Ang. botulismvacc.

Corax

Trådstartare
Jag missade hästens botulismvaccination med nästan tre månader. *oups*
När jag hade veterinären ute igår så undrade jag ju självklart om jag var tvungen att göra om grunden igen men svaret var nekande.
Nu känner jag mig osäker. Har hon fullgott skydd ändå?
Sen att det ser dåligt ut i passet är ju en bieffekt men men.

Och hur är det med motion efter botvac?

Sv: Ang. botulismvacc.

Hon får vila idag men imorgon tänkte jag tempa och se om hon har temp. Har hon inte det så får hon röra på sig.

Vi missade oxå botulismvaccineringen men inte så lång tid som du, bara 3 veckor. Klantigt, jag vet!:mad:
Men för att vara på säkra sidan skulle vi vänta med att ge hästarna ensilage i 2 veckor sa veterinären.
Så nu får dom hö så länge.

Skulle jag inte ge min kuse hösilage så skulle hon inte få nån mat alls. Vi har nämligen inte något hö hemma. Men nu har vi väldigt torrt så jag känner mig inte så oroad.

Men ni vaccinerade inte om grunden?

Hästar kan få botulism av hö också.

Om miljön är torr kan inte Cl. Botulinum växa och producerar heller inte något gift. Detta är anledningen till att man tror sig vara säker om ts-halten är tillräckligt hög. I de flesta fall räcker det dock med ts-halter över 30-35 % för att inte klostridier i allmänhet ska växa och så vitt jag vet är inte Cl. Botulinum mer tolerant för höga ts-halter än andra klostridier. Det kan därför tyckas som ett logiskt påstående att höga ts-halter gör att man slipper botulism. Verkligheten är dock inte så enkel.

De senaste hästarna som jag hört talas om som dog av botulism i Sverige fick det från hö! Om jag minns rätt fodrades hästarna med hö i hagen och en del hade hamnat på marken, börjat brytas ned och tyvärr var Cl. Botulinum en bakterie som fanns på höet när hästarna åt det och toxinet hade bildats. Även kor har drabbats av botulism efter utfodring med hö. Jag har läst om två fall i USA. I ena fallet berodde det på en katt och i det andra fallet en kråka som fanns i en höbal som sedan revs sönder och utfodrades, med hundratals döda kor som resultat.

Från Ensilagenytt

Skulle jag inte ge min kuse hösilage så skulle hon inte få nån mat alls. Vi har nämligen inte något hö hemma. Men nu har vi väldigt torrt så jag känner mig inte så oroad.

Men ni vaccinerade inte om grunden?

Nej, vi vaccfinerade inte om från grunden. Det behövdes ej sa veterinären som var här.
Vi hade tur att få tag på årets skörd av hö av en bonde som tar lite vanligt hö och inte bara ensilage. Om ifall att något djur skulle bli sjukt och behöva stå inne. Tur för oss! :bow:

Det spelar väl ingen roll vad du och andra kallar det så länge risken för att hästar äter det finns. Dessutom verkar många tro att boutilism växer inne i balen och inte utanför. Lönt att ta bort spill oavsett om det är hö eller hösilage alltså.

Fast det är vanligare att man ställer hö alt. hösilage i hagarna än "vad som helst".

Du borde precis som jag sett hö ligga ute i leran och hästarna är ovaccinerade eftersom de får hö och inte ensilage - risken finns likväl. Jag tror inte det är allmänt känt att hästar kan få botulism av "vad som helst" men är det så slår jag väl in öppna dörrar. Nu är jag inte den som oroar mig för botulism öht, mina hästar är alla ovaccinerade.

KL

Dum fråga kanske, men om man aldrig frågar får man aldrig veta.

När hästen har grunden skall den vaccineras varje år efter det eller är det varannat år?
Har för mig att det är varje år men vart lite osäker.

De de fall i sverige där man konstaterat källan till förgiftningen (inte smittan!) har varit fråga om kadaver i ensilage o toxinet har varit av typ C.
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 155
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar