Ang. analys på hö

A

AnnikaH

Det är säkert skrivits meterlånga trådar på det här ämnet, men jag trots att jag läst det mesta om höanalyser här på buke så tycker jag inte att jag har riktigt klart för mig när det gäller vissa saker.

Idag köper jag hö av en bonde (har köpt av honom i ca 4 år nu), höet brukar vara fint, det är löspressat, skulltorkat, luktar gott, ser grönt och fint ut mm. Ja, jag vet att det inte är någon garanti för att det är ett BRA hö. :smirk: Men jag fodrar hellre min häst med hö som har ett något lägre näringsinnehåll så att jag kan ge honom mycket hö än tvärtom.
Jag köper ca 50 balar varje gång jag köper, det blir kanske 4-6 ggr per år jag behöver köpa. Bonden har ingen analys på sitt hö.

Jag undarar:
Är det meningsfullt att göra analys på det hö som jag köper?
(plocka lite från olika balar av de 50 jag tar hem och skicka på analys)
Måste jag i så fall göra en ny analys varje gång jag hämtar hem hö? (dvs 4-6 ggr per år)
Hur mycket kostar en analys?

Kanske jag skulle vinna på att köpa analyserat hö från början???? :o

Någon som har lust att upplysa mig!?
 
Sv: Ang. analys på hö

Om bonden tar allt hö från samma fält eller likvärdiga fält (samma vallblandning som växt upp under samma förutsättningar och är insådda samtidigt) kan du lätt ta analys en gång och lita någorlunda på resultatet.

Samma om balarna ligger i ungefär samma blandning, då får du ju "automatiskt" ett genomsnitt...
 
Sv: Ang. analys på hö

Hygieniska kvaliteten är ju absolut viktigast!

Jag har köpt hö på liknande sätt, hämtade ett släp i taget (ca 50 balar). Den bonden hade analyserat höt (hade egna kor) och reserverade "mitt" hö så det kom från ett och samma fält. Funkade super.
 
Sv: Ang. analys på hö

AnnikaH skrev:
Jag undarar:
Är det meningsfullt att göra analys på det hö som jag köper?
(plocka lite från olika balar av de 50 jag tar hem och skicka på analys)
Ja, givetvis!

Måste jag i så fall göra en ny analys varje gång jag hämtar hem hö? (dvs 4-6 ggr per år)
Nej, under förutsättning att ditt hö kommer från samma fält etc. Om det är så att bonden har många olika fält be honom/henne att reservera ett särskilt parti åt dig.

Hur mycket kostar en analys?
Analycen tar ca 500 kr, tror att HjortensLab är något billigare.

Kanske jag skulle vinna på att köpa analyserat hö från början???? :o
Det beror på vad du betalar nu per kg + egen analys och vad analyserat hö kostar per kg där du bor.

Nu är ju frågan inte bara analyserat eller inte, det är ju också en fråga om vad analysen säger om näringsinnehåll som är intressant. Det kan bli hur dyrt som helst med analyserat om det har dåliga värden och man måste ge mycket lucern/soja/protein etc för att kompensera värdena.
//marti
10 tecken!
 
Sv: Ang. analys på hö

Tack för ett uttömmande svar!

Nu har jag en fråga till:
Ska man göra en ny analys varje år innan man börjar ge av det årets skörd? Antar att det kan vara stor skillnad på höet från år till år beroende på väder etc.
 
Sv: Ang. analys på hö

Ja - ny analys för varje nytt parti grovfoder.
Med "parti" avser jag då det foder som slagits från samma vall vid samma tillfälle. Året efter, eller om man tar en ny skörd samma år från samma vall = ny analys.
 
Sv: Ang. analys på hö

Ja, man gör ny analys varje år. Det kan skilja väldigt mycket även om det är samma vall. Vädret har en ganska stor inverkan på resultatet...
//marti
 
Sv: Ang. analys på hö

Men jag fodrar hellre min häst med hö som har ett något lägre näringsinnehåll så att jag kan ge honom mycket hö än tvärtom.

Men utan analys vet du ju varken om det är näringsrikt eller inte.
Dessutom är det mest intressanta KVOTEN - dvs proteinmängden/kg delat på energimängden/kg. Det ska bli runt 6. Det betyder att oavsett hur mkt MJ(energi) det är i höet (vilket inte brukar variera så himla mycket utan håller sig runt 7-8.5) så ska proteinmängden (smältbart råprotein) vara 6ggr så stor. T ex om det är 8MJ/kg så ska det vara 8 ggr 6 = 48g smältbart råprotein/kg.
Man har alltså beräknat på att en häst behöver ca 6g smältbart råprotein per MJ. Förstår du?
Det är DET som är det viktigaste med en analys!! Att få veta hur mkt PROTEIN det inenhåller, eftersom det kan variera avsevärt mycket, allt från 10g/kg till 100g/kg. Och sen att få veta vad det har för KVOT.
Givetvis är det viktigt att även ha koll på mineralmängden för att se så att man kan få en bra kvot mellan kalcium och fosfor också - det är ännu en viktig grej!

Jag vill också ha ett LÄGRE näringsinnehåll, gärna bara 5MJ/kg, så att jag kan ge min lättfödda nordis (har ingen egen just nu dock) massor med stråfoder!! Men då ska proteinet vara 6 ggr 5 också, dvs minst 30g/kg.
Sånt HÖ är nog omöjligt att hitta :crazy: , jag har aldrig hört talas om hö som inenhålelr mindre än 7MJ/kg. Däremot kanske man kunde hitta silage av nästan de värdena? Jag vet inte. Det är iaf MITT önskehö!
Och att man i såfall också får betala efter värdena/kg.

Om du skulle vinna på att köpa analyserat? Ja på det sätt att du vet vad du köper... Om du t ex har att välja på två olika hö med samma pris. Ett har värdena 7MJ/42gsmbrp och ett annat har 8MJ/30gsmbrp... Vilken blir billigast att fodra med? Den första - därför att den har en kvot på 6 medans den andra har en kvot på bara 3.75, vilket innebär att med det första höet slipper du ge kraftfoder och dyra proteintillskott. Med det andra måste du ge stora mängder proteintillskott och det blir DYRT.

Hänger du med i mitt svammel? :smirk:
 
Sv: Ang. analys på hö

Jag tror det...............

Jag har analysen på ett hö som jag ev. funderar på att köpa, men det är mycket dyrare per kg än vad jag betalar idag.

Så här ser det ut:

TS 84%
Protein 130 g/kg TS
Smb protein 76 g/kg
Energi 7.9 MJ/kg
Aska 48.0 g/kg TS
Ca 6.9 g/kg TS
P 2.1 g/kg TS

Vad sägs om det?
 
Sv: Ang. analys på hö

Det är ju en bra kvot, hög visserligen (vissa tycker inte som jag, men det beror på vad man har för hästar och inställning, tydligen). Klarar hästen att gå på bete lär det inte vara några problem.

Med det här höet lär du kunna komma undan utan kraftfoder, frågan är vad du har för häst och vad du använder den till. Eller om du vet vilket energibehov den ligger på.
 
Sv: Ang. analys på hö

AnnikaH skrev:
Jag tror det...............

Jag har analysen på ett hö som jag ev. funderar på att köpa, men det är mycket dyrare per kg än vad jag betalar idag.

Så här ser det ut:

TS 84%
Protein 130 g/kg TS
Smb protein 76 g/kg
Energi 7.9 MJ/kg
Aska 48.0 g/kg TS
Ca 6.9 g/kg TS
P 2.1 g/kg TS

Vad sägs om det?

Kvoten är 9.6 (76 delat på 7.9) så du behöver definitivt INTE ge några proteintillskott. Om du vill ge nåt i krubban så ska du ge nåt energirikt som betfor, kanske havre. Men bara LITE för att den ska få nåt i krubban. Det sänker kvoten en aning.

Är MJ och Smb protein värdena per kg/foder eller per kg/TS??
När man räknar foderstater brukar man använda det förstnämnda.

Kalcium är det GOTT OM men du behöver ge mer fosfor för att rätta till kvoten. Kvoten mellan Ca/P ska vara ca mellan 1.2 och 2.0 men i höet är den för hög = 3.3. Därför ska du tillsätta enbart FOSFOR, men inte mer kalcium!
 
Sv: Ang. analys på hö

Efter just de värdena du efterfrågar står det bara MJ/kg och g/kg, på alla andra värden står det g/kg TS så det är nog per kg foder.

Skulle jag kunna ge kornkross istället för havre eller?
 
Sv: Ang. analys på hö

Hästen är 20 år gammal, promenadrids lite lätt i skogen, inget alls just nu eftersom det är snö och is överallt.

Han brukar inte gå på bete eftersom han är mycket känslig för insekter och behöver stallas in på natten.
 
Sv: Ang. analys på hö

Jag säger som milly och lovisaeleonora, det beror på vad du har för häst/ar, ålder, hur mycket de motioneras osv. Jag skulle inte vilja ha det höet till mina ponnyer, de skulle bara få lukta på det och tugga sig mätta på halm. Det är iofs inget fel i det...

För ett normal halvblod på 600 kg som går i lätt arbete skulle 10,25 kg räcka per dag för att täcka energibehovet och proteinbehovet behöver man inte ens räkna på... (om värdena är i Kg foder)

Räkna på vad du ger din häst idag, både hö och kraftfoder och väg mot vad du skulle ge med detta hö. Sen är beslutet ditt.
//marti
 
Sv: Ang. analys på hö

AnnikaH skrev:
Efter just de värdena du efterfrågar står det bara MJ/kg och g/kg, på alla andra värden står det g/kg TS så det är nog per kg foder.

Skulle jag kunna ge kornkross istället för havre eller?

Okej.

Visst kan du ge kornkross istället - det handlar ju bara om några nävar och korn och havre har nästan lika värden.

Vad är det för ras på hästen? Och mankhöjd? Vikt? Lättfödd/svårfödd? (för att räkna på hur mycket hö som krävs)

Äldre hästar har ett lite större behov av protein så det där höet är helt rätt.

Stod det inget om magnesium värde i analysen?

Annars så måste du iaf lägga till mera FOSFOR och SELEN. Det finns att köpa separat.
 
Sv: Ang. analys på hö

Har läst ditt inlägg flkera gånger och blir inte riktigt klok på det hela :confused:

Om jag jämför två hösilage:

det ena med TS 54%, smbp 41gr/kg foder, MJ/kg foder på 5,2 vilket ger kvot 7,88

det andra med TS 52%, smbp 72gr/kg foder, MJ/kg foder på 5,1 vilket ger kvot 14,1

Vilket är bäst? och vad innebär kvotskillnanden när det gäller kraftfodring?????
 
Sv: Ang. analys på hö

hej,
det stod faktiskt inget om magnesium i analysen, konstigt.

Min häst är ett halvblod, normalfödd, 160 cm i mankhöjd, väger ca 500 - 550 kg. Han promenadrids lite lätt (har strålbenshälta, men har inte visat hälta på minst 4 månader :banana: ) men nu på vintern går han bara i hagen.

Har du tips på några bra fosfor och selén produkter?
 
Sv: Ang. analys på hö

Milou75 skrev:
Har läst ditt inlägg flkera gånger och blir inte riktigt klok på det hela :confused:

Om jag jämför två hösilage:

det ena med TS 54%, smbp 41gr/kg foder, MJ/kg foder på 5,2 vilket ger kvot 7,88

det andra med TS 52%, smbp 72gr/kg foder, MJ/kg foder på 5,1 vilket ger kvot 14,1

Vilket är bäst? och vad innebär kvotskillnanden när det gäller kraftfodring?????

Okej - jag ska försöka att förklara för dig. För det första så är idealet att kvoten ligger nånstans kring 6-8. Men att den är HÖGRE än så gör inte så mycket, däremot om den är mycket LÄGRE så är det inte bra.

För att räkna ut kvoten så tar du smbrp värdet och delar med MJ-värdet. I det första silaget är kvoten 41/5.2 = 7.8
och i det andra är det 72/5.1 = 14
Ta fram miniräknaren och pröva själv! ;)

Av kvoten att döma tycker jag att det första alternativet är det bästa! Det andra har onödigt hög kvot (om du inte har unghästar, dräktiga eller digivande hästar).
MJ-värdet är i princip samma så där spelar det ingen roll.

Ingen av de här två silagen kräver kraftfoder. Om man vill ge nåt i krubban så kan man ge nåt som mest inehåller energi och så lite protein som möjligt t ex betfor, kanske havre/korn. Men det handlar då bara om att ge NÅT i krubban så max 0.5kg eller så.
Fast det beror givetvis också på hur hästen i fråga är vad gäller att stoppa i sig stora mängder av silaget! Vissa hästar är ju konstigt nog sånna att de bara äter en viss mängd trots att man erbjuder dom fri tillgång.
Låt säga att du har ett halvblod på 160cm som är normalfödd. Den ska ha runt 70MJ säger vi. Då krävs alltså 14 kg av silaget (14 ggr 5.2MJ blir 72.8MJ) men din häst kanske inte ätr mer än 10kg. :crazy:
Då får den bara i sig 52MJ genom silaget och DÅ måste man helt enkelt ge den kraftfoder istället för att kompensera de 20MJ som fattas.
Förstår du?

Sen är det så också vad gäller kvoter i grovfoder att även om medelhästen räknas behöva en kvot på runt 6 så finns det svårfödda hästar som kräver en högre kvot. Så om man då har ett hö med en kvot på 6, jättebra givetvis, men man har märkt att hästen kräver en högre kvot så får man tillsätta kraftfoder/proteintillskott för att få upp kvoten till lite högre.

Har du förstått att ju högre kvot = desto mer protein i förhållande till energi foderstaten?

Om du inte fattar så fråga på du så ska jag försöka förklara på nåt annat sätt. :smirk:
 
Sv: Ang. analys på hö

AnnikaH skrev:
hej,
det stod faktiskt inget om magnesium i analysen, konstigt.

Min häst är ett halvblod, normalfödd, 160 cm i mankhöjd, väger ca 500 - 550 kg. Han promenadrids lite lätt (har strålbenshälta, men har inte visat hälta på minst 4 månader :banana: ) men nu på vintern går han bara i hagen.

Har du tips på några bra fosfor och selén produkter?

Det finns något som heter Tokosel på Apoteket och det är alltså ett SELEN tillskott som man ger 1gg/vecka. Köp det! (det står hur mkt man ska ge)
Fosfortillskott finns det nånting också... tror det heter fosforbalans eller nåt liknande. Undra om det inte är Krafft som har den? Jag har själv inte använt nån utav dessa innan då mitt hö har krävt ett helt mineralfoder.

Vad gäller din häst och om man utgår ifrån det där höet som du tänker köpa så skulle foderstaten kunna se ut såhär:

Behov ca 60MJ/360smbrp

8kg hö = 63.2 MJ / 608 smbrp
Behoven tillgodosedda med råge! Därför ska du helst undvika kraftfoder mn kan ge nån dl betfor eller havre/korn att blanda mineraltillskotten i.

Mineralbehov:
Kalcium 0.40g/MJ = 63MJ ggr 0.40 = 25.2g
Fosfor 0.25g/MJ = 63 ggr 0.25 = 15.75 g
Magnesium 0.15g/MJ = 63 ggr 0.15 = 9.45 g
Selen 0.2mg/100kg kroppsvikt = 5.5 ggr 0.2 = 1.1 mg

8kg hö ger:
Kalcium 55.2gram (behovet tillgodosett med råge!)
Fosfor 16.8 gram (behovet tillgodosett)
Magnesium ?? vet vi inte men vi kan räkna på att det innehåller ca 1g Mg /kg hö = då blir det 8g alltså krävs det lite till
Selen finns det inte alls i hö

Vad gäller kalcium och fosfor så är ju BEHOVEN täckta men balansen (kvoten) där är fel, därför måste du tillsätta lite till fosfor.

Hmm... Du ska allså inte tillsätta NÅN kalcium alls helst, därför ska du inte ge ett färdigt mineralfoder utan tillsätta fosfor, magnesium och selen för sig.
Magnesium tillskott har www.krafft.nu men fosforbalans hittar jag inte där... Du får fråga om fosforbalans, folk på Buke vet var det finns! ;)
Selentillskottet finns på Apoteket, som sagt.

Mängden fosfor som du ska tillsätta är ca 10gram minst. Magnesium ca 2gram. Selen ger du som det står på Tokosels förpackning.

Hänger du med? :smirk:
 
Sv: Ang. analys på hö

AnnikaH skrev:
Kanske jag skulle vinna på att köpa analyserat hö från början???? :o

Ja, jag tycker det finns flera vinster med att köpa analyserat hö. Grovfodret är ju basen i foderstaten och det som ges i absolut största mängd, så då är det fint att veta vad det innehåller.

Som exempel har vi under några års tid nu köpt från samma ställe, men analyserna har varierat rätt mycket. Och att då ge hästarna t ex 6 kg hö per år ger lite olika resultat olika årgångar:
1) 51 g smb rp + 7,7 MJ = 306 / 46,2 = kvot 6,6.
2) 21 g smb rp + 7,4 MJ = 126 / 44,4 = kvot 2,8 (katastrof-år!!!)
3) 41 g smb rp + 8,0 MJ = 246 / 48 = kvot 5,1.

Givetvis kanske man kan byta leverantör, men om det av olika orsaker inte går eller om det är ett "dåligt hö-år) så är det grymt bra att veta redan vid leverans att det kommer att krävas komplettering i form av kraftfoder.

Vinsten är också att efter en uträknad foderstat som man SETT (och känt!) fungerar på hästen, så vet man nästa år hur mycket näring hästen behöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
540
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp