Ang. analys på hö

Sv: Ang. analys på hö

Jag är med! ;)

Stort tack för all hjälp!!! :bow:

Ska själv räkna lite på kostnaderna nu, det kanske lönar sig att köpa det höet trots att det är mycket dyrare än det jag ger idag eftersom jag nästan inte behöver ge något kraftfoder alls.
 
Sv: Ang. analys på hö

nu har jag suttit och läst allt ni skrivit om hö och analys. Försöker själv lära mig ang detta. Lite har jag hängt med på en del frågor dyker upp.

Vad står TS för?
P är det fosfor som ni också nämnt? Ca förstår jag är calcium....

:angel:
 
Sv: Ang. analys på hö

Ts står för torrsubstans, dvs den delen av hö/hösilage/silage som består av näring. Ta hö som exempel, innehåller 84% ts vilket då betyder att de andra 16% är vatten. Som du då förstår måste man ge betydligt mer av hösilage/silage med låg ts-halt. Ett exempel: 1kg ts motsvarar:
1,1 kg halm 90% ts
1,2 kg hö 84% ts
1,8 kg hösilage 60% ts
2,5 kg hösilage 40% ts
osv...

En häst ska som absoluta minimum ha 1 kg ts/100 kg kroppsvikt men ännu hellre 1,5-2 kg ts för att magen ska må bra.

P står mycket riktigt för fosfor, en annan förkortning är Mg som står för magnesium. Ca är mycket riktigt kalcium. Sen har vi även selen som förkortas Se.
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
540
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp