Ang bete och hö

M

monik

Hejsan, min dotter ska få sin önskan uppfylld att få egen häst, hon är riktigt duktig och varit fodervärd åt fler hästar, jag ( mamma ) har hållit på mycket med hästar äv haft egen, men det var nu väldigt länge sen :), men nu ska vi få hem en jätte trevlig häst i slutet på juni.Nu är jag inte så jätte insatt i detta med foder, bete allt runt mat, läser dock allt jag kommer åt börjar få hum om höet, analyser och att kvoten ska ligga på minst 6, nu går han på bete hästen hos ägaren men rids hela tiden, det stall vi ska ha finns det bara tävlinghästar,där står dom själva ihage pga skaderisk, vilket är lite tråkigt tycker jag, men får väl acceptera det, dom hästar som står där nu står uppstallade under natten, till min fråga då;måste jag givetvis stöd utfodra med hö på natten,men ca hur mycket?han får 1kg hippocool o dan oxå.När ni köper hö hur mycket köper ni på en gång?vad som går åt under en mån lr ett halvår?vad ska höet ligga i pris nu ca? så man inte blir lurad, tackar på förhand.

Sv: Ang bete och hö

Oj, glömde visst det, han är en varmblodstravare 1.65cm.

Just varmblodtravare kan vara lite svåra att råda om med foder utan att känna hästen. För det verkar finnas två ganska olika typer när det kommer till utfodring. Dels de som är väldigt lättfödda och där man nästan kan behöva hålla igen lite för att de inte ska bli överviktiga. Dels de som kräver väldigt mycket mat långt över den kvot som rekommenderas till medelhästen. Så börja med att fråga de som har hästen nu vad han brukar behöva under vintern och jämför med du har i dina böcker så att du lista ut vilken grupp han tillhör.

När det gäller nattgivan av hö så är det viktigt att den räcker tillräckligt länge, beroende på hur lång tid det går mellan kvälls- och morgonfodringen.

En häst bör inte stå utan grovfoder längre tid än ca 8 timmar, absolut max 10 timmar. Utefter det får man beräkna hur mycket hö man måste ge på kvällen.
(Ingen högiva under dagen bör heller ge mindre än en timmes ättid.)

Alltså måste man titta på hur snabbt hästen äter i första hand. Vissa kanske petar länge i 2 kg hö och klarar sig på det, medan andra äter fortare och behöver 4-6 kg för att klara natten.

Senast ändrad:

Ok, jo jag ska prata med dom som har honom nu vad dom brukar ge på vintern, rena djungeln känns det som, tur att det finns folk att råd fråga både här och i stallet där han ska stå, känns tryggt.Tack för svaren iaf :)

Hej.

Hur mycket hö du köper beror ju lite på hur mycket plats du har att lagra det och om det är en bra plats för hö. Själv är jag tvungen att köpa hö en gång i månaden eftersom vi har väldigt begränsat med plats på loftet och de andra inackorderingarna ska ju också ha plats :)

Men om du har gott om plats kan du förstås köpa lite mer men det kan också bli problem vissa vintrar om man har mycket hö. Denna vinter tex som var väldigt varm och framförallt fuktig medförde att väldigt många fick slänga stora mängder hö som låg och möglade. Spelade ingen roll om höet var välbärgat och torkat efter konstens alla regler - det möglade ändå. Så jag var glad att jag inte köpte så mycket åt gången :smirk:

Att täcka höbalarna med halmbalar, både på sidorna och uppe på, sägs vara effektivt för att skydda höet.

Vad som går åt beror ju på hur mycket du ger :) ;) . Min Kallblodskorsning brukar få ca 10 kg hö på vintern och det delar jag upp så här: Morgon= 2 kg
Middag= 1,5 kg
Kväll = 6,5-7 kg
Våra hästar är ute mellan kl 7 och 19.30 ca.

Som du ser så får han bara 1,5 kg i hagen till lunch och det är ju alldeles för lite att klara sig på under en hel dag. Därför har vi också fri tillgång på bra halm i hagen och därmed har pållarna något att tugga på under hela dagen.

Sen får ju min pålle ca 7 kg hö i boxen på kvällen men trots det lägger jag även in en liten "kaka" halm också för att vara säker på att han inte ska stå utan mat många timmar. Detta är ett bra sätt om hästen inte står på halm utan kanske på torv eller spån. Jag har provat mig fram hur mycket halm jag behöver lägga in i boxen. Jag vill helst att det ska finnas lite halm kvar på morgonen för då vet jag att han inte varit hungrig. :)

När det gäller nattgivan av hö så är det viktigt att den räcker tillräckligt länge, beroende på hur lång tid det går mellan kvälls- och morgonfodringen.

En häst bör inte stå utan grovfoder längre tid än ca 8 timmar, absolut max 10 timmar.

Hmm..... 8-10 timmar tycker förstås jag är alldeles för länge utan grovfoder :crazy: Hästar har ju ingen gallblåsa utan deras galla insöndras direkt ut i tarmen hela tiden pga hästen är född till att äta ca 18 timmar per dygn. Om det då inte finns något grovfoder i tarmarna så fräter ju gallvätskan på tarmväggen och magsår kan bli följden.

Har ni inga möjligheter att ha hästen på bete över sommaren?

Till och med korna måste vara ute på sommaren.

LIA

Ska ta reda på allt, lite svårt just nu, ska nämligen flytta från Örebro till Götene snart, så har väldigt mycket att göra ang flytt o jobbet o allt annat, skoler till barn mm.men hoppas ju att han kan få gå ute med en kompis givetvis, men verkar som alla går själva vad jag har sett.Tråkigt i såfall, men ska ta reda på allt när jag är på plats, flyttar nu den 29e, pirrigt :) tack för dom svar jag fått, känns så nytt allt, fast jag har stor erfarenhet av hästar, bara det att jag varit ifrån för länge tydligen.

Om du inte tycker att stallet du ska ha kusen i känns helt ok, t ex ensam-hagarna, så kan du ju börja leta efter något annat senare?

Jag menar när du själv och ungarna har kommit till ro på arbete, skolor och nya bostaden.

Efter ett tag med hästen och stallet så brukar man komma på och känna hur just jag skulle vilja ha det. Och då har du kanske fått lite "kontakter" med hästmänniskor som kan tipsa dig om bra stall och som du kan åka och titta på. Eller om du ser någon trevlig hästgård när du är ute och kör så går du helt enkelt in och frågar! Funkade för mig :bump:

Hittar du drömstallet men det finns ingen plats ledig så kan du ändå visa ditt intresse för stallägaren och kanske sätta upp dig på kö? Brukar alltid bli något ledigt någon gång - hästmänniskor är ett flyttande folk. :D

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul med en egen häst!

Kanske kan er häst vara ute på nätterna även om de andra är inne? I så fall skulle ni slippa problemet med stödutfodring under sommaren. Ifall gräset räcker förstås.

Jag tror tyvärr det är väldigt svårt att få tag på hö så här års som inte har möglat under vintern. Det är nog säkrare med hösilage. Om ni ändå vill försöka köpa hö från förra årets skörd nu så skulle jag verkligen rekommendera att göra en hygienisk analys innan ni börjar fodra med det.

Lycka till!

Nu pratar jag vad som är absolut maxtid utan grovfoder, helst bör det ju vara mycket kortare tid, såklart.;)

Nu pratar jag vad som är absolut maxtid utan grovfoder, helst bör det ju vara mycket kortare tid, såklart.;)

Ja jag förstod det för du brukar ha förnuftiga åsikter här tycker jag. :)

Fast för mig känns det hemskt om min häst skulle vara utan grovfoder i 5 timmar så 8-10 timmar skulle vara katastrof! :crazy: ....men det är jag det och jag är kanske lite fånig ibland! :D

Hur ser hagen ut där hästen ska gå? När alla hästarna har egna hagar på ett inackorderingstall är det ovanligt attt det får så bra hagar att de kan gå där dygnet runt och beta.

Du måste nog fodra nästan som vintertid om de inte råkar ha en varsin beteshage till alla hästarna på stallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka