag rider, har aldrig vart några problem..Har hellre en häst som inte kan ta ut steget ordentligt än en fläkskada pga att den inte är ordentligt broddad!
Och den korta biten på kanske 100-200 meter gör nog inte så mycket skada så jag ens skulle överväga att låta bli att rida eller brodda för den skull.
Skulle aldrig våga ha en skodd häst obroddad på vintern heller..

Jag har lite svårt att bestämma mig för vilket, anledningen att jag inte är så förtjust i 4-brodd är att glidmomentet i steget tas bort och man får ett abrupt stopp i rörelsen med en något ökad risk för tex vrickning som följd.

Åas är jag inte helt förtjust i att leka Bambi heller. :crazy:

Min häst har oftast bara 2 broddhål i skorna, tkr det funkar bra ändå. Bor i södra delen av landet, så vintern här är ju inte lika "intensiv" som i norrland!
Jag undviker att rida med brodd på hårt underlag där det inte är någon snö, då går ju broddarna inte igenom underlaget.
Är det snö på är det ju ingen fara, el om det är mjukt i marken.

Är det inte blankis överallt så brukar jag - vid hårt underlag - låta bli broddarna, för att det inte ska belasta fel. Det beror ju på lite vart man ska rida, man får rida på de vägarna som det är minst is på!

Om hästen går mycket på hårt underlag där brodden inte kan sjunka ner så är det inte bra att gå med för hög trakt. Alltså bör man inte rida allt för mycket på asfalt. Brodd runt om är bättre. Sedan är det givetvis beroende av den individuella hästen och vad den behöver. En häst som behöver få upp trakterna kan det ju vara bra att bara ha traktbrodd. Själv broddar jag mina hästar med fyra brodd i varje sko eller mer.
Hälsning Maja

Att ha 4 broddar bak kan ge riktigt otrevliga skador om hästen råkar trampa över så de hamnar på ballarna fram.

jag säger inte att det är dumt att brodda med 4 broddar bak, men det är något man bör vara medveten om, och kanske för säkerhets skull så kan man ju sätta på hästen boots. :smirk:

Tips bara =). :banana:

Jag har haft samma problem! Min häst kom inte på att han har 4 ben inte 1 förrän nu i höst någon gång. Förra vintern var jag i valet och kvalet. Ska man verkligen brodda en häst som har lyckats att trampa av sig tre av fyra skor på en dag? Samt lägger korkben för sig själv och slår i bakhovarna i framhovarna varje steg?

Jag broddade med 4 brodd. Av den anledningen att jag är rädd att om han spänner sig kommer vi aldrig förbi vingelstadiet. Körde med extra långa klapperboots som verkligen gick ner över hela hoven och skorna och brodd på alla 4 både i hagen och vid ridtur. Väldigt mycket jobb att hålla rent etc så att inte leran gav värmaproblem etc men det var det värt!

Nu har jag en stadig kille äntligen men gjorde ändå så att första ridturerna åkte bootsen på men insåg att de inte behövs längre. Det som gjorde honom stadigare är muskler samt markträning.

Min hovis gjorde en bra grej dock! Han borrade de två broddhålen fram i de två främsta sömhålen. Dvs de kom inte så långt fram som är vanligt!

Jag har haft hästar både med två och 4 broddar i skorna. Vad jag vet har ingen av dem tagit skada av det ena eller det andra. Däremot så känns det stadigare med 4 brodd om det är riktigt halt och isigt ute. När de har haft 4 brodd har de dock oftare "lyckats" trampa sig själva.

kicki71 skrev:
Jag tror inte att det är nått bekymmer. Vi har en stallgång som är i cement, och minst 20 m lång, och endel hästar går där fram och åter flera gånger om dan(till hagar, ridtur m.m) och än är det ingen som har tagit skada utav det.

Kan inte du vandra runt i stallgången med högklackat o se om du tar nån skada av det.. ursäkta men ibland alltså..

Snart borde väl folk förstå skadan med höga trakter, är hästen dessutom skodd blir det ju flera centimeter högre trakt än vad hovbenet klarar av.

4 brodd eller inga brodd på vintern. Även vi som har snö hela vintern behöver 4 brodd pga att vägarna faktiskt plogas och där är det hårt.

Idioti att bara ha 2 brodd i trakten. Tänk er in i hästen, och är ni rädda för balltramp ha på boots eller kolla med hovslagaren varför er häst slår sig själv.

Hårda bud och inga visor.

Det är klart, ska dom jämt och ständigt gå på hårt underlag med för höga trakter, så tar dom skada av det. :eek:
Men hur många hästar går jämt och ständigt på hårt underlag, förutom då in och ut från stallet? Hittills har jag iaf inte hört att en häst har fått förslitnings skador av att gå in och ut från stallet med endast två brodd i trakten. Överbevisa mig gärna..... :cool:

Det händer att jag går med högklackat emellanåt och nää...jag har inte tagit skada utav det, men skulle jag göra det varje dag, resten av mitt liv, så skulle säkert nått hända.... :crazy:

Nu händer det så väldigt sällan, att jag rider så mycket efter plogade vägar, men däremot kör jag. Med en alldeles utmärkt överblick i hur hästens broddar arbetar mot backen. Vid totalt nedskrapade vägar och BLÅ is går inte broddarna helt ner i underlaget, men iof undviker jag överhuvudtaget såna ställen. I övrigt behövs det inte mycket snö, för att broddarna ska sjunka i underlaget. :smirk:
Möjligtvis att man kan måsta passera såna ställen i enstaka fall, men inget som jag medvetet far och motionerar hästen efter.

Det finns faktiskt hästar, som härjar på så i hagen, så att bootsen ligger i grannens och trampskadan kan bli ett faktum. Vet jag med mig, att det är en skadebenägen häst då sätter jag absolut två broddar bak, för att minimera risken. Trampskador kan ge lång konvalecens..... :(
Har själv 4 broddar på min häst, för körningens skull. Hon härjar i hagen hela dagarna och jag har fått min beskärda del av sårskador, från balltramp till skrap lite här och där, vare sig jag har skydd eller inte. Där tycker jag att det är upp till var och en att prioritera vad som är bäst för var häst. :rofl:

Varför utsätta hovmekanism, leder, senor för det om man kan undvika det? Så tänker jag. Det finns massor av okunniga folk, främst i snöfattiga område som alltid bara har två brodd i.

Har man en häst som brallar så i hagen, ta av brodden o sätt i blindbrodd.
Man får inte vara lat när man har broddar. Jag (syster duktig :) )kollar mina varje dag och bytar ut om det är olika slitning på dem.
Jag kör oxå förresten!

Tänk på att många hästar står i stall och låter man de sitta blir det en överbelastning.
Man ska alltså inte rekommendera bara 2 brodd anser jag, men i undantagsfall kan man ha det om man har en häst med balansproblem eller övriga defekter, som trampar sig själv.
Har man bara 2 brodd i kan man oxå ta av de varje dag.
Du kanske kan ta av tåbrodden i hagen?

Mvh jenny

Visst kan man byta broddar, men då krävs lite annan uppstallning, än iaf den jag har. Peronalen har inte tid och resurser, att byta broddar på privarhästarna innan utsläpp. Och att skruva av och på broddar tycker jag inte är en optimal lösning. Oftast så lossnar broddarna, gängor blir förstörda m.m. vilket resulterar i en än mer snedbelastning. För jag har då inte den möjligheten att vara tillhands direkt en brodd lossnat???
Jag har ju "fördelen" att definitivt inte bo i ett snöfattigt område, och har inget att tillägga till dem som väljer att ha två brodd, då det säkert finns en anledning till det. Jag tror fortfarande att det lilla hästarna går på hårt underlag med brodd, två eller fyra, inte har sån enorm betydelse. I box står dom i regel på ett tjockare underlag och ute sjunker brodden ner i underlaget.
Min helt egna personliga åsikt efter 25 år i hästbranchen...

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama