ang avanmälan från tävling osv

S

__Stilett__

hur ligger det till igentligen?

om det tex står så här:

"Avanmälan ska göras tisdag den 5 feb till xxxxxxx.
Eventuellt veterinär- eller läkarintyg ska vara klubben tillhanda
senast 20 feb. Ekipage som ej avanmält och inte kommer till start debiteras anmälningsavgift plus 50 kr faktureringsavgift"

Detta va en ex text.
slipper man betala anmälningsavgift om man avanmäler sig även om man tex inte har ngt intyg att visa?

Sv: ang avanmälan från tävling osv

*kapar tråden*

Har funderat på det där.. Vad är det för skillnad på att avanmäla och stryka? Avanmälan ska göras innan en viss datum, men jag kan ju stryka min häst dagen innan tävlingen om den t ex blir halt. I båda fallen får man betala startavgiften även om man inte startar, om man inte uppvisar veterinär-/läkarintyg. Är det någon skillnad, varför ska man i så fall avanmäla inom en viss tid?

Nej, det vet jag, men när det i proppen står "avanmäl innan.." så är det oftast ett datum efter sista anmälningsdag, har jag för mig åtminstone? Vad är det då för skillnad? Tycker det är rörigt, inte för att det har spelat nån roll hittills, men ändå.

Kolla nya TR. Nya bestämelser från i år. Jag tror att man kunde avanmäla sig upp till fem dagar innan tävlingen utan att behöva betala, men är inte riktigt säker. Alltid bäst att titta ordentligt i TR om man är osäker, går ju att ladda hem från internet nu:banana:

Skummade igenom nya TR men reagerade inte på något sånt, men då måste jag kolla igen och se! Tack för tipset!

Nej, det vet jag, men när det i proppen står "avanmäl innan.." så är det oftast ett datum efter sista anmälningsdag, har jag för mig åtminstone? Vad är det då för skillnad? Tycker det är rörigt, inte för att det har spelat nån roll hittills, men ändå.

Kanske för att arrangören vill ha in strykningar i god tid innan definitiva startlistor ska ut, och för att man ska kunna ta in reserver/efteranm osv :idea:
aldrig kul när halva startfältet stryker sig efter att slutgiltiga startlistor kommit ut...

Kolla nya TR. Nya bestämelser från i år. Jag tror att man kunde avanmäla sig upp till fem dagar innan tävlingen utan att behöva betala, men är inte riktigt säker. Alltid bäst att titta ordentligt i TR om man är osäker, går ju att ladda hem från internet nu:banana:

Jag tror att det bara gäller hoppning. Hittade inget om det i TR I och II iaf...

Nej, det är klart att det är bäst för arrangören, men som sagt, om det inte är nån skillnad kan man ju ändå stryka i sista sekunden oavsett..
Var på en tävling där LBn f¨ått så många anmälningar att istället för att lotta bort halva startfältet tog de in en till domare och delade klassen för att alla skulle kunna starta. När tävlingsdagen kom hade de fått så mycket strykningar att det hade räckt med en klass - gissa om tävlingsledaren var irriterad.. :crazy:

har inte läst årets TR...

men om ngn gjort det (innan jag hinner göra det)
så kan ni slänga in svaret här ifall andra vill veta.

I slutändan är det det som står i Propositionen som gäller oavsett vad som står i TR.

I slutändan är det det som står i Propositionen som gäller oavsett vad som står i TR.

Nej, så är det ju definitivt inte! TR gäller, punkt slut.

Men ang. när man kan avanmäla från dressyrtävling enl TR så undrar jag med vad som gäller...i TR I står att avanmälan ska preciseras i resp. TR. Och i hoppning är det preciserar till 5 dgr som ngn skrev här ovan men i Dressyr TR finns inte ett ord om avanmälan! Vad gäller då?

Nix, i de fall TR och proposition skiljer sig är det propositionen som gäller. Under förutsättning att den är godkänd av förbundet förstås, vilket den är när den publiceras på förbundets hemsida.

Se TR I mom 125

Nej, så är det ju definitivt inte! TR gäller, punkt slut.

Men ang. när man kan avanmäla från dressyrtävling enl TR så undrar jag med vad som gäller...i TR I står att avanmälan ska preciseras i resp. TR. Och i hoppning är det preciserar till 5 dgr som ngn skrev här ovan men i Dressyr TR finns inte ett ord om avanmälan! Vad gäller då?

Det som står i Propositionen, punkt slut!

men i så fall tolkar jag det som att man inte betalar startavgift OM man avanmält inom den tiden som angivits...

man betalar om man ej avanmäler o uteblir från starten?
samt om man väljer att stryka sig nör avanmälans tiden utgått o dylikt....?

det känns som man kan tolka texten olika...
är ju väldigt rörigt.
brukar ju stå så här på propparna så man blir ju lite förvirrad.

Har fått förklarat för mig att;

avanmäler man innan anmälningstiden gått ut -> behöver ej betala

avanmäler innan "avanmälningstiden" gått ut ->tror att denna är mest odefinierad. har för mig att det är så att startavgiften eg skall betalas, men har man inte betalat in ännu så är det sällan respektive klubb skickar ut fakturor på betalningen sas.

stryka sig på tävlingsdagen -> betala startavgiften som vanligt

uteblir utan att stryka sig-> startavgift + straffavgift.

Klyddigt, javisst!

edit: startavgift för mig = anmälningsavgift.

Liknande trådar

Dressyr Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut begreppen när det gäller avanmälan till dressyrtävling? För en gångs skull har jag anmält...
Svar
9
· Visningar
2 869
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka