Änfligen en fölis, men.....blir det en skimmel??

R

Rut

Jaha efter 332 dygn kom det ut en liten For Feeling unge. En liten hingst som ser trevlig ut, ädel, långbent, stor stjärn, vit fläck över ena (!) näsborren och så två vita kotor fram och två halvstrumpor bak. Så långt är jag med.

Men nu till färgen, befarar att han blir skimmel. Mamman är e National Zenith xx och är själv mörkbrun på gränsen till svart och pappan fux. Han har den där "älgiga" färgen som skimmlar kan ha som föl, men jag blir ändå lite osäker då han är rödhårig i öronen!

Ni som har koll på detta med anlag och allt det där som jag aldrig kommer mig för att hålla ordning på, kan det bli en skimmel?

Sv: Änfligen en fölis, men.....blir det en skimmel??

Om jag inte missuppfattat det hela så måste någon av föräldrarna vara skimmel för att fölet ska bli det. Älg färg?? Grå aktig? Så kan svarta föl se ut när de föds.
Mina skimmelföl har föds med klara fuxfärger alt mörkbruna men inte älgiga.

Sätt in en bild;)

Nej, det blir inte en skimmel eftersom ingen av föräldrarna är det. Jag tror det blir en svart, de brukar också vara älg-färgade !

får man bara undra varför du befarar att det blir en skimmel? :D

Tack för svar!
Att jag befarade skimmel - som jag inte har något emot - beror helt enkelt på "älg-färgen"! Mina tidigare erfarenheter av denna föl-färg är skimmel. Men jag har aldrig fått någon svart häst så det kan vara som någon nämnde ovan att den blir svart. Mamman är ju i princip svart.

Jag vet ju att det finns någon viss anlagslogik i detta men det har jag aldrig satt mig in i, men som tur är finns det ju andra som har det!

svart kan den väl inte bli när mamman är mörkbrun o pappan fux ??

Welsh skrev:
Om jag inte missuppfattat det hela så måste någon av föräldrarna vara skimmel för att fölet ska bli det.

Följdfråga: om båda föräldrarna har anlag för skimmel(men inte är det själva) kan det bli ett skimmelföl då?

Mizz- total novis på färger, är glad om fölungen föds korrekt med alla "tår" och "fingrar"

En häst kan inte ha anlag för skimmel utan att vara skimmel själv. Så enkel är den logiken. Så svaret är Nej, två icke-skimlar KAN INTE få en skimmelunge.

Varför inte ?

Det beror väl på "begränsa svart-anlag" en ser ut hos föräldrarna. Just det anlaget har jag svårt att fatta logiken med.....men jag vet att om det finns "begränsa svart-anlag" så blir det en brun, annars svart, men jag vet inte om anlaget måste finnas i enkel eller dubbeluppsättning för att det skall slå igenom.

Varför kan den inte bli svart? Min hingst (rödblackskäck) fick ett svartskäckigt föl ihop med ett mörkbrunt sto.

Jag har i år fått svart föl med fux mamma och mörkbrun pappa. Förra året samma sak men mamman var mörkbrun med.

Jag ska se om jag kan lyckas med att lägga ut en bild på honom. Ska fotografera lite när jag kommer hem. Men jag tror jag uppfattat det hela som att han inte kan bli skimmel...

FT_ryttare skrev:
svart kan den väl inte bli när mamman är mörkbrun o pappan fux ??
Jodå, det går alldeles utmärkt!
Om bara båda föräldrarna har max ett agutianlag - som gör att en svart häst blir brun - så kan det bli en svart avkomma!
Min "guldklimp" är svart och har mbr mamma + fuxpappa. Min förra gdk shetlandshingst är brun och hade samma fuxsto hos sig p åbetäckning tre år i rad - alla tre avkommorn blev svarta! Så det är fullt möjligt!

Med dom föräldrarna kan han inte bli skimmel. Skulle han ändå bli det har han fått fel pappa.

Rut skrev:
Jaha efter 332 dygn kom det ut en liten For Feeling unge. En liten hingst som ser trevlig ut, ädel, långbent, stor stjärn, vit fläck över ena (!) näsborren och så två vita kotor fram och två halvstrumpor bak. Så långt är jag med.

Men nu till färgen, befarar att han blir skimmel. Mamman är e National Zenith xx och är själv mörkbrun på gränsen till svart och pappan fux. Han har den där "älgiga" färgen som skimmlar kan ha som föl, men jag blir ändå lite osäker då han är rödhårig i öronen!

Ni som har koll på detta med anlag och allt det där som jag aldrig kommer mig för att hålla ordning på, kan det bli en skimmel?

Hallå !

Grattis till en fölunge, det alltid roligt när allt har gått bra.
Om din föl unge blir skimmel, ser du igenom att du tittar noga runt ögonen på honom, då skall det finnas små vita strån.
Lotta.

Skimmel kan ungen inte bli, men skimlar brukar INTE födas med 'älgfärgen'. Utan de föl som skimlar BRUKAR (undantag finns) födas med sin grundfärg 'fullt ut'. En fux som blir skimmel te x brukar födas med en väldigt mättad och röd färg. En äkta fux brukar vara mycket blaskigare i färgen, och får sin riktiga färg efter första fölningen.

Samma sak med de svarta, om de skimmlar brukar de vara 'riktigt svarta' redan som små, medan om det är en äkta svart så ser de himla ljusa, 'dassiga' och tradiga ut innan de släppt sin päls.

Så den där 'älgfärgen' brukar tyda på ICKEskimmel (men undantag finns).

[/I]
Alexandra_W skrev:
Skimmel kan ungen inte bli, men skimlar brukar INTE födas med 'älgfärgen'. Utan de föl som skimlar BRUKAR (undantag finns) födas med sin grundfärg 'fullt ut'. En fux som blir skimmel te x brukar födas med en väldigt mättad och röd färg. En äkta fux brukar vara mycket blaskigare i färgen, och får sin riktiga färg efter första fölningen.[/I]JAG ANTAR ATT DU MENAR FÄLLNINGEN!:D [/I]

Samma sak med de svarta, om de skimmlar brukar de vara 'riktigt svarta' redan som små, medan om det är en äkta svart så ser de himla ljusa, 'dassiga' och tradiga ut innan de släppt sin päls.

Så den där 'älgfärgen' brukar tyda på ICKEskimmel (men undantag finns).
1010101010

Liknande trådar

M
Hästvård Min märr som är skimmel har sen jag köpte henne varit rosa kring ögonen samt lite rosa där bettet ligger. Nu när jag varit borta från...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: martina
·
Avel Hur funkar det egentligen med sabinoanlag, jag har fattat det som att det inte kan ligga dolt, men jag har kanske fatta fel? Mitt sto...
Svar
13
· Visningar
2 035
Senast: Görel
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 761
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama