Ang blup-index, förvirrad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 692
Sv: Ang blup-index, förvirrad

Lite enkelt så är 100 ett medelvärde för en medelhäst. Allt som är över är bättre och allt som är under är sämre en medel. Där det står Mf_D och Mf_H menas med hur stor säkerhet som man har kunnat faställa siffrorna. I ditt fall så är det ganska stor felmarginal så man kan inte direkt lita på siffrorna. Men det ger en fingervisning om vad som borde vara hästens starka och svaga sidor baserat på egna och släkringars prestationer.

ahaa, tack för svarey. då vet jag lite mer.. blev lite funderasam på det där med felmarginal..

mvh carro

Felmarginalen räknas ut efter vad hästen och släktingarna har presterat. Så om den här hästen hade varit ute mycket och t ex tävlat i hoppning med mycket bra placeringar i höga klasser så hade felmarginalen på hoppning varit mycket låg, eller om den använts i avel och lämnat många avkommor med diplom. Nu är den ganska hög så att det kan vara riktigt felvisande. Att det blir så beror på att det inte finns så många släktingar eller egna resultat att räkna på i det här fallet.
Om du jämför med BLUP för Briar som själv ju tävlar i dressyr och sedan även har lämnat många hästar med hoppdiplom.
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=5088

Liknande trådar

Avel Någon som kan förklara lite hur man läser av det? Hur man vet vilka värden som är bra, mindre bra o rentav dåliga? Tex som denna...
Svar
2
· Visningar
807
Senast: Luchador
·
P
Avel Jag och min familj har funderingar på att kanske betäcka mitt halvblods sto nu i vår eller våren 2009. Så jag behöver hingst hjälp... 2
Svar
21
· Visningar
5 410
Senast: Aladdin
·
S
Avel Hej! Jag letar efter resultat från då min häst var med på treårstest. När jag kollar på ASVH så står det inga resultat från detta...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: maria_b
·
L
Avel Jag är väldigt intresserad av hingsten Vivaldi :love: (trots att han inte lever längre?) Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Pam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka