A
AnnikaH
Det är säkert skrivits meterlånga trådar på det här ämnet, men jag trots att jag läst det mesta om höanalyser här på buke så tycker jag inte att jag har riktigt klart för mig när det gäller vissa saker.
Idag köper jag hö av en bonde (har köpt av honom i ca 4 år nu), höet brukar vara fint, det är löspressat, skulltorkat, luktar gott, ser grönt och fint ut mm. Ja, jag vet att det inte är någon garanti för att det är ett BRA hö. :smirk: Men jag fodrar hellre min häst med hö som har ett något lägre näringsinnehåll så att jag kan ge honom mycket hö än tvärtom.
Jag köper ca 50 balar varje gång jag köper, det blir kanske 4-6 ggr per år jag behöver köpa. Bonden har ingen analys på sitt hö.
Jag undarar:
Är det meningsfullt att göra analys på det hö som jag köper?
(plocka lite från olika balar av de 50 jag tar hem och skicka på analys)
Måste jag i så fall göra en ny analys varje gång jag hämtar hem hö? (dvs 4-6 ggr per år)
Hur mycket kostar en analys?
Kanske jag skulle vinna på att köpa analyserat hö från början????
Någon som har lust att upplysa mig!?
Idag köper jag hö av en bonde (har köpt av honom i ca 4 år nu), höet brukar vara fint, det är löspressat, skulltorkat, luktar gott, ser grönt och fint ut mm. Ja, jag vet att det inte är någon garanti för att det är ett BRA hö. :smirk: Men jag fodrar hellre min häst med hö som har ett något lägre näringsinnehåll så att jag kan ge honom mycket hö än tvärtom.
Jag köper ca 50 balar varje gång jag köper, det blir kanske 4-6 ggr per år jag behöver köpa. Bonden har ingen analys på sitt hö.
Jag undarar:
Är det meningsfullt att göra analys på det hö som jag köper?
(plocka lite från olika balar av de 50 jag tar hem och skicka på analys)
Måste jag i så fall göra en ny analys varje gång jag hämtar hem hö? (dvs 4-6 ggr per år)
Hur mycket kostar en analys?
Kanske jag skulle vinna på att köpa analyserat hö från början????
Någon som har lust att upplysa mig!?