ang, Boxvila!

Iaraphel

Trådstartare
Pollen var på djursjukhuset i måndags och behandlades för hovledsinflammation och blev "beodrad" boxvila i 3 veckor. Veterinären där sa att vi kunde bygga en utebox (5x5m) som han kunde gå i ca 4h/ dag. (Han får även gå promenad/beta efter en vecka).

Problemet är det att han när han står inne går han runt, runt i boxen hela tiden, gnäggar/skriker så fort jag lämnar stallet :crazy:
Det spelar ingen roll vad eller hur mycket mat han har, inte heller om det står en annan häst inne- han vill ha koll på hela SIN flock. Och att stalla upp alla 4 pollarna i box i 3 veckor är väl inget jag vill i första hand :confused:
MEN när han står i uteboxen är han coollugn, han äter, och tar maten slut står han lugnt och tittar på de andra hästarna (uteboxen är bredvid den andra hagen).
det jag undrar är om det kan vara någon fara om han står därute i mer än 4h/dag? Han är alltid under uppsikt.
De enda gångerna han rör sig är om han ska dricka. annars står han där, och ser faktiskt inte så olytcklig ut som jag hade befarat att han skulle bli av att inte få springa i hagen.

Tänkte ringa kliniken imon och snacka med veterinären om just detta, tänkte bara höra här först om någon vet någon nackdel med att han står i uteboxen i stället för inne...

Tacksam för svar.

Sv: ang, Boxvila!

Det viktiga är ju att hästen är lugn och STILL, det är därför den har fått boxvila. Alltså är uteboxen mycket bättre än 'inneboxen'.

Alltså - ha honom i uteboxen.

VAR eller HUR man har dem spelar egentligen ingen roll så länge man uppnär det som var meningen, i fallet boxvila en häst som är lugn och står still förutom när den strosar lite i boxen. Om man får det genom att ha dem i box inne, box ute, låsa in dem på lösdriften, liten hage, bygga en hage på gräsmattan, låta dem bo på balkongen eller ställa dem i garaget är egentligen skitsamma ;) Och det brukar veterinärerna med tycka, ett standardsvar på 'måste den stå inne i box, an den inte stå i sjukhage?' är 'Ha den där det är lugnast, huvudsaken är att den inte springer'

En häst soms pringer runt runt i en box inne förstör ju för sig själv och det blir ingen boxVILA alls.

Så, ha du hästen i uteboxen/sjukhagen hela dagen du. Generellt är för övrigt de flesta hästar betydligt lugnare om de får stå ute (endera i utebox eller i sjukhage) eftersom de då kan hålla bättre koll och se mer. Jag har nästan alltid mina i utbox eller boxhage)

Håller med.

Har aldrig haft boxvila inne. I ett fall inne men med box som gick att öppna utåt så hästen stod som i utebox.

Tack, jo jag tänkte också som dig, att meningen är ju att han ska vara still, vilket han är ute men inte inne.
Sedan blev jag fundersam just i o med att han sa "utebox fyra timmar så han får lite firsk luft".

Men va skönt då kan han få stå ute och ha de gött nu då :).
Förövrigt fick han stå i uteboxen hela dagen idag. Och det funkade utmärkt.

Tänkte om det fanns någon annan tanke bakom som t.ex att de ska stå mjukt eller nåt, men skulle det vara så kan jag lika väl halma upp uteboxen också :).

På tal om det (ni verkar ju vara bra på sådant här, tackolov är detta första gången som hästägare i 15 år som jag har en häst på boxvila).
Han har halm nu och har haft det det senaste halvåret, innan det spån. Halmen går ju få till en djupare bädd vilket är skönare att stå/ligga på. Men nu när han är "skadad" är det då bättre att ha tunn halmbädd/spån så han slipper ta så höga kliv? eller spelar det ingen roll??

Men som sagt! tack för era bådas svar! (dålig svenska blev det visst..)

Jag har en häst som har haft boxvila många ggr. Min erfarenhet är också att de ska vara så lugna och stilla som möjligt, om det är inne i boxen eller ute i en liten sjukhage spelar ingen roll. Däremot är det kanske bäst att ha dom inne de första 2 dagarna efter att man har stuckit dem i lederna, med tanke på infektionsrisken.
Om du har mycket eller lite strö o boxen spelar inte heller nån roll. Hellre mycket tycket jag!
Det man ska tänka på är att hålla boxen så torr som möjligt. Min häst fick nämligen strålröta en gång för att han hade stått inne så mkt.

Såvida det inte finns någon anledning till varför han inte ska ta 'höga kliv' så gör det inget.

JAG föredrar dock spån eller torv till boxvilehästar, de står ju inne hela dagen och det blir lätt så äckligt med urin och så i halmen, dessutom brukar det lukta mer ammoniak i halm än spån alt torv. Men det är en smaksak, ta det du tycker är bäst du.

En mjuk men fast bädd är bäst om de ska stå på den hela dygnet, om han står i uteboxen på dagen och i vanlig box på natten skulle jag ha mindre strö i uteboxen så han får stå på fastare/hårdare underlag där. Men det är lite svårt att få till med halm tycker jag, om man inte gör bädd.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka